VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie świadczenia usług transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców nieposiadających stosownych licencji i niespełniających wymagań określonych w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 5 ustawy o transporcie drogowym

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 4046

w sprawie świadczenia usług transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców nieposiadających stosownych licencji i niespełniających wymagań określonych w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 5 ustawy o transporcie drogowym

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, znak: SPS-024-4046/09, dotyczące zapytania pani poseł Elżbiety Witek z dnia 20 maja 2009 r. w sprawie świadczenia usług w zakresie transportu drogowego taksówką przez przedsiębiorców nieposiadających stosownych licencji i niespełniających wymagań określonych w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.), uprzejmie wyjaśniam.

   Przepisy ww. ustawy o transporcie drogowym w swoich obecnych uregulowaniach rozróżniają w zakresie przewozu osób samochodem osobowym:

   a) przewóz taksówką,

   b) okazjonalne przewozy samochodami osobowymi niebędącymi taksówkami.

   Warunki uzyskania licencji są odmienne dla przewoźników wykonujących przewozy osób taksówką i przewoźników wykonujących transport drogowy samochodami osobowymi niebędącymi taksówkami. Licencja na taksówkę udzielana jest na określony pojazd i obszar. Oznacza to, że liczba licencji na taksówkę musi odpowiadać liczbie pojazdów zgłoszonych we wniosku przez przedsiębiorcę. Natomiast w przypadku przewozów okazjonalnych przedsiębiorca otrzymuje jedną licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób pojazdem samochodowym niebędącym taksówką oraz wypisy z licencji odpowiadające liczbie zgłoszonych pojazdów.

   Odmienność warunków przy ubieganiu się o licencje, a także kwestie związane z wyposażeniem pojazdów w urządzenia techniczne związane z określeniem odległości przewozu i sposobu naliczania należności za przewóz osób oraz oznakowania na zewnątrz tych pojazdów samochodowych powodują nieporozumienia w środowisku przewoźników. Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) - art. 18 ust. 5 - wprowadzono przepis zakazujący firmom prowadzącym okazjonalny przewóz pojazdem niebędącym taksówką stosowania urządzeń i oznaczeń utożsamiających je z taksówkami.

   Organy kontrolne, Policja i Inspekcja Transportu Drogowego, przeprowadzają częste kontrole przewoźników wykonujących przewozy drogowe samochodami osobowymi, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości na przedsiębiorców nakładane są wysokie kary pieniężne, które powinny skutecznie zniechęcać do nieprawidłowych zachowań przewoźników.

   W celu uporządkowania rynku przewozów osób pod względem prawnym Senat RP uchwałą z dnia 25.09.2008 r. wniósł do Sejmu RP projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Proponowane przez Senat RP zmiany zasad wykonywania transportu drogowego taksówkami oraz samochodami osobowymi niebędącymi taksówkami zmierzają do ujednolicenia warunków podejmowania i wykonywania przewozów tymi środkami transportu. Również propozycja odstąpienia od limitowania przez rady gmin liczby licencji na taksówki umożliwi swobodny dostęp do zawodu przewoźnika drogowego osób.

   Proponowane zmiany mają zapewnić właściwy system wykonywania przewozów taksówką i samochodem osobowym niebędącym taksówką (przewozy okazjonalne), jak również przyczynią się do wyeliminowania nieuczciwej konkurencji na rynku przewozów w tym zakresie. Obecnie projekt zmian do ustawy o transporcie drogowym znajduje się w Komisji Infrastruktury Sejmu RP.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 24 czerwca 2009 r.