VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 6764
w sprawie korzystania z biletów okresowych przez podróżnych z Grupy PKP
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację panów posłów Piotra Krzywickiego i Lucjana Karasiewicza (SPS-023-6764/08 z dnia 4 grudnia 2008 r.) w sprawie korzystania z biletów okresowych przez podróżnych z Grupy PKP, uprzejmie informuję, co następuje.
Kierunki zmian organizacyjnych, jakie mają miejsce w segmencie kolejowych przewozów regionalnych i międzywojewódzkich, są wynikiem zapisów ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013˝, która zakłada m.in. usamorządowienie spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., czyli przekazanie samorządom wojewódzkim, odpowiedzialnym za organizowanie i finansowanie regionalnych przewozów pasażerskich w ramach usług publicznych, władztwa nad spółką, której podstawowym celem jest wykonywanie tego rodzaju przewozów, jak również reguluje kwestie jednolitego systemu taryfowego.
Wzajemne relacje pomiędzy pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi od 2001 r. opierają się na umowach regulujących wykonywanie kolejowych usług przewozowych. Umowy te obejmują również rozliczenia z tytułu wzajemnej sprzedaży biletów w kasach biletowych wszystkich przewoźników. Po wejściu w życie od dnia 14 grudnia br. nowego rozkładu jazdy w dalszym ciągu obowiązują te same umowy, a w związku z tym te same zasady rozliczeń. Każdy z przewoźników pasażerskich z Grupy PKP posiada własną sieć dystrybucji, która oparta jest na jednolitym oprogramowaniu i fiskalnych urządzeniach rejestrujących, dzięki czemu istnieje ogólnopolska sieć dystrybucji biletów kolejowych. Taka struktura pozwala na sprzedaż każdego rodzaju biletu w dowolnej kasie przewoźnika. Jednocześnie każdy z kolejowych przewoźników pasażerskich funkcjonujących na rynku stosuje własną taryfę i odrębne cenniki usług. Nie oznacza to jednak, że podróżny nie może skorzystać z przejazdu pociągami dwóch lub większej liczby przewoźników na podstawie jednego biletu czy wspólnej oferty taryfowej. Spółki: PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Intercity SA uczestniczą w ofercie specjalnej ˝Wspólny przejazd˝, na podstawie której przy zakupie biletów na przejazd pociągami kilku przewoźników podróżny zyskuje upust cenowy w wysokości 10%. Ponadto ww. spółki porozumiały się co do zasady honorowania biletów okresowych odcinkowych ważnych na przejazd pociągami pospiesznymi spółki PKP Intercity SA w pociągach osobowych.
Odnosząc się do kwestii dopłat do biletów okresowych odcinkowych ważnych na przejazdy pociągami osobowymi spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. w razie zamiaru przejścia przez podróżnego do pociągu pośpiesznego spółki PKP Intercity SA, uprzejmie informuję, że obecnie nie jest możliwe przyjęcie takiego rozwiązania z uwagi na brak wspólnego taryfikatora. Na dzień dzisiejszy podróżny posiadający bilet okresowy odcinkowy ważny na przejazd pociągami osobowymi, który zamierza w relacji wskazanej na tym bilecie skorzystać z przejazdu pociągiem pospiesznym uruchamianym przez spółkę PKP Intercity SA, obowiązany jest nabyć jednorazowy bilet na faktyczny przejazd. Z informacji przekazanych przez ww. przewoźników wynika, że rozważają oni wypracowanie wspólnego rozwiązania satysfakcjonującego podróżnych w tym zakresie.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że ze względu na fakt, iż na rynku kolejowych przewozów pasażerskich działać będzie coraz więcej podmiotów, istnieje potrzeba regulacji branżowych wykraczających poza Grupę PKP celem ułatwienia pasażerom korzystania z usług przewozowych. Obecnie ustawą z dnia 24 października 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝ oraz ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 206, poz. 1289) wprowadzono szereg rozwiązań, które usprawnią kolejowe przewozy pasażerskie, mianowicie:
- obowiązek uzgodnienia i skoordynowania pociągów przez organizatorów i przewoźników kolejowych przed złożeniem zarządcy wniosków o przydzielenie tras pociągów,
- zarządca, przed dokonaniem przydziału tras pociągów w rozkładzie jazdy dla przewozu osób, dokonuje z udziałem zainteresowanych przewoźników koordynacji wzajemnego uzgodnienia dogodnych dla pasażerów połączeń z uwzględnieniem odpowiednich przerw między przejazdami pociągów różnych przewoźników na tych samych liniach kolejowych,
- zarządca dokonuje przydziału tras pociągów z uwzględnieniem pierwszeństwa połączeń międzywojewódzkich i potrzeb ich skoordynowania z regionalnymi przewozami pasażerskimi, biorąc pod uwagę interes podróżnych,
- finansowanie lub współfinansowanie ze środków publicznych wydatków na budowę informatycznego systemu rozliczeń sprzedaży biletów na przejazd środkami transportu publicznego różnych przewoźników, w tym biletu wspólnego.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 23 grudnia 2008 r.