VI kadencja

Zapytanie w sprawie likwidacji gniazd drużyn konduktorskich oraz zwolnień pracowników w PKP InterCity SA

Zapytanie nr 8009

do ministra infrastruktury

w sprawie likwidacji gniazd drużyn konduktorskich oraz zwolnień pracowników w PKP InterCity SA

   Szanowny Panie Ministrze! W bieżącym tygodniu spotkałem się z przedstawicielami Związku Zawodowego Drużyn Konduktorskich w Rzeczypospolitej Polskiej przy PKP InterCity SA Zakład Kraków. W trakcie spotkania związkowcy zaapelowali o pomoc w związku z planami likwidacji gniazd drużyn konduktorskich w Skarżysku-Kamiennej, Częstochowie oraz Krakowie.

   Rozmówcy poinformowali mnie, iż zarząd spółki złożony głównie z ˝bankowców˝, którzy nie znając specyfiki spraw kolejarskich oraz nie do końca przepisów ich regulujących, oparli się tylko na audycie i w oparciu o ten dokument postanowili znacząco ograniczyć zatrudnienie. Decyzja ta - zdaniem związkowców - nie będzie miała charakteru merytorycznego oraz pozbawiona będzie racji ekonomicznych i prawnych. Przykładowo plany zakładają, że konduktorzy z Krakowa czy Warszawy będą obsługiwać pociągi do Kielc czy Skarżyska-Kamiennej. Autorzy nie przeanalizowali, w jaki sposób ci pracownicy dojadą do tych miejscowości, ile godzin będzie wynosił ich czas pracy oraz czy praca trwająca po kilkanaście godzin będzie zgodna z prawem pracy i zasadami BHP.

   Zgadzając się z postulatami związkowców, proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytania:

   ? Czy ministerstwo akceptuje przedstawioną akcję likwidacji gniazd konduktorskich, m.in. w Skarżysku-Kamiennej, Częstochowie czy Krakowie?

   ? Czy likwidacja ww. gniazd oraz ograniczenie zatrudnienia w spółce InterCity są zapowiedzią ograniczenia transportu szynowego w niektórych województwach?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Stanisław Rydzoń

   Oświęcim, dnia 15 października 2010 r.