VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie budowy obwodnicy miasta Jarocina w ciągu drogi krajowej S11

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 15134

w sprawie budowy obwodnicy miasta Jarocina w ciągu drogi krajowej S11

   W odpowiedzi na pismo z dnia 17 marca 2010 r., znak SPS-023-15134/10, przy którym przekazano interpelację pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego w sprawie budowy obwodnicy Jarocina w ciągu drogi krajowej S11, uprzejmie przekazuję następujące informacje.

   Przedmiotowa inwestycja nie została ujęta w ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ przyjętym uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2007 r. Oznacza to, że brak jest podstaw formalnych do realizacji ww. inwestycji przed 2012 r.

   Należy jednak podkreślić, iż resort infrastruktury dostrzega konieczność poprawy stanu technicznego oraz budowy i przebudowy wielu dróg krajowych w Polsce, w tym budowy obwodnicy Jarocina. Z tego też powodu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła działania zmierzające do przygotowania budowy przedmiotowej obwodnicy.

   W dniu 14 listopada 2003 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przyjęła wariant II przebiegu obwodnicy Jarocina jako wariant do rekomendacji we wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Obwodnica planowana jest w powiecie Środa Wielkopolska gmina Nowe Miasto nad Wartą. Następnie będzie przebiegać na północ od miejscowości Wolica Pusta. W sąsiedztwie tej miejscowości projektowany jest wiadukt drogowy WD2 prowadzący istniejącą drogę gminną nad obwodnicą i wiadukt WD3 będący częścią węzła Mieszków. Obwodnica omijać będzie Mieszków od strony Radlina, dalej między miejscowością Cielcza a linią kolejową nr 281, następnie przekroczy rzekę Lipinkę i przebiegać będzie pomiędzy miejscowością Annopol a osiedlem 700-lecia w Jarocinie. Obwodnica zakończy się na drodze wojewódzkiej nr 443 relacji Jarocin - Tuliszków. W ramach zadania przewiduje się budowę 3-kilometrowego odcinka drogi klasy GP (łącznika), która będzie stanowić podłączenie drogi krajowej nr 12 Leszno - Jarocin i nr 15 Krotoszyn - Jarocin do drogi S11.

   Dla powyższej inwestycji wydana została w dniu 2 czerwca 2008 r. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz opracowany został projekt budowlany.

   Z uwagi na aktualny stan prac przygotowawczych i wymogi formalne nie ma możliwości rozpoczęcia prac budowlanych w bieżącym roku. Realizacja tej inwestycji możliwa będzie dopiero po spełnieniu wymogów formalnoprawnych (w tym wpisaniu jej do programu drogowego przygotowanego dla nowej perspektywy finansowej) oraz zapewnieniu niezbędnych środków finansowych. Ponadto informuję, iż zgodnie z nowym mechanizmem finansowania wprowadzonym poprzez nowelizację ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym budowa i przebudowa dróg ekspresowych finansowana jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na podstawie opracowywanego co roku planu finansowego. Drugim źródłem finansowania są środki pochodzące z budżetu państwa ustalane corocznie w ustawie budżetowej. W związku z powyższym środki rezerwowane są na dany rok w zależności od stanu zaawansowania prac przygotowawczych danej inwestycji.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Radosław Stępień

   Warszawa, dnia 9 kwietnia 2010 r.