VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie ograniczeń w korzystaniu z sygnałów świetlnych przez patrole saperskie

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 4016

w sprawie ograniczeń w korzystaniu z sygnałów świetlnych przez patrole saperskie

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, na interpelację pana posła Jarosława Matwiejuka w sprawie ograniczeń w korzystaniu z sygnałów świetlnych przez patrole saperskie (SPS-023-4016/08), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

   Kwestie związane z uprzywilejowaniem pojazdu w ruchu drogowym uregulowane zostały w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.).

   Zgodnie z art. 2 pkt 38 tej ustawy pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

   Stosownie do postanowień art. 53 ust. 1 pkt 1-11 wskazanej ustawy, pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy: jednostek ochrony przeciwpożarowej, pogotowia ratunkowego, Policji, jednostki ratownictwa chemicznego, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Więziennej, Biura Ochrony Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej i Inspekcji Transportu Drogowego. Zgodnie z art. 53 ust. 1 pkt 12 powyższej ustawy pojazd jednostki niewymienionej w pkt 1-11 tego przepisu może być pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym na podstawie zezwolenia ministra spraw wewnętrznych i administracji, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego. Oznacza to, że możliwość uprzywilejowania pojazdów, tj. wydania stosownego zezwolenia, dotyczy jedynie przypadków bezpośrednich faktycznych działań związanych z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego, a nie działań ewentualnych i hipotetycznych, które mogą wystąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 1999 r., sygn. akt II S.A. 1750/08).

   Warunki techniczne i zakres niezbędnego wyposażenia pojazdów uprzywilejowanych określa rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, ze zm.), rezerwując wyłącznie dla tych pojazdów sygnał ostrzegawczy świetlny o barwie niebieskiej i czerwonej.

   Natomiast zgodnie z art. 54 ust. 1, 3 i 4 powyższej ustawy sygnał ostrzegawczy świetlny o barwie żółtej zarezerwowany został dla pojazdów samochodowych przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze, innych pojazdów, które ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym i pojazdów holowanych.

   W kwestii ograniczeń w korzystaniu z sygnałów świetlnych przez patrole saperskie pragnę zauważyć, iż warunki techniczne, w tym oznakowanie pojazdów używanych do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, określone zostały w rozporządzeniu ministrów: obrony Narodowej oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 9 czerwca 2005 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów specjalnych i pojazdów używanych do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 116, poz. 974). Stosownie do postanowień § 9 ust. 1 pojazdy służące do przewozu niewypałów i niewybuchów powinny być wyposażone w sygnały ostrzegawcze stosowane w pojazdach samochodowych uprzywilejowanych.

   W świetle powyższego stwierdzić należy, że w obowiązującym stanie prawnym warunki transportu niewypałów i niewybuchów pojazdami używanymi do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przewidują korzystanie z uprzywilejowania tych pojazdów w ruchu drogowym. Dlatego też twierdzenie, iż pojazdy służące do przewozu niewypałów i niewybuchów nie mogą korzystać z niebieskich i czerwonych świateł błyskowych, uznać należy za nieuzasadnione.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Czesław Piątas

   Warszawa, dnia 22 lipca 2008 r.