VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów
na interpelację nr 5566
w sprawie wprowadzenia podatku akcyzowego na produkty kosmetyczne
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 10 października 2008 r., przy którym przesłano interpelację posłów na Sejm RP pani Barbary Bartuś, pana Dariusza Seligi, pana Krzysztofa Sońty, pana Roberta Telusa, dotyczącą opodatkowania kosmetyków, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 projektu ustawy o podatku akcyzowym przedmiotowa ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Na podstawie art. 2 pkt 1 projektu ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W wykazie wyrobów akcyzowych nie znajdują się kosmetyki czy też środki czystości. Stąd też co do zasady nie podlegają obowiązkowi podatkowemu. Opodatkowaniu podlega natomiast alkohol etylowy wykorzystywany do ich produkcji i w nich zawarty.
W tym miejscu należy podkreślić, iż opodatkowanie alkoholu etylowego podlega harmonizacji z prawem wspólnotowym. Zakres harmonizacji struktury podatków akcyzowych alkoholu i napojów alkoholowych reguluje dyrektywa Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.
Art. 27 ust. 1 pkt b przedmiotowej dyrektywy stanowi, iż państwa członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone, w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego państwa członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi.
W projekcie ustawy alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym w kosmetykach i środkach czystości, będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego bądź importu tych wyrobów zastosowanie znajdzie art. 25 ust. 12 pkt 2 i 3 projektu ustawy, w którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w:
- nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie pochodzenia wyrobu;
- importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych lub dopuszczonymi przez dowolne państwo członkowskie na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
Ponadto odnośnie do kosmetyków czy też środków czystości produkowanych w kraju zastosowanie będzie miał art. 27 ust 3 pkt 2, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy, ze względu na przeznaczenie, alkohol etylowy skażony środkami skażającymi określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego, na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
W świetle powyższego należy podkreślić, iż alkohol etylowy skażony jednym ze wskazanych powyżej sposobów, zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, sprowadzonych do kraju z innych państw członkowskich bądź produkowanych w kraju, będzie zwolniony z podatku akcyzowego. W konsekwencji kosmetyki, do produkcji których wykorzystany zostanie alkohol etylowy skażony zgodnie z powyżej wskazanymi warunkami, nie będą podlegały akcyzie.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż do projektu ustawy załączony został projekt rozporządzenia regulującego kwestię środków skażających, który będzie, w terminie późniejszym, przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, w tym z branżą kosmetyczną.
W konkluzji należy podkreślić, iż branża kosmetyczna ma i będzie miała nadal możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, która pozwala jej na nieponoszenie kosztów związanych z opodatkowaniem alkoholu etylowego. Natomiast okoliczność, iż przedmiotowe zwolnienie będzie miało zastosowanie po spełnieniu warunków określonych przepisem prawa, znajduje podstawę w dyrektywie Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (art. 27 ust. 1 pkt b).
Mając powyższe na uwadze, należy uznać, iż wprowadzenie projektowanych zmian nie zachwieje równowagi ekonomicznej branży kosmetycznej oraz nie narazi społeczeństwa na podwyżkę cen.
Dodatkowo należy wyjaśnić, iż rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego (Dz. U. Nr 120, poz. 776), o którym nadmienione zostało w interpelacji, weszło w życie z dniem 24 lipca 2008 r., a zatem obowiązuje w obecnym porządku prawnym. Konieczność zmiany obowiązującej do 23 lipca 2008 r. listy skażalników wynikała m.in. z wystąpień państw członkowskich - Republiki Czeskiej i Republiki Litewskiej - podnoszących zarzut, iż produkowane na terenie naszego kraju wyroby zawierające alkohol etylowy skażony według polskich zasad powodują uchylanie, omijanie lub naruszanie przepisów podatkowych. W opinii wspomnianych państw obowiązujące w Polsce przepisy stwarzały dogodne warunki dla rozwoju patologicznych zachowań polegających na odzyskiwaniu alkoholu etylowego zawartego w produktach produkowanych na bazie zwolnionego, skażonego alkoholu etylowego i wykorzystywaniu go następnie do celów spożywczych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jacek Kapica
Warszawa, dnia 28 października 2008 r.