VI kadencja
Interpelacja nr 21851
do ministra obrony narodowej
w sprawie dalszej eksploatacji samolotu rządowego TU-154M
Szanowny Panie Ministrze! Od kilku tygodni słyszymy informacje o problemach z dalszą eksploatacją samolotu rządowego TU-154M. Samolot przeszedł pomyślenie wszystkie testy i uzyskał certyfikat pozwalający przewozić najważniejsze osoby w państwie tzw. head. Tymczasem zarówno od strony Kancelarii Sejmu, Senatu RP, jak i Kancelarii Prezydenta RP występuje brak zamówień na loty tą maszyną, pomimo wcześniejszych wielokrotnych zapewnień, iż będą one nadal zainteresowane lotami samolotem TU-154M.
Ostatni remont główny samolotów TU-154M, połączony z przedłużeniem resursu i modyfikacją, został wykonany w zakładach lotniczych w Samarze w Rosji. Zwycięzcą przetargu na remont samolotów zostało konsorcjum firm MAW Telecom i Polit Elektronik, z którym podpisano umowę o wartości blisko 70 mln zł. Takim oto sposobem Ministerstwo Obrony Narodowej wydało kilkadziesiąt milionów złotych na remont samolotów przeznaczonych do przewozu VIP-ów, podczas gdy większość państw wycofała się z eksploatacji tych maszyn z uwagi na wybitnie częste wypadki lotnicze z ich udziałem. Zaledwie kilka miesięcy po remoncie generalnym katastrofa z udziałem samolotu TU-154M nie ominęła również naszego państwa, doprowadzając do największej tragedii w historii powojennej Polski.
Tymczasem na początku marca tego roku rosyjskie agencje informacyjne podały, że tamtejsza agencja lotnicza zarekomendowała zawieszenie eksploatacji samolotów TU-154M w związku z wadliwą konstrukcją, mającą wpływ na awaryjność. Podano, że agencja nakazała producentowi tupolewów opracowanie programu, który pozwoli na usunięcie często pojawiających się w ciągu ostatnich lat usterek i awarii w tych maszynach. Mają one następnie zostać przekazane przedsiębiorstwom remontowym i użytkownikom tupolewów. Jeśli zalecenia te nie zostaną spełnione, Rosyjska Agencja Lotnicza rekomenduje, aby od lipca zawieszono eksploatację TU-154M.
W związku z tym podjął Pan decyzję o ponownym zakazie wykonywania lotów typu head na pozostającym w dyspozycji 36 SPLT samolocie TU-154M nr boczny 102. Decyzja ta, choć słuszna, rodzi wiele pytań i wątpliwości co do dalszego losu i sensu utrzymywania samolotu TU-154M. Warto więc rozważyć scenariusz całkowitego wycofania z użycia tego samolotu, ponieważ samo jego utrzymanie powoduje ogromne koszty. Nie widać sensu dalszego trwania takiego stanu, ponieważ Kancelarie Sejmu, Senatu i Prezydenta RP nie określiły jednoznacznie, czy będą kiedykolwiek występowały o udostępnienie TU-154M. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością wiele, ale nie chcę wnikać tu w szczegóły.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedz na następujące pytania:
1. Czy istnieje uzasadnienie ekonomiczne do dalszej eksploatacji pozostającego do dyspozycji najważniejszych osób w państwie samolotu TU-154M nr boczny 102?
2. Czy ministerstwo rozważa całkowite wycofanie z eksploatacji samolotu TU-154M nr boczny 102 i jego ewentualną sprzedaż?
3. Czy Kancelarie Sejmu, Senatu bądź Prezydenta RP opowiedziały się jednoznacznie, czy kiedykolwiek wystąpią o udostępnienie na swoje potrzeby samolotu TU-154M nr boczny 102?
Z poważaniem
Poseł Waldemar Andzel
Warszawa, dnia 28 marca 2011 r.