VI kadencja
Interpelacja nr 16148
do ministra finansów
w sprawie zasad opodatkowania wyrobów ciastkarskich
Szanowny Panie Ministrze! Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i załącznika nr 3 do ustawy wymienione w tym załączniku towary i usługi podlegają obniżonej stawce VAT w wysokości 7%.
Zgodnie z przepisem § 3 pkt l rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. u sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się PKWiU wprowadzoną dnia 18 marca 1997 r. Tymczasem PKWiU dla celów statystycznych uległa zmianie w 2004 r. i 2008 r.
Zasadą jest, że producent sam klasyfikuje swoje wyroby wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i na podstawie przypisania wyrobu do określonej grupy PKWiU określa wysokość podatku VAT.
W związku z ostatnią zmianą PKWiU (2008 r.) wyroby ciastkarskie można zaliczyć do jednej z dwóch klasyfikacji:
- 10.71 - Pieczywo; świeże wyroby ciastkarskie i ciastka,
- 10.72 - Suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciastka.
Zgodnie z klasyfikacją podaną powyżej stawka podatku VAT na te ciastka powinna wynosić 22%. Jednakże z uwagi na fakt, że ciastka te nie są w żaden sposób konserwowane, jak sugeruje to grupa 10.72 - Suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciastka, niektórzy producenci przeklasyfikowali swoje wyroby do grupy 10.71 - Pieczywo; świeże wyroby ciastkarskie i ciastka, a w szczególności do podgrupy 10.71.12.0 - Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, która to grupa wg kluczy przejścia odpowiada zgodnie z PKWiU 1997 symbolowi 15.81.12-00. 16 - Wyroby ciastkarskie z ciasta biszkoptowego objętego preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.
W rezultacie powstała sytuacja, że niektórzy producenci, stosując się nadal do literalnego brzmienia nazwy klasyfikacji PKWiU 1997: 15.82 - Suchary, sucharki i herbatniki; wyroby piekarskie i ciastkarskie o przedłożonej trwałości, ze względu na okres przydatności do spożycia tych ciastek (180 dni) stosują podstawową stawkę podatku VAT 22%. Na stosowanie tej stawki wskazują również klucze przejścia z PKWiU 1997 na PKWiU 2004, a następnie na PKWiU 2008. Natomiast inni producenci sprzedają swoje wyroby z preferencyjną stawką 7%, co powoduje oczywisty spadek wpływów podatku VAT do budżetu państwa.
Obecnie na rynku funkcjonują takie same wyroby różnych producentów sprzedawane wg rożnych stawek podatku VAT. Oczywiste jest, że producent stosujący obniżoną do 7% stawkę jest na rynku bardziej konkurencyjny.
W związku z powyższym zasadne wydają się pytania:
1. Czy wykaz towarów i usług objętych preferencyjną stawką podatku VAT będzie tak sformułowany, aby nie budził żadnych wątpliwości interpretacyjnych (np. określenie ˝świeży˝ bądź ˝o przedłużonej trwałości˝)?
2. Czy ministerstwo dostrzega możliwość zwiększenia wpływów podatkowych poprzez zwiększenie nadzoru nad zasadnością stosowania obniżonych stawek VAT?
Z poważaniem
Poseł Stanisław Stec
Warszawa, dnia 19 maja 2010 r.