VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1078
w sprawie budowy nowych przejść granicznych z Ukrainą i Białorusią w części wschodniej woj. lubelskiego
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 20 lutego 2008 r., (sygn. SPS-023-1078/08), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Mariusza Grada w sprawie budowy nowych przejść granicznych z Ukrainą i Białorusią w części wschodniej woj. lubelskiego, przekazanego pismem z dnia 25 lutego 2008 r. (sygn. BM3A W-0701-260/08) przez ministra infrastruktury, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie pragnę zwrócić uwagę, iż w kwestii budowy nowych przejść granicznych na polsko-ukraińskim i polsko-białoruskim odcinku granicy państwowej, zgodnie z § 4. pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U. Nr 256, poz. 2145), organem właściwym do planowania i wykonywania inwestycji w przejściu granicznym jest właściwy miejscowo wojewoda.
Niezależnie jednakże od powyższego pragnę poinformować, iż w celu usprawnienia funkcjonowania granicy polsko-ukraińskiej i polsko-białoruskiej podejmowane są zdecydowane działania zarówno w zakresie modernizacji i rozbudowy istniejących przejść granicznych, jak i budowy nowych. Rząd RP i polskie służby graniczne są w stałym kontakcie ze swoimi ukraińskimi odpowiednikami. Forum, na którym w sposób kompleksowy koordynowana jest polsko-ukraińska współpraca transgraniczna, jest Komisja ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej. W swojej działalności rada koncentruje się wokół zagadnień harmonijnego rozwoju regionów przygranicznych, funkcjonowania i rozbudowy przejść granicznych, współpracy gospodarczej, ochrony środowiska, kultury, przeciwdziałania katastrofom i klęskom żywiołowym, edukacji i turystyki. Ostatnie posiedzenie komisji odbyło się w dniu 18 października 2007 r. w Arłamowie. Podczas prac komisji uzgodniono, iż na granicy polsko-ukraińskiej w najbliższym czasie utworzone zostaną nowe drogowe przejścia graniczne, w tym m.in.:
- Dołhobyczów-Uhrynów, obecnie wojewoda lubelski uzyskał pozwolenie na budowę. Otwarcie ww. przejścia planowane jest do 2012 r.,
- Budomierz-Hruszew, obecnie wojewoda podkarpacki uzyskał pozwolenie na budowę, opracowana została koncepcja i projekt budowlany tego przejścia granicznego. W 2008 r. rozpoczną się prace budowlane, których ukończenie planowane jest w 2009 r.,
- Malhowice-Niżankowice, strona polska posiada środki finansowe na budowę tego przejścia granicznego, jednakże rozpoczęcie prac uzależnione jest od przekazania przez stronę ukraińską noty dyplomatycznej będącej odpowiedzią na polską propozycję utworzenia ww. przejścia granicznego.
Ponadto, uzgodniono również lokalizację miejsc utworzenia nowych przejść granicznych: Smolnik-Boberka; Bełz-Oserdów (lub Bełz-Budynin Bystre-Mszaniec); Zbereże-Adamczuki; Dubienka-Kładniw.
Dodatkowo wspomnieć należy, iż na granicy z Ukrainą funkcjonuje 12 przejść granicznych, w tym: 6 przejść drogowych i 6 przejść kolejowych. Ruch osobowy i towarowy bez ograniczeń odbywa się w 4 przejściach drogowych: Dorohusk-Jagodzin, Hrebenne-Rawa Ruska, Korczowa-Krakowiec i Medyka-Szeginie. Ograniczenia występują w drogowych przejściach granicznych: Zosin-Ustiług (międzynarodowy ruch osobowy i towarowy, samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t), Krościenko-Smolnica (międzynarodowy ruch osobowy i towarowy, samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 t).
Podkreślić należy, iż wszystkie obecnie działające drogowe przejścia graniczne na granicy polsko-ukraińskiej są nowo wybudowane bądź zostały ostatnio kompleksowo zmodernizowane dzięki środkom z Funduszu Schengen. Ich infrastruktura jest nowoczesna i dostosowana zarówno do obecnego, jak i prognozowanego ruchu granicznego.
W odniesieniu do budowy przejść granicznych na granicy polsko-białoruskiej uprzejmie informuję, iż obecnie prowadzona jest rozbudowa drogowego przejścia granicznego Terespol-Brześć za kwotę 52 mln zł oraz planowana jest modernizacja przejścia Połowce-Pieszczatka. Równocześnie trwają prace nad rozszerzeniem zakresu ruchu w drogowym przejściu granicznym Sławatycze-Domaczewo o międzynarodowy ruch autobusów i towarowy do 3,5 t. Rozszerzenie zakresu ruchu będzie możliwe po wybudowaniu odpowiedniej infrastruktury przez stronę białoruską.
W dniu 20 grudnia 2007 r. Rada Ministrów wyraziła zgodę na zawarcie porozumienia o utworzeniu drogowego przejścia granicznego Lipszczany-Sofijewo przeznaczonego dla międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego samochodami do 3,5 t. Odpowiednia infrastruktura przejścia zostanie wybudowana na terytorium RP. Utworzenie nowych przejść granicznych Kodeń-Stradiczy oraz Wygoda-Kostary przewidziane jest w następnym okresie programowania środków unijnych, po 2013 r.
Biorąc powyższe pod uwagę, z chwilą otwarcia nowych przejść granicznych, a także w wyniku rozbudowy infrastruktury już istniejących (w szczególności zwiększenia liczby pasów odpraw i stanowisk do ich dokonywania) na polsko-ukraińskim i polsko-białoruskim odcinku granicy państwowej, należy spodziewać się skrócenia czasu oczekiwania podróżnych na przekroczenie granicy w drogowych przejściach granicznych. Dlatego też w celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym, poprawy warunków pracy służb granicznych oraz zwiększenia przepustowości przejść granicznych realizacja wskazanych powyżej zadań jest niezbędna.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Piotr Stachańczyk
Warszawa, dnia 18 marca 2008 r.