VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie sprzedaży pakietu kontrolnego PKP Cargo

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 21733

w sprawie sprzedaży pakietu kontrolnego PKP Cargo

   Szanowny Panie Marszałku! Opowiadając na interpelację pana posła Łukasza Zbonikowskiego (SPS-023-21733/11) z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie sprzedaży pakietu kontrolnego PKP Cargo, uprzejmie informuję, co następuje.

   Procesy prywatyzacyjne spółek Grupy PKP regulowane są przepisami ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Zgodnie z art. 20 ust 4 przywołanej ustawy należące do Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych akcje lub udziały spółek, o których mowa w art. 14 i art. 19 ustawy, zbywa minister właściwy do spraw transportu lub PKP SA na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez ministra właściwego do spraw transportu. Działając na podstawie ww. przepisu, w dniu 20 listopada 2008 r. minister infrastruktury udzielił spółce PKP SA pełnomocnictwa do dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki PKP Cargo SA, obejmującego między innymi:

   1) wybór podmiotu, który dokona analizy w celu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki, stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki, oszacowania wartości przedsiębiorstwa oraz oceny realizacji obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska,

   2) ustalenie procedury zbycia akcji spółki,

   3) wybór trybu zbycia akcji spółki.

   Biorąc pod uwagę istotne znaczenie spółki PKP Cargo SA w zakresie kolejowego przewozu rzeczy, w udzielonym pełnomocnictwie minister infrastruktury zobowiązał PKP SA do przedstawienia - po wykonaniu analiz przedprywatyzacyjnych - do akceptacji strategii prywatyzacji PKP Cargo SA.

   Na podstawie wniosków wynikających z wykonanych przez doradcę prywatyzacyjnego PKP SA analiz przedprywatyzacyjnych doradca prywatyzacyjny sporządził strategię prywatyzacji PKP Cargo SA zawierającą m.in:

   1) określenie celu prywatyzacji spółki,

   2) analizę możliwych wariantów prywatyzacji spółki.

   Strategia prywatyzacji PKP Cargo SA po przedstawieniu Radzie Ministrów w dniu 7 marca br. uzyskała akceptację ministra infrastruktury. Jednakże ostateczna decyzja dotycząca zbycia akcji PKP Cargo SA zostanie podjęta po przeanalizowaniu ofert złożonych przez potencjalnych inwestorów.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że Rada Ministrów wprowadziła zmiany do ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013˝ na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzonej polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.). Charakter i zakres proponowanej zmiany nie uzasadniał bezwzględnego wymogu konsultowania jej z podmiotami, o których mowa w art. 6 ww. ustawy.

   Ustosunkowując się do wątpliwości wyrażonych przez pana posła Łukasza Zbonikowskiego, czy wraz z prywatyzacją PKP Cargo SA nie dojdzie do zbycia elementów infrastruktury kolejowej, które nie podlegają procesowi prywatyzacji na mocy przepisów unijnych, uprzejmie informuję, że spółka PKP Cargo SA nie jest zarządcą infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.). Tym samym okoliczność prywatyzacji spółki nie będzie miała związku ze zmianą właścicielską elementów infrastruktury kolejowej, które nie podlegają procesowi prywatyzacji.

   W kwestii powołania spółki Dworzec Polski SA uprzejmie informuję, że została ona utworzona w listopadzie 2010 r. w wyniku przekształcenia jednego z podmiotów z Grupy PKP, tj. spółki Konsorcjum Taborowe SA, od kilku lat nieprowadzącego działalności gospodarczej. Zakłada się, że docelowo spółka Dworzec Polski SA zarządzać będzie czynnymi dworcami kolejowymi oraz prowadzić będzie zintegrowaną obsługę pasażerów na dworcach, aby poprzez jednolity standard usługi dworcowej, wspólnie z przewoźnikami, zachęcać pasażerów do korzystania z przewozów kolejowych.

   Powstanie spółki ma na celu m.in. zapewnienie przejrzystości w wydatkowaniu środków publicznych na kolejową infrastrukturę dworcową. Działalność tej spółki ma związek z porządkowaniem ww. infrastruktury i nie wiąże się z prowadzonymi procesami prywatyzacyjnymi.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 27 kwietnia 2011 r.