VI kadencja

Interpelacja w sprawie nieprawid³owo¶ci w postêpowaniu ministra obrony narodowej Bogdana Klicha

Interpelacja nr 803

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie nieprawid³owo¶ci w postêpowaniu ministra obrony narodowej Bogdana Klicha

   Szanowny Panie Premierze! Pan Minister Bogdan Klich pe³ni funkcjê ministra obrony narodowej od dnia 16 listopada 2007 r. W ci±gu tych przesz³o dwóch miesiêcy szereg decyzji, zarówno organizacyjnych, jak i personalnych, zwraca³o uwagê opinii publicznej na Ministerstwo Obrony Narodowej. Niestety, uwaga ta nie by³a powodowana ¿yczliwym zainteresowaniem, ale kontrowersjami, jakie wzbudza³y poni¿ej przytoczone decyzje pana Bogdana Klicha.

   1. Powo³anie na funkcjê sekretarza stanu (I zastêpcy ministra obrony narodowej) genera³a w stanie spoczynku Piotra Czerwiñskiego, wobec którego ¯andarmeria Wojskowa pod nadzorem Naczelnej Prokuratury Wojskowej prowadzi kilka postêpowañ. Fakty te znane by³y przed dat± powo³ania, minister Bogdan Klich je zignorowa³; efekt, 4 stycznia 2008 r. pan Piotr Czerwiñski poda³ siê do dymisji.

   2. Powo³anie na funkcjê podsekretarza stanu w MON pani Marii W±growskiej bez uprzedniego zbadania warunków, na podstawie których mo¿na pe³niæ funkcje publiczne, efekt dymisja dnia 16 grudnia 2007 r. pani Marii W±growskiej, czyli zaledwie po kilkunastu dniach.

   3. W chwili obecnej kierownictwo MON sk³ada siê z 2 osób, ministra obrony narodowej i podsekretarza stanu, co przy ogromie zadañ, jakie stoj± przed Si³ami Zbrojnymi RP, jest wielko¶ci± dalece niewystarczaj±c±, a w efekcie uniemo¿liwiaj±c± realn± cywiln± kontrolê nad armi±.

   4. Zwolnienie p.o. szefa S³u¿by Kontrwywiadu Wojskowego pana pu³kownika Andrzeja Kowalskiego dnia 20 listopada 2007 r., podany powód to udzia³ SKW w wykonywaniu przepisów ustawy, zwi±zanych z udzieleniem pomocy przewodnicz±cemu Komisji Weryfikacyjnej do spraw ¿o³nierzy i funkcjonariuszy by³ych Wojskowych S³u¿b Informacyjnych.

   5. Zwolnienie w dniu 4 grudnia 2007 r. z funkcji naczelnego prokuratora wojskowego (w porozumieniu z prokuratorem generalnym) pana Tomasza Sza³ka, pierwszego w historii NPW cywilnego szefa tej instytucji. Ta decyzja, bez podania powodów, stawia pod znakiem zapytania dalszy proces ucywilnienia prokuratury wojskowej, a co za tym idzie w³a¶ciwego wykonywania obowi±zków ustawowych.

   6. Zmiana na stanowisku komendanta g³ównego ¯andarmerii Wojskowej dnia 14 grudnia 2007 r. bez podania powodów. Dotychczasowy komendant genera³ dywizji Jan ¯ukowski zosta³ powo³any na to stanowisko we wrze¶niu 2006 r. i z powodzeniem realizowa³ zadania zwi±zane z zapewnieniem przestrzegania przepisów prawa i walkê z patologiami w obrêbie Si³ Zbrojnych RP.

   7. Z powy¿szym punktem wi±¿± siê publiczne wypowiedzi ministra Bogdana Klicha na temat ¯andarmerii Wojskowej z listopada i grudnia 2007 r., w których poprzez podwa¿anie pozytywnych wyników prac ¿o³nierzy ¯W da³ wyra¼ny sygna³ o zaprzestanie walki z patologiami w wojsku, a jednocze¶nie przeciwstawia³ ¿o³nierzy ¯W innym ¿o³nierzom. Takie postêpowanie budzi ogromne zdziwienie i zdecydowany sprzeciw.

   8. Zmiana na stanowisku dyrektora Departamentu Kadr poprzez odwo³anie dotychczasowego pana pu³kownika Piotra Borowego, oficera, który rozpocz±³ s³u¿bê w wojsku po 1989 r., i powo³anie na to stanowisko genera³a brygady Janusza Bojarskiego, który by³ zastêpc± szefa WSI, wtedy kiedy kierowa³ nimi genera³ Marek Dukaczewski. Pan genera³ Janusz Bojarski nie posiada przygotowania merytorycznego do pe³nienia tej funkcji, co przy zamierzonej profesjonalizacji wojska jest dzia³aniem nierozwa¿nym.

   9. Zmiana na stanowisku dyrektora Departamentu Prasowo-Informacyjnego poprzez odwo³anie pu³kownika Wojciecha Hajnusa, w efekcie brak jakiejkolwiek polityki informacyjnej ministra obrony narodowej, czego objawem jest równie¿ nieobsadzenie stanowiska rzecznika prasowego MON.

   10. Faktyczna likwidacja Zespo³u ds. Promocji Si³ Zbrojnych i zwolnienie szefa tego zespo³u pana Roberta Papliñskiego. Zespó³ ten zosta³ powo³any w celu przygotowania kampanii promocyjnej zwi±zanej z procesem uzawodowienia SZRP. Pragnê w tym miejscu zaznaczyæ, ¿e proces uzawodowienia nie ogranicza siê, jak b³êdnie s±dzi pan B. Klich, do zawieszania poboru. Jest to tylko jeden z elementów uzawodowienia armii. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e po zawieszeniu poboru nale¿y znale¼æ chêtnych do s³u¿by zawodowej, a do tego potrzebna jest akcja promocyjna, której obecnie nie ma.

   11. Powo³anie na stanowisko szefa Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych w Dowództwie Wojsk L±dowych genera³a brygady Janusza Bronowicza, przeciwko któremu ¯andarmeria Wojskowa prowadzi postêpowanie. Wstêpne wyniki tego postêpowania stanowi³y podstawê do odwo³ania ww. z dowództwa 21. Brygady Strzelców Podhalañskich w Rzeszowie.

   12. Zagro¿enie wdra¿ania programu samolotu wielozadaniowego F-16 poprzez brak decyzji, które powinien podejmowaæ minister obrony narodowej. Pragnê poinformowaæ Pana Premiera, ¿e od dnia 16 listopada 2007 r., czyli dnia objêcia stanowiska ministra obrony narodowej pan Bogdan Klich nie podj±³ ¿adnej decyzji zwi±zanej z realizacj± tego jak¿e wa¿nego dla ca³ych si³ zbrojnych programu.

   13. Zmiana zasad kierowania Si³ami Zbrojnymi RP, sprzeczna z przyjêtymi w pañstwach NATO regu³ami, ze Sztab Generalny albo jego w³a¶ciwy odpowiednik jest organem planistyczno-koordynacyjnym na szczeblu strategicznym, który wypracowuje koncepcje d³ugofalowych dzia³añ zwi±zanych z przysz³o¶ci± wojska. W takim rozwi±zaniu rodzaje si³ zbrojnych zajmuj± siê szkoleniem i przygotowaniem podleg³ych im ¿o³nierzy do ewentualnego wykorzystania. Decyzja MON nr 554/MON z 6 grudnia 2007 r. powoduje de facto utratê cywilnej kontroli nad SZRP. Teraz to Sztab Generalny WP jest jedyn± jednostk± nadzoru nad si³ami zbrojnymi. To jest bardzo niedobry kierunek w funkcjonowaniu MON.

   14. Zarzucenie prac legislacyjnych rozpoczêtych w marcu 2007 r. nad kodyfikacj± prawa wojskowego. Efektem tych prac s± trzy projekty ustaw: o obronno¶ci, o s³u¿bie wojskowej i ustawa wprowadzaj±ca. Na dzieñ mojego odej¶cia z MON projekty te by³y w uzgodnieniach wewn±trzresortowych. Kodyfikacja prawa wojskowego mia³a na celu m. in. przygotowanie uzawodowienia wojska polskiego i by³a z tym przedsiêwziêciem skorelowana.

   Niewyeliminowanie ¼ród³a powy¿szych problemów doprowadzi do powa¿nych skutków w funkcjonowaniu Si³ Zbrojnych RP:

   1) zahamowania pozytywnych zmian zwi±zanych z procesem modernizacji SZ;

   2) powa¿ne k³opoty z realizacj± profesjonalizacji SZRP.

   W zwi±zku z tym proszê o informacjê: Jakie kroki zamierza Pan podj±æ, aby uzdrowiæ sytuacje w MON?

   Z powa¿aniem

   Pose³ Aleksander Marek Szczyg³o

   Warszawa, dnia 22 stycznia 2008 r.