VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 8087
w sprawie wliczania dodatku pielęgnacyjnego do dochodu
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Krzysztofa Brejzy z dnia 20 lutego br., znak: SPS-023-8087/0922, w sprawie wliczania dodatku pielęgnacyjnego do dochodu, otrzymaną za pośrednictwem ministra pracy i polityki społecznej, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Dodatek pielęgnacyjny, przyznawany na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.), jest zaliczany do dochodu stanowiącego podstawę wyliczania dodatku mieszkaniowego. System dodatków mieszkaniowych, w tym zasada ustalania dochodów, o której mowa wyżej, funkcjonuje ponad 14 lat (od 1994 r.). Należy podkreślić, że przepisy ustawy o dodatkach mieszkaniowych mają na celu pomoc w ponoszeniu opłat z tytułu wydatków mieszkaniowych. System dodatków mieszkaniowych został bowiem przewidziany jako element polityki mieszkaniowej. Należy zauważyć, że to właśnie ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U Nr 64, poz. 593, z późn. zm.) ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że zaliczenie dodatku pielęgnacyjnego do dochodu nie powoduje wydania decyzji o nieprzyznaniu dodatku mieszkaniowego lub w znacznym stopniu go nie zaniża. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734, z późn. zm.), jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego w ustawie, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości obliczonego dodatku mieszkaniowego, to należny dodatek obniża się o kwotę tej nadwyżki.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 21 lipca 2004 r., sygn. akt K 16/03, po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2004 r. wniosku rzecznika praw obywatelskich w sprawie zgodności zapisu art. 3 ust. 3 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, który określa definicję dochodu, z art. 2 i art. 32 konstytucji, uznał go za zgodny z konstytucją. Rzecznik praw obywatelskich w swoim wniosku kwestionował wliczanie do dochodu dodatku pielęgnacyjnego.
Należy także dodać, że od 2004 r. dodatki mieszkaniowe są w całości wypłacane z budżetów gmin. Zmianom przepisów, które powodowałyby wzrost kwot dodatków, musiałoby towarzyszyć odpowiednie zwiększenie budżetów gmin przez państwo. W innym przypadku bowiem byłoby to działanie niezgodne z art. 167 Konstytucji RP.
W związku z powyższym, odpowiadając na poszczególne pytania pana posła Krzysztofa Brejzy, należy przedstawić następujące odpowiedzi.
1. Czy Pani Minister zgadza się z tym, że dodatek pielęgnacyjny nie powinien być wliczany do dochodów przy ubieganiu się o inne świadczenia z pomocy społecznej? Czy możemy oczekiwać zmiany stanu prawnego w tym zakresie?
Dodatek pielęgnacyjny jest wliczany do dochodów przy ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy. Ministerstwo nie przewiduje zmiany istniejących przepisów w postulowanym zakresie.
2. Czy Pani Minister zgadza się z tym, że istniejące obecnie przepisy, o których mowa powyżej, mogą w istocie pozbawić potrzebujących faktycznej pomocy ze strony państwa?
Zaliczenie dodatku pielęgnacyjnego do dochodu nie powoduje wydania decyzji o nieprzyznaniu dodatku mieszkaniowego lub w znacznym stopniu go nie zaniża. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 8 ww. ustawy o dodatkach mieszkaniowych, jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego w ustawie, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości obliczonego dodatku mieszkaniowego, to należny dodatek obniża się o kwotę tej nadwyżki.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Piotr Styczeń
Warszawa, dnia 17 marca 2009 r.