VI kadencja

Interpelacja w sprawie finansowania budowy dróg na przykładzie drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz - Cotoń

Interpelacja nr 16241

do ministra infrastruktury

w sprawie finansowania budowy dróg na przykładzie drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz - Cotoń

   Szanowny Panie Ministrze! Prasa donosi, że jako państwo pozbawiamy się szans na pieniądze z UE na drogi. Chodzi o przygotowanie dokumentacji do przetargu na budowę ok. 100 km drogi ekspresowej S5 na Pomorzu i Kujawach, na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz - Cotoń. Polska miała na to dostać 12 mln euro z funduszy UE przeznaczonych na budowę sieci TEN-T, dróg o kluczowym znaczeniu dla Europy. To miał być jeden z najdroższych w Polsce projektów finansowanych z funduszy TEN-T. Na terenie przyszłej drogi ekspresowej jest jednak wiele obszarów cennych dla środowiska i wydawanie zezwolenia środowiskowego na inwestycję przewlekało się. W połowie kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierzała wnioskować do UE o przesunięcie terminów wykorzystania pieniędzy na ten projekt, a dwa tygodnie później GDDKiA w ogóle z nich zrezygnowała. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na ten odcinek S5 GDDKiA złożyła w lutym 2008 r., ale kilka miesięcy później zmieniło się prawo. Jest to kolejna zmiana w programie dróg krajowych. Jednak już w 2007 r. Ministerstwo Infrastruktury uprzedzało o problemach środowiskowych przy budowie tej drogi. To zadanie GDDKiA, aby rozwiązywać takie problemy.

   W związku z powyższym pytam Pana Ministra:

   1. Czy prawdą jest, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrezygnowała z wykorzystania pieniędzy na projekt budowy ok. 100 km drogi ekspresowej S5 na Pomorzu i Kujawach, na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz - Cotoń?

   2. Czy ministerstwo podejmie kroki, jeśli tak, to jakie, aby zrealizować budowę tej drogi?

   Poseł Anna Sobecka

   Toruń, dnia 12 maja 2010 r.