VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie przyszłości kompleksu paliwowo-energetycznego w subregionie konińskim

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 12048

w sprawie przyszłości kompleksu paliwowo-energetycznego w subregionie konińskim

   W związku z interpelacją pani poseł Elżbiety Streker-Dembińskiej z dnia 20 października 2009 r., znak SPS-023-12048/09, w sprawie przyszłości kompleksu paliwowo-energetycznego w subregionie konińskim proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień do kwestii zawartych w pytaniach.

   1. Czy zagrożony jest proces inwestycyjny dotyczący nowych odkrywek węgla w regionie konińskim?

   Odpowiadając na powyższe pytanie pani poseł Elżbiety Streker-Dembińskiej, uprzejmie informuję, iż w regionie konińskim funkcjonują dwie jednoosobowe spółki skarbu państwa, tj. Kopalnia Węgla Brunatnego Konin w Kleczewie SA z siedzibą w Kleczewie oraz Kopalnia Węgla Brunatnego Adamów SA z siedzibą w Turku.

   W przypadku KWB Konin w Kleczewie SA pierwszoplanową kwestią, ujętą również w strategii rozwoju tej spółki, jest zapewnienie ciągłości dostaw węgla brunatnego do Zespołu Elektrowni PAK SA. Proces inwestycyjny pozwalający zapewnić dostawy do konińskich elektrowni obejmuje następujące odkrywki: Tomisławice, Piaski, Ościsłowo, Mąkoszyn-Grochowiska, Dęby Szlacheckie, oraz rozszerzenie granic eksploatacji na odkrywce Jóźwin. Tempo, w jakim przebiega proces inwestycyjny dla odkrywek, jest zwykle opóźniany przez działania samorządów lokalnych poszczególnych gmin. Największe zagrożenie dla terminowości stanowią jednak procedury związane z ochroną środowiska. Dla poszczególnych odkrywek procesy inwestycyjne znajdują się na różnym etapie zaawansowania i przedstawiają się następująco:

   - odkrywka Tomisławice - plan zagospodarowania przestrzennego gminy Sompolno radni uchwalili 14 sierpnia 2009 r. MPZP gminy Wierzbinek został ostatecznie uchwalony na sesji Rady Gminy Wierzbinek 18 września 2009 r. Uprawomocnienie tego aktu prawa miejscowego nastąpi prawdopodobnie ok. 18-20 listopada 2009 r. W związku z powyższym prace związane z zasilaniem odkrywki powinny zakończyć się w marcu 2010 r., a rozpoczęcie eksploatacji węgla w roku 2011. Harmonogram taki jest zgodny z wcześniejszymi założeniami, które przewidywały, że odkrywka Tomisławice zastąpi w sposób naturalny kończącą w 2011 r. wydobycie węgla odkrywkę Kazimierz;

   - rozszerzenie granic eksploatacji na odkrywce Jóźwin - rozpoczęcie eksploatacji w rejonie rozszerzenia granic eksploatacji przewidziane jest na rok 2012. Uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wprowadzających tę inwestycję na tereny gmin Kleczew przewidywane jest w roku 2009, natomiast przez gminę Wilczyn w 2010 r.;

   - odkrywka Piaski - odkrywka została wprowadzona do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin Zagórów, Grodziec i Rzgów, natomiast ze względu na występowanie wpływu odkrywki na obszar Natura 2000 regionalny dyrektor ochrony środowiska musi uzyskać opinię Komisji Europejskiej. Z tego powodu termin wprowadzenia tej odkrywki do eksploatacji jest dziś trudny do przewidzenia;

   - odkrywka Ościsłowo - przewidziana do eksploatacji w roku 2017. Uchwalenie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wprowadzających odkrywkę na tereny gmin Skulsk, Wilczyn i Ślesin przewidywane jest na rok 2010. W trakcie realizacji znajduje się raport oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko;

   - odkrywka Mąkoszyn-Grochowiska - przewidziana jest do eksploatacji w roku 2018. Złoże Mąkoszyn-Grochowiska zostało na wniosek kopalni wprowadzone do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego poszczególnych gmin, na terenie których się znajduje. Brak jest uchwał samorządów lokalnych o przystąpieniu do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego poszczególnych gmin. W trakcie realizacji znajduje się raport oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko;

   - odkrywka Dęby Szlacheckie - złoże Dęby Szlacheckie-Izbica Kujawska przewidziane do eksploatacji w roku 2027 znajduje się na etapie uszczegółowiania rozpoznania geologicznego. Kopalnia jest w trakcie uzyskiwania koncesji na rozpoznawanie złoża węgla brunatnego Dęby Szlacheckie. Trwają prace planistyczne związane z technologią eksploatacji, które pozwolą po dodatkowym rozpoznaniu złoża na złożenia wniosków do poszczególnych samorządów gminnych o wprowadzenie odkrywki do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tych gmin.

   Jak wynika z powyżej przedstawionych faktów, ewentualnym zagrożeniem dla procesów inwestycyjnych dotyczących nowych odkrywek KWB Konin SA są przeciągające się na różnych etapach procesy formalnoprawne.

   W przypadku Kopalni Węgla Brunatnego Adamów SA węgiel brunatny wydobywany jest na trzech odkrywkach, tj.: Adamów, Koźmin i Władysławów. Udostępnione zasoby węgla brunatnego w pełni pokrywają zapotrzebowanie lokalnej elektrowni Adamów do roku 2023. Mając jednak na uwadze, iż:

   - dalszy rozwój gospodarki będzie uzależniony od wzrostu ilości zużywanej energii elektrycznej,

   - eksploatowane elektrownie zawodowe mają po kilkadziesiąt lat i były dotąd poddawane kilkakrotnie modernizacjom, co jednak nie przywróciło im pierwotnych parametrów,

   - dla utrzymania mocy zainstalowanej na niezmniejszonym poziomie konieczna jest budowa nowych elektrowni

   - w Polsce obok węgla kamiennego, który jest towarem rynkowym, paliwem nadającym się do spalenia w elektrowniach jest węgiel brunatny, którego udokumentowane zasoby wystarczą na kilkaset lat,

   KWB Adamów SA podjęła starania w celu pozyskania nowych złóż węgla brunatnego, zapewniające utrzymanie sektora paliwowo-energetycznego w regionie turecko-konińskim. W tym celu wystąpiła do ministra środowiska z wnioskiem o udzielenie koncesji na rozpoznawanie złoża węgla brunatnego występującego w obszarze miejscowości Rogóźno. Złoże to szacowane na ok. 770 mln t wystarczyłoby do zasilania w paliwo elektrowni o łącznej mocy 2-2,5 tys. MW przez ok. 35 lat, umożliwiając wyprodukowanie ok. 600 TWh energii elektrycznej. Opalana węglem brunatnym ze złoża Rogóźno elektrownia zlokalizowana byłaby w centralnej Polsce, zapewniając energię elektryczną dla północnej części kraju pozbawionej dotąd poważnych źródeł energii elektrycznej. Z powyższych względów budowa kopalni odkrywkowej na złożu Rogóźno oraz produkcja energii elektrycznej w konwencjonalnej elektrowni opalanej tym paliwem są w pełni uzasadnione i jak najbardziej celowe. Jednak w tym świetle musi budzić wielkie zdziwienie zdecydowany opór lokalnych władz samorządowych oraz podsycany przez różne grupy interesów sprzeciw mieszkańców przeciwko inicjatywie KWB Adamów SA zmierzającej do uzyskania koncesji na rozpoznawanie złoża. W tej sytuacji dla uspokojenia atmosfery spółka w 2009 r. wycofała wniosek o udzielenie koncesji. Kopalnia wystąpiła z propozycją do lokalnych władz samorządowych wspólnego kompleksowego rozpoznania zasobów mineralnych regionu Rogóźna w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W przypadku braku reakcji lokalnych władz na zaproponowaną inicjatywę spółka samodzielnie podejmie działania w celu rozpoznania zasobów surowcowych tego rejonu i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.

   Kolejnym działaniem z zakresu nowych odkrywek węgla brunatnego w rejonie turecko-konińskim podjętym przez KWB Adamów SA jest wystąpienie przez tę spółkę w czerwcu 2009 r. do ministra środowiska z wnioskiem dotyczącym udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węgla brunatnego w obszarze Grochowy-Siąszyce. W sierpniu 2009 r. minister środowiska postanowił udzielić koncesji na okres do 31 grudnia 2013 r. Aktualnie trwają czynności nad wyłonieniem w drodze zamówień publicznych wykonawcy prac geologicznych w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złoża oraz sporządzenia dokumentacji geologicznej w stopniu wystarczającym do uzyskania koncesji na wydobycie węgla ze złoża. Na obecnym etapie postępowania w rejonie Grochowy-Siąszyce nie ma miejsca ani opór lokalnych władz samorządowych, ani też sprzeciw miejscowej ludności. Wręcz przeciwnie daje się zaobserwować duże zainteresowanie, a nawet wyczekiwanie jak najszybszego rozpoczęcia eksploatacji złoża.

   Poważnym zagrożeniem dla eksploatacji węgla brunatnego metodą odkrywkową w KWB Adamów SA mogą być względy ekologiczne, a to za sprawą bliskiego sąsiedztwa obszaru Natura 2000 ustanowionego dla Doliny Środkowej Warty. Zagrożenie to jest tym bardziej realne, gdyż dwa pola obecnie eksploatowanego złoża Koźmin zalegają w granicach obszaru Natura 2000. Obecnie toczy się już od 2007 r. postępowanie administracyjne w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia polegającego na kontynuacji eksploatacji węgla brunatnego ze złoża Koźmin w obszarze Natura 2000. Nieuzyskanie wspomnianej decyzji środowiskowej będzie stanowić zagrożenie zapewnienia ciągłości dostaw węgla ze złoża Koźmin do Elektrowni Adamów.

   2. Czy prywatyzacja Kopalni Węgla Kamiennego Konin i Adamów znajduje się w planie prywatyzacyjnym na 2010 rok?

   Kopalnia Węgla Brunatnego Konin w Kleczewie SA z siedzibą w Kleczewie oraz Kopalnia Węgla Brunatnego Adamów SA z siedzibą w Turku ujęte są w dokumencie przyjętym w dniu 11 sierpnia 2009 r. uchwałą Rady Ministrów pt. ˝Kluczowe spółki do prywatyzacji w latach 2009-2010 - aktualizacja˝Planu prywatyzacji na lata 2008-2011'˝ i planowane do prywatyzacji w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia w 2010 r.

   3. Kiedy należy się spodziewać właścicielskich decyzji w sprawie przyszłości ww. kopalń i jakie będą skutki dla pracowników i ich rodzin?

   Ministerstwo Skarbu Państwa zamierza zbyć pakiet 85% akcji ww. spółek w trybie przewidzianym przez ustawę z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (j.t. - Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.).

   Powołana wyżej ustawa oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze gwarantują legalność i przejrzystość procesu prywatyzacji oraz jego odpowiednie tempo pozwalające na podejmowanie rozważnych działań w tym zakresie. Szczegółowy harmonogram oraz decyzje dotyczące wyboru ścieżki prywatyzacji spółki będą podejmowane m.in. w oparciu o wykonane przez doradcę MSP analizy przedprywatyzacyjne.

   Pragnę jednocześnie poinformować, że decydującym kryterium wyboru inwestora, zgodnie z obowiązującym prawem, jest zaproponowana przez inwestora cena za akcje spółek. Odstąpienie od ceny jako kryterium decydującego w tym zakresie może skutkować przesłanką udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej, co do zasady oznaczałoby naruszenie obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego.

   W kwestii pakietu socjalnego pragnę przekazać, że obowiązujące przepisy dotyczące procesu prywatyzacji nie uzależniają zawarcia umowy sprzedaży akcji spółek od uzgodnienia z inwestorem zobowiązań związanych z ochroną interesów pracowników. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, iż obowiązujący stan prawny nie wyklucza porozumienia się załogi z inwestorem w zakresie pakietu socjalnego. Ponadto należy podkreślić, iż niezależnie od struktury właścicielskiej zarówno Skarb Państwa, jak i prywatny inwestor związani są treścią dotychczas zawartych umów społecznych i jednocześnie zobowiązani do respektowania ich postanowień.

   Ponadto informuję, iż omówienie szczegółowych kwestii związanych z procedurą i harmonogramem prywatyzacji spółek jest przedmiotem cyklicznych posiedzeń Komisji Trójstronnej z udziałem ministra skarbu państwa oraz strony związkowej i świadczy o konsekwentnym dialogu ze stroną społeczną, zapewniającym możliwość pozyskania bezpośrednich informacji o procesie prywatyzacji spółek.

   Dziękując za zainteresowanie procesem prywatyzacji spółek: Kopalnia Węgla Brunatnego Konin w Kleczewie SA z siedzibą w Kleczewie oraz Kopalnia Węgla Brunatnego Adamów SA z siedzibą w Turku, mam nadzieję, że udzielona odpowiedź na pytania zawarte w interpelacji będzie satysfakcjonująca.

   Sekretarz stanu

   Jan Bury

   Warszawa, dnia 3 listopada 2009 r.