VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 12507
w sprawie rozwiązań komunikacyjnych w gminie Tuszyn
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji pana posła Jarosława Stolarczyka z dnia 4 listopada 2009 r., przekazanej przy piśmie z dnia 12 listopada 2009 r., znak: SPS-023-12507/09, w sprawie rozwiązań komunikacyjnych w gminie Tuszyn przedstawiam następujące wyjaśnienia dotyczące postawionych pytań.
Zgodnie z koncepcją z podstawowej dokumentacji technicznej, będącej załącznikiem do decyzji lokalizacyjnej, węzeł ˝Tuszyn˝ zlokalizowany w km 334+450 autostrady umożliwia realizację następujących relacji skrętnych:
- dla podróżujących A1 z kierunku Katowic (Piotrkowa Trybunalskiego) w lewo na północ na drogę krajową nr 1 w kierunku Łodzi,
- dla podróżujących drogą krajową nr 1 z kierunku Łodzi (Tuszyna, Głuchowa) wjazd w prawo na autostradę w kierunku południowym w stronę Katowic (Piotrkowa Trybunalskiego),
- dla podróżujących drogą krajową nr 91 z kierunku Piotrkowa Trybunalskiego wjazd w prawo na autostradę w kierunku północnym w stronę Łodzi.
Węzeł ˝Tuszyn˝ nie obsługuje natomiast następujących relacji:
- A1 z kierunku Gdańska (Łodzi) w kierunku drogi krajowej nr 1 w stronę Łodzi (Tuszyna), alternatywą jest zjazd na węźle ˝Romanów˝ na drogę wojewódzką nr 714 w kierunku Rzgowa i włączenie się w Rzgowie do drogi nr 1 lub zjazd węzłem ˝Wrocław˝ na drogę ekspresową S8 w kierunku Wrocławia (Rzgowa) i na węźle ˝Rzgów˝ włączenie się do drogi krajowej nr 1,
- A1 z kierunku Gdańska (Łodzi) w kierunku drogi krajowej nr 91 w stronę Piotrkowa Trybunalskiego, alternatywą jest skorzystanie z węzła ˝Wrocław˝ i węzła ˝Rzgów˝, jak w przypadku powyżej, lub dalsza podróż do węzła ˝Bełchatów˝ (przecięcie drogi krajowej nr 8 z autostradą A1) i wybór dowolnej relacji skrętnej do Piotrkowa Trybunalskiego,
- A1 z kierunku Katowic (Piotrkowa Trybunalskiego) w kierunku drogi krajowej nr 91 w stronę Piotrkowa Trybunalskiego, alternatywą jest zjazd z autostrady A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego możliwy na węźle ˝Bełchatów˝ (istniejący węzeł na skrzyżowaniu z DK nr 8), lub dalej (po zjechaniu na S8) z projektowanej drogi ekspresowej S8 na węźle ˝Łódź˝ (istniejące rozwiązanie na skrzyżowaniu obecnej drogi nr 8 i drogi nr 91 zostanie przebudowane zgodnie z wymogami stawianymi węzłom na drodze ekspresowej),
- DK nr 1 (droga krajowa nr 1) z kierunku Łodzi (Tuszyna) w stronę Gdańska (Łodzi), alternatywą jest korzystanie z węzła ˝Rzgów˝ drogi ekspresowej S8 i węzła ˝Wrocław˝ lub powrót drogą nr 1 w kierunku Łodzi,
- DK nr 91 (droga krajowa nr 91) z kierunku Piotrkowa Trybunalskiego na autostradę A1 w stronę Katowic, alternatywą jest wjazd w Piotrkowie Trybunalskim na węźle ˝Bełchatów˝ na autostradę w kierunku Katowic lub na węźle ˝Łódź˝ (zlokalizowanym na przecięciu DK nr 91 i projektowanej S8 - w śladzie obecnej drogi nr 8) w kierunku Katowic.
Ze względu na bardzo zaawansowany poziom prac nad przedmiotowym projektem w chwili obecnej postulaty dokonywania zmian odbiegających od zapisów zawartych w projekcie oraz decyzji lokalizacyjnej nie znajdują uzasadnienia. Należy bowiem zaznaczyć, że wprowadzenie zmiany polegającej na rozbudowie węzła ˝Tuszyn˝ spowoduje konieczność opracowania raportu oddziaływania inwestycji na środowisko i uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację, a następnie uzyskania nowej decyzji lokalizacyjnej z uwagi na zmianę linii rozgraniczających w obszarze węzła. Konieczność podejmowania powyższych czynności przyczyniłaby się do znacznego opóźnienia w realizacji inwestycji.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 20 listopada 2009 r.