VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie komunalizacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 18125

w sprawie komunalizacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju

   W odpowiedzi na interpelację poselską posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pana Ryszarda Zawadzkiego z dnia 22 września 2010 r., przekazaną do ministra skarbu państwa pismem z dnia 30 września 2010 r. (znak: SPS-023-18125/10) w sprawie komunalizacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej SA w Jastrzębiu-Zdroju, przedstawiam następujące wyjaśnienia w przedmiotowej kwestii.

   Komercjalizacja przedsiębiorstwa państwowego w spółkę Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju została dokonana na wniosek prezydenta miasta Jastrzębie-Zdrój, który wystąpił z wnioskiem o dokonanie komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w celu komunalizacji, poprzez zbycie całości akcji utworzonej spółki na rzecz wnioskodawcy. W przedmiotowym wniosku prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój poinformował, że zainteresowane strony, tj. miasto Jastrzębie-Zdrój (na obszarze którego położona jest siedziba PEC SA) oraz dziesięć następujących miast: Rybnik, Żory, Wodzisław Śląski, Racibórz, Knurów, Czerwionka-Leszczyny, Rydułtowy, Pszów, Kuźnia Raciborska, Pawłowice, zawarły w dniu 3 kwietnia 2007 r. porozumienie, zgodnie z którym w razie zbycia na rzecz miasta Jastrzębie-Zdrój nieodpłatnie wszystkich akcji PEC SA, prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój zobowiązuje się zbyć je nieodpłatnie na rzecz gmin - stron porozumienia, w proporcjach określonych w tym porozumieniu.

   Jednocześnie prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA (JSW SA) zwrócił się do MSP o rozważenie budowy grupy energetyczno-cieplowniczej na obszarze regionu ˝Jastrzębie˝, w oparciu o Spółkę Energetyczną Jastrzębie SA - SEJ SA (spółka w 100% zależna od Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA) i PEC SA w Jastrzębiu-Zdroju. Przedstawiona koncepcja budowy grupy energetyczno-ciepłowniczej zakładała połączenie tych podmiotów poprzez przeniesienie na PEC SA (spółka przejmująca) całego majątku SEJ SA (spółka przejmowana). Wg koncepcji JSW SA komunalizacja połączonego podmiotu, tj. PEC SA, poprzez nieodpłatne zbycie przez Skarb Państwa posiadanych w tej spółce akcji na rzecz miasta Jastrzębie-Zdrój mogłaby nastąpić po przeprowadzonej konsolidacji.

   W odpowiedzi na powyższą koncepcję konsolidacji prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój, (powołując się na zawarte z gminami porozumienie z dnia 3 kwietnia 2007 r.) wyraził stanowisko co do pierwszeństwa komunalizacji spółki PEC SA przed rozważeniem propozycji konsolidacji, tj. połączenia PEC SA i SEJ SA.

   W związku z rozbieżnymi koncepcjami co do dalszych działań wobec PEC SA odbyło się kilka spotkań z udziałem zainteresowanych stron celem wypracowania wspólnego stanowiska.

   Podczas ostatniego spotkania zorganizowanego w MSP w dniu 31 marca 2010 r. rozważane były następujące warianty:

   - konsolidacja PEC SA z SEJ SA i następnie komunalizacja połączonego podmiotu poprzez nieodpłatne zbycie na rzecz miasta Jastrzębie-Zdrój akcji posiadanych przez SP w połączonym podmiocie,

   - komunalizacja PEC SA i w dalszej kolejności podjęcie działań konsolidacyjnych. Z przebiegu dyskusji wynikało jednoznacznie, iż są rozbieżności odnośnie do wizji dalszych działań wobec PEC SA. Spotkanie zakończono ustaleniem, że zainteresowane strony przedstawią MSP swoje oczekiwania co do kształtu i zakresu analizy finansowej dla oceny skutków konsolidacji, która będzie stanowić podstawę do decyzji właścicielskich odnośnie do ewentualnej komunalizacji PEC SA lub konsolidacji obu spółek.

   W odpowiedzi na powyższe prezydent miasta Jastrzębia-Zdrój podtrzymał wcześniejsze stanowisko przyznające pierwszeństwo postępowaniu komunalizacyjnemu przed ewentualnym połączeniem spółek, wskazując jednocześnie, że reprezentowane przez niego gminy nie czują się umocowane do zajmowania stanowiska w sprawie przeprowadzenia analiz finansowych. Natomiast prezes JSW SA (również podtrzymując swoje stanowisko) wskazał, że przedmiotowa analiza powinna dotyczyć aspektów prawnopodatkowych oraz ekonomiczno-finansowych, z uwypukleniem kwestii dotyczących możliwości realizacji niezbędnych zadań inwestycyjnych wynikających z planów obu spółek, wpływu połączenia na stabilność i gwarancję dostaw ciepła na potrzeby gmin oraz prognoz ciepła na potrzeby socjalno-bytowe w poszczególnych gminach w perspektywie wieloletniej.

   Należy zwrócić uwagę, że minister skarbu państwa jest zobligowany do przeprowadzenia wszechstronnej i pogłębionej analizy związanej z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa w formie akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa oraz do rozważenia wszystkich możliwości jego wykorzystania w sposób zgodny z zasadami racjonalnej gospodarki. Po dokonaniu gruntownej analizy biorącej pod uwagę następujące przesłanki:

   - PEC SA w Jastrzębiu-Zdroju wykonuje na rzecz wnioskodawcy komunalizacji, tj. miasta Jastrzębie-Zdrój ok. 20% usług, a ok. 80% na rzecz pozostałych gmin sygnatariuszy porozumienia z dnia 3 kwietnia 2007 r.,

   - kompetencja ministra skarbu państwa, określona w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji odnośnie do komunalizacji spółek Skarbu Państwa ma charakter fakultatywny, co oznacza że MSP nie ma obowiązku prawnego nieodpłatnego przekazania akcji na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,

   - brak woli porozumienia w kwestii konsolidacji PEC SA i SEJ SA ze strony gmin w przypadku komunalizacji PEC SA może w przyszłości skutkować z uwagi na rozbieżność interesów samorządów podziałem tej spółki,

   - dobra kondycja ekonomiczno-finansową PEC SA rokująca pomyślne

   przeprowadzenie procesu prywatyzacji, a pozyskanie inwestora strategicznego zapewni rozwój spółki,

   - zapewnienie odpowiedniego poziomu wpływów budżetowych z przeprowadzonych procesów prywatyzacji spółek Skarbu Państwa, z których korzystają wszyscy, w tym gminy zainteresowane komunalizacją,

   - możliwość nabycia przez zainteresowane gminy kontrolnego pakietu akcji PEC SA Jastrzębie-Zdrój w prowadzonym procesie prywatyzacji.

   W maju 2010 r. minister skarbu państwa podjął decyzję, że Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zostanie objęte procesem prywatyzacji poprzez zbycie w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia pakietu 85% akcji spółki. Obecnie prowadzone są działania związane z wyborem doradcy ministra skarbu państwa, który sporządzi analizy przedprywatyzacyjne dotyczące tej spółki.

   Sekretarz stanu

   Jan Bury

   Warszawa, dnia 15 października 2010 r.