VI kadencja
Interpelacja nr 11263
do ministra infrastruktury
w sprawie potrzeby zmiany ustawy Prawo lotnicze uwzględniającej prawa właściciela lotniska w związku z uniemożliwianiem wykonywania funkcji właścicielskich lotniska w Krośnie przez Aeroklub Polski
Szanowny Panie Ministrze! Sprawa modernizacji lotniska w Krośnie powinna być Panu Ministrowi znana. W lutym 2009 r. interpelację w tej sprawie złożyła pani poseł Elżbieta Łukacijewska (interpelacja nr 8395, VI kadencja Sejmu RP). Będąc w opozycji do ugrupowania politycznego, które reprezentuje pani poseł (a także pan minister), w pełni popieram intencje jej interpelacji.
Lotnisko w Krośnie ufundowane w 1932 r. potrzebuje modernizacji. Miasto Krosno jest w trudnej sytuacji. Kryzys dotknął wiele podmiotów gospodarczych działających w Krośnie i okolicach. Upadła huta Krosno, powodując zwolnienia setek pracowników. Miasto ma szanse na rozwój. Inwestorzy są zainteresowani lokowaniem w nim inwestycji z wielu względów. Korzystne przygraniczne położenie, dostępność fachowej siły roboczej, w tym młodych absolwentów uczelni, przyjazny klimat inwestycyjny stworzony przez władze miasta, to tylko niektóre czynniki rozwoju Krosna, które będą wykorzystane, jeśli miejscowe lotnisko pełnić będzie rolę transportową, spełniając wysokie wymogi techniczne.
Wszystkie te czynniki rozumie zarząd województwa podkarpackiego, który włączył projekt modernizacji lotniska w Krośnie na listę projektów kluczowych - strategicznych dla rozwoju województwa. Na utworzenie Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o modernizację infrastruktury lotniska w Krośnie, zarząd województwa podkarpackiego gotów jest przeznaczyć 11 mln euro ze środków regionalnego programu operacyjnego, przy całkowitej wartości projektu 14,579 mln euro (resztę zapewnia miasto). Projekt ten ze względu na swoje strategiczne znaczenie będzie realizowany w trybie bezkonkursowym.
Tak więc są szanse rozwoju Krosna, są pieniądze na modernizację lotniska i inne związane z tym projekty (chodzi szczególnie o projekt strefy przemysłowej powiązanej z lotniskiem), jest zgoda przedstawicieli koalicji rządzącej i opozycji, że plany są dobre. Brakuje tylko dobrej woli ze strony zarządzającego lotniskiem Aeroklubu Polskiego i brakuje właściwego prawa, które oddaje w ręce blokującego AP władzę nad lotniskiem i pozbawia tej władzy właściciela lotniska, czyli miasto Krosno. Apeluję do Pana Ministra o pilną inicjatywę ustawodawczą zmieniającą ten stan prawny.
Aeroklub Polski - stowarzyszenie, zarządza lotniskiem w Krośnie od 1969 r. Stowarzyszenie i jego poszczególni członkowie czerpią korzyści z majątku do nich nienależącego. Prowadzą wysoko płatne szkolenia pilotów, świadczą usługi transportowe, usługi dla rolników i leśników (opylanie) itp. Weszli nawet w spór sądowy z miastem o przejęcie lotniska, do którego posiadania nie mieli żadnych podstaw. Nic dziwnego, że spór ten AP przegrał wyrokiem sądów wszystkich instancji, w tym Sądu Najwyższego. Aeroklub jest zadowolony z istniejącego stanu rzeczy, który pozwala jego członkom korzystać z lotniska i urządzeń na nich pomieszczonych. Na stronie internetowej AP, odnośnie do opisywanej sprawy możemy przeczytać następujący komentarz: Nie mając prawa do dysponowania danym terenem (chodzi o dodatkowy teren, który miasto chce przyłączyć do lotniska), nie możemy (pogrubienie autorów) złożyć wniosku o włączenie go do obszaru lotniska. Oczywiście nikt nie daje też gwarancji, że jakakolwiek modernizacja będzie kiedykolwiek przeprowadzona.
Zwracam Panu Ministrowi uwagę, że zgodnie z prawem lotniczym, to zarządzający lotniskiem (w tym przypadku AP) może zwrócić się do ULC o zmianę obszaru lotniska. Niestety, zwrócić się nie zamierza. Zwracam też uwagę, że AP kwestionuje zapisy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego, który został zaakceptowany przez rząd RP i przez Komisję Europejską, w którym projekt modernizacji lotniska w Krośnie umieszczono na liście projektów kluczowych.
I wreszcie, zwracam Panu Ministrowi uwagę, że art. 21 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mówi, że: Rzeczpospolita chroni własność.
Co należy zmienić w Prawie lotniczym?
1. Uznać podstawową rolę właściciela lotniska, który może określać cele i zasady funkcjonowania lotniska.
2. Przyznać właścicielowi prawo wyboru zarządcy.
3. Określić obowiązki właściciela i zarządcy, a co za tym idzie określić warunki i okoliczności, w których właściciel może zmienić zarządcę, jeśli ten nie wypełnia swoich zobowiązań albo - jak to się dzieje w przypadku lotniska w Krośnie - występuje i działa przeciwko jego interesom.
Nowelizacja ta powinna mieć status pilnej i być przeprowadzona niezwłocznie. W przypadku niepodjęcia takiej inicjatywy projekt modernizacji lotniska w Krośnie może zostać usunięty z listy projektów kluczowych RPO Województwa Podkarpackiego, ponieważ czas realizacji RPO jest ograniczony. Wszystkie projekty powinny zostać zrealizowane i rozliczone do końca 2015 r. Niezrealizowanie projektu utworzenia Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o modernizację infrastruktury lotniska w Krośnie byłoby niepowetowaną stratą dla miasta Krosna i woj. podkarpackiego.
Z poważaniem
Poseł Grażyna Gęsicka
Warszawa, dnia 7 września 2009 r.