VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie działania ogólnopolskiego numeru alarmowego 112

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 161

w sprawie działania ogólnopolskiego numeru alarmowego 112

   Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 18 grudnia 2007 r. (sygn. SPS-023-161/07) przekazującego interpelację Posłów na Sejm RP Pana Tadeusza Tomaszewskiego i Pana Bogusława Wontora w sprawie działania ogólnopolskiego numeru alarmowego 112 uprzejmie informuję, iż w ramach działań podejmowanych przez resort spraw wewnętrznych i administracji zintensyfikowano prace w zakresie wdrożenia nowoczesnego, ogólnokrajowego i jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego 112. Przygotowane zostały podstawy prawne umożliwiające uruchomienie w Polsce tego systemu oraz pozyskano znaczną część środków finansowych niezbędnych do jego wdrożenia, a w szczególności:

   - Wypracowana została ˝Koncepcja systemu 112˝, która obejmuje zasady finansowania, budowy i organizacji systemu 112, definicje, założenia i rozwiązania techniczne.

   - Opracowane zostało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 17 września 2007 r. w sprawie szczegółowej organizacji centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. Nr 178, poz. 1263). Zgodnie ze wskazanym rozporządzeniem powstaje 16 centrów powiadamiania ratunkowego, których zadaniem będzie odbieranie i przekierowywanie zgłoszeń na numer alarmowy 112 do właściwej jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub pogotowia ratunkowego.

   - Opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Celem tej nowelizacji jest stworzenie podstaw prawnych mających na celu powstanie systemu gromadzącego i przekazującego informacje o lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie na numer alarmowy 112 i inne numery alarmowe (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych). System taki byłby połączony z bazą danych numerów przeniesionych. Wskazana nowelizacja przewiduje ponadto - w stosunku do operatorów telekomunikacyjnych - obowiązek nieodpłatnego dostarczania danych umożliwiających lokalizację zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie na numer alarmowy, oraz informacji o numerach przeniesionych. Projekt ten obecnie jest na końcowym etapie procesu legislacyjnego w Sejmie RP.

   - Pozyskano większość środków finansowych z przeznaczeniem na realizację projektu budowy nowoczesnego systemu powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego 112, w tym z wykorzystaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (z Programu Operacyjnego ˝Innowacyjna gospodarka˝ oraz z Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝). W projekcie ustawy budżetowej na 2008 r. przewidziano na przedmiotowy cel kwotę 69 100 tys. zł.

   Ogólnokrajowy system powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego 112 w skali całego kraju zostanie uruchomiony do końca 2010 r. System ten będzie jednak już wcześniej stopniowo uruchamiany - w miarę jak będą oddawane do użytku centra powiadamiania ratunkowego w poszczególnych województwach.

   Niezależnie od powyższego finalizowane są prace nad wdrożeniem tzw. rozwiązania tymczasowego w zakresie lokalizacji dzwoniącego na numer alarmowy 112. Rozwiązanie to pozwoli uzyskiwać służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy - odbierającym obecnie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 - informacje o miejscu przebywania osoby dokonującej takiego zgłoszenia (dane o lokalizacji zakończenia sieci). Dane lokalizacyjne będą możliwe do uzyskania w czasie rzeczywistym poprzez stronę www., którą wystawi każdy z operatorów telekomunikacyjnych uczestniczących w rozwiązaniu tymczasowym (operatorzy sieci ruchomych oraz Telekomunikacja Polska SA). Dostęp do danych będzie autoryzowany poprzez certyfikaty (podpis cyfrowy) X.509 wersja 3 dostarczone przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Poprzez interfejs www. możliwy będzie dostęp tylko do posiadanych danych o użytkowniku wywołującym, o ile wywołanie na numer alarmowy miało miejsce nie dalej niż 4 godziny przed zgłoszeniem żądania udzielenia informacji o danych.

   W przypadku ˝rozwiązania tymczasowego˝ - lokalizacja będzie możliwa już za około 6 miesięcy. Taki termin deklarują bowiem operatorzy telekomunikacyjni - jako niezbędny - na dostosowanie swoich systemów do potrzeb ˝rozwiązania tymczasowego˝. W tym czasie służby odbierające obecnie zgłoszenia na numer alarmowy 112 zostaną doposażone w niezbędny sprzęt oraz wdrożona zostanie polityka bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych dzwoniących na numer alarmowy 112.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Witold Drożdż

   Warszawa, dnia 9 stycznia 2008 r.