VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 11248
w sprawie budowy drogi ekspresowej S1
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 8 września 2009 r., znak: SPS-023-11248/09, przy którym przekazano interpelację pana posła Stanisława Rydzonia, w sprawie budowy drogi ekspresowej S1, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Budowa drogi ekspresowej S1, ujęta w ˝Programie budowy dróg krajowych˝, realizowana jest w trzech zadaniach, tj:
1) budowa drogi S1, Pyrzowice - Podwarpie (III etap),
2) budowa drogi S1, Bielsko-Biała - Cieszyn,
3) budowa drogi S1, Kosztowy - Bielsko-Biała.
Ad 3. Planowana w latach 2012-2016 realizacja odcinka Kosztowy - Bielsko-Biała przewiduje budowę drogi o długości 40 km od Mysłowic (droga krajowa nr 1, węzeł Kosztowy) do Bielska-Białej (droga ekspresowa S69, węzeł Suchy Potok).
Opracowano ˝Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe˝ (etap I i II) oraz koncepcję programową. Inwestor w lutym 2008 r. złożył wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do wojewody śląskiego (8 lutego 2008 r.) i wojewody małopolskiego (18 lutego 2008 r.). W sierpniu 2008 r. wojewoda śląski oraz wojewoda małopolski zawiesili postępowanie z uwagi na wniosek ekspertów UNESCO dotyczący korekty przebiegu trasy. Mając na uwadze wysoce zurbanizowany teren, szkody górnicze oraz znaczne oddziaływanie na obszary dziedzictwa kulturowego (obóz w Oświęcimiu) opracowano wariant VI przebiegu trasy.
W związku ze stwierdzonym brakiem możliwości wykluczenia znaczącego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000 ˝Stawy w Brzeszczach˝ w wariancie VI, w sytuacji gdy istnieje wariant alternatywny niepowodujący znaczącego negatywnego oddziaływania na ww. obszar, zaszła konieczność wznowienia prac projektowych oraz złożenia nowego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wskazującego wariant V jako wariant preferowany przez inwestora (najbardziej wysunięty na wschód).
Zgodnie z obowiązującym prawem wniosek ten zostanie złożony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach na początku 2010 r. Wybór wariantu V jako preferowanego związany jest z koniecznością pozyskania przez biuro projektowe nowych materiałów (w tym nowych wypisów, wyrysów gruntów i aktualnych map) oraz przeredagowania raportu środowiskowego (nowych obliczeń dla wariantu V).
Ponadto złożenie wniosku związane jest z przeprowadzeniem konsultacji społecznych w gminach (termin orientacyjny - koniec bieżącego roku). Należy podkreślić, że ostateczny wariant przebiegu trasy zostanie wybrany po uzgodnieniu stanowiska przez RDOŚ w Katowicach.
W maju br. został złożony wniosek o dofinansowanie z budżetu TEN-T, w ramach rocznego programu prac, projektu polegającego na opracowaniu całości dokumentacji (od koncepcji programowej - KP do specyfikacji istotnych warunków zamówienia - SIWZ) dla przedmiotowego odcinka drogi S1. We wniosku wskazano termin realizacji prac projektowych od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r., tj. 24 miesiące, czyli do końca okresu kwalifikowalności dla programu rocznego. Przewidywane koszty budowy tego odcinka zostaną określone po opracowaniu koncepcji programowej (KP), natomiast dalsze uszczegółowienie rozwiązań projektowych wraz z określeniem wartości kosztorysowej w projekcie budowlanym oraz projekcie wykonawczym.
Opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) na ogłoszenie i przeprowadzenie I etapu przetargu będzie możliwe dopiero po wydaniu decyzji środowiskowej, a wszelkie opóźnienia w uzyskaniu tej decyzji mogą mieć wpływ na koszty projektu objętego wnioskiem.
Reasumując, należy stwierdzić, iż resort infrastruktury podejmuje niezbędne działania w celu przyspieszenia realizacji najważniejszych inwestycji drogowych i dokłada wszelkich starań, aby proces przygotowania i budowy dróg przebiegał szybko, sprawnie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 30 września 2009 r.