VI kadencja
Interpelacja nr 6271
do ministra edukacji narodowej
w sprawie nauczania o okresie PRL na lekcjach historii w szkołach średnich
Szanowna Pani Minister! Na naukę historii i wiedzy o społeczeństwie w szkołach średnich nie jest przeznaczana zbyt duża liczba godzin. Nauczyciele skarżą się coraz częściej, że nie są wstanie zrealizować całego programu nauczania, jaki jest założony dla uczniów przygotowujących się do matury. Uczniowie tym samym mają zmniejszone szanse na kompleksowe przygotowanie do matury. Na lekcjach historii często brakuje czasu na przeprowadzenie zajęć obejmujących przede wszystkim okres powojenny, czyli czasy, kiedy w Polsce panował komunizm, oraz okres po wyborach 4 czerwca 1989 r. Uczniowie, czyli dzieci i wnukowie osób, których większa lub znaczna część życia przypadła na komunizm, nie mają szans na lekcjach historii poznać, czym był ten czas, jakie były najważniejsze i najtragiczniejsze wydarzenia, w jakich okolicznościach Polska odzyskała wolność i demokrację. Brak tego rodzaju lekcji przekłada się na nie za wielką wiedzę uczniów na temat historii powojennej Polski, co potwierdzają nawet sondaże, których wyniki pokazują, że młodzi ludzi nie znają najważniejszych dat z okresu po 1945 r.
W tej sytuacji pragnę zapytać: Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej dostrzega problem niepoznawania przez uczniów szkół średnich materiału z okresu PRL na lekcjach historii? Czy ministerstwo jest w stanie np. poprzez działalność kuratoriów oświaty oszacować skalę realizacji na lekcjach historii materiału o historii Polski po 1945 r.? Czy planuje podjąć działania, których celem będzie opracowanie specjalnego programu nauczania na lekcjach historii o okresie, jakim był PRL, i wdrożenie go być może już w obecnym roku szkolnym?
Z poważaniem
Poseł Włodzimierz Karpiński
Warszawa, dnia 5 listopada 2008 r.