VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 22654
w sprawie polsko-amerykańskiej współpracy gospodarczej
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, znak SPS-023-22654/11, z dnia 19 maja 2011 r. marszałka Sejmu RP w sprawie interpelacji poselskiej posłów Krystyny Kłosin i Jana Kulasa w sprawie polsko-amerykańskiej współpracy gospodarczej, przesyłam stosowną informację w odpowiedzi na postawione przez posłów pytania.
Jednym z priorytetów Ministerstwa Gospodarki jest rozwijanie aktywności na rynku międzynarodowym, a w jego ramach jako cel operacyjny intensyfikacja kontaktów gospodarczych ze wszystkimi krajami poza jednolitym rynkiem krajów Unii Europejskiej.
Powyższe założenie w pełni znajduje swoje zastosowanie w odniesieniu do współpracy gospodarczej Polski z USA.
1) Podstawy formalno-prawne bilateralnej współpracy z USA:
Z punktu widzenia stosunków gospodarczych Polska i USA mają komplet umów międzynarodowych regulujących m.in. ochronę inwestycji zagranicznych czy regulujących kwestie podatkowe. Do najważniejszych dokumentów regulujących zasady współpracy gospodarczej i handlowej między Polską a Stanami Zjednoczonymi zaliczyć należy m.in.:
- traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między RP a Stanami Zjednoczonymi Ameryki (Dz. U. nr 97, poz. 468 z dn. 15.09.1994 r.), uzupełniony protokołem dodatkowym w 2004 r.,
- protokół dodatkowy między RP a Stanami Zjednoczonymi Ameryki do traktatu o stosunkach handlowych i gospodarczych między RP a Stanami Zjednoczonymi Ameryki sporządzonego w Waszyngtonie z dnia 21 marca 1990 r. (Dz. U. nr 3, poz. 14 z dn. 07.01.2005 r.),
- umowę między rządem RP a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy naukowo-technicznej (MP nr 25, poz. 271 z 13.04.2007 r.),
- umowę między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. nr 31, poz. 178 z dn.18.09.1976 r.). Ministerstwo Finansów prowadzi bilateralne rozmowy dot. nowelizacji tej umowy.
W okresie działania rządu PO-PSL podstawy formalno-prawne współpracy Polski z USA zostały poszerzone o porozumienia podpisane w 2010 r. i 2011:
- wspólna deklaracja ministra gospodarki RP oraz Departamentu Energii USA i Departamentu Handlu USA w sprawie współpracy przemysłowej i handlowej w sektorze energii jądrowej, podpisana w Warszawie 13 lipca 2010,
- memorandum o porozumieniu między rządem RP a rządem USA o współpracy w zakresie czystej i efektywnej energii, podpisane w Waszyngtonie 2 marca 2011 r.
2) Jakie ogólnie miejsce zajmuje współpraca gospodarcza z USA w polityce gospodarczej polskiego rządu?
USA są priorytetowym partnerem gospodarczo-politycznym Polski poza Unią Europejską. Stany Zjednoczone Ameryki są krajem stabilizującym porządek globalny na świecie i dynamiczny rozwój postępu technicznego, zaś sojusznicze relacje Polski z USA tworzą warunki dla dalszego rozwoju i realizacji transformacji gospodarczej naszego kraju. Polska jako sojusznik USA zabiega o budowanie trwałych, bezpiecznych relacji ze wszystkimi swoimi sąsiadami, aktywnie wspierając procesy transformacji gospodarczej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W zakresie handlu i inwestycji zamierzamy podnieść nasze relacje na wyższy poziom. Poziom inwestycji amerykańskich w Polsce od lat jest wysoki, natomiast w zakresie handlu USA nie są wciąż bardzo istotnym partnerem (szerzej pkt 6). Skala obrotów handlu zagranicznego sytuuje USA na 12. miejscu partnerów Polski, jednak wolumen obrotów systematycznie rośnie. Patrz tabela.
Obroty handlowe Polski z USA w latach 2001-2010, w mln USD
Lata 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Export 852 1098 1197 1775 1848 2101 2056 2 470 2 482 2 876 Import 1690 1795 1763 2119 2416 2772 3463 4596 3441 4445 Saldo -838 -697 -566 -344 -567 -671 -1407 -2126 -959 -1569 Obroty 2542 2894 2960 3895 4264 4873 5520 7067 5924 7321 % udziału w hz PL 2,9 3,0 2,4 2,4 2,2 2,1 1,8 1,8 2,1 2,2 Dane: Insigios/MG
Rząd polski podejmuje szereg inicjatyw, których celem jest zacieśnienie współpracy pomiędzy organizacjami i instytucjami administracji obu krajów różnego szczebla oraz podmiotów gospodarczych. Szczególnie owocna może być współpraca między placówkami naukowymi obu krajów, prowadzenie wspólnych badań naukowych w wielu obszarach nauk technicznych, ekonomicznych, medycznych itp. we wdrażaniu wysokich standardów technicznych oraz znakowania efektywności energetycznej produktów i urządzeń.
Resort gospodarki uważa za niezmiernie ważne promowanie na rynku amerykańskim roli i znaczenia Polski w regionie państw Europy Środkowo-Wschodniej (region ten tworzy 12 krajów: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia, Rumunia, Bułgaria, Białoruś, Ukraina i Mołdowa). Liczba ludności tego regionu to prawie 160 mln (ludność Rosji-142 mln), a łączny dochód narodowy wytworzony przez te kraje wynosi 1,3 mld USD (na poziomie Rosji). Udział Polski w tym regionie wynosi odpowiednio 24% (w liczbie ludności) i 33% (w PKB). Współpraca tego regionu Europy z USA będzie nabierać znaczenia.
3) Kto organizacyjnie w Ministerstwie Gospodarki zajmuje się współpracą gospodarczą polsko-amerykańską?
W obszarze realizacji priorytetu Ministerstwa Gospodarki, jakim jest rozwijanie aktywności na rynku amerykańskim oraz realizacji celu operacyjnego w zakresie intensyfikacji kontaktów z USA, wiodąca rola została przypisana do Departamentu Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej (DWD). DWD przy ścisłej współpracy z odpowiednimi komórkami departamentalnymi w MG, MSZ, PARP i PAIZ oraz jednostkami zajmującymi się współpracą z zagranicą innych resortów realizuje zadania ministra gospodarki w zakresie podejmowania działań mających na celu intensyfikację współpracy gospodarczej z USA.
Niezależnie od działań DWD, współpracę w zakresie sektorowym realizują ponadto departamenty branżowe MG, jak:
- w zakresie współpracy w energetyce - Departament Energetyki,
- w zakresie współpracy w energetyce jądrowej - Departament Energii Jądrowej,
- w zakresie współpracy w obszarze gazu - Departament Ropy i Gazu,
- oraz Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych, Departament Instrumentów Wsparcia, Departament Rozwoju Gospodarki, Departament Funduszy Europejskich.
4) Czy i na ile (i jakie?) polskie organizacje gospodarcze, stowarzyszenia przedsiębiorców lub polskie izby handlowe zajmują się współpracą gospodarczą polsko-amerykańską?
Współpraca polskich organizacji gospodarczych z rynkiem amerykańskim jest bardzo intensywna. Do wiodących w tym zakresie możemy zaliczyć Krajową Izbę Gospodarczą, która organizuje misje promocyjno-studyjne polskich przedsiębiorców do USA w ścisłej współpracy z działającymi na rynku amerykańskim placówkami podległymi ministrowi gospodarki - wydziałami promocji handlu i inwestycji jako instytucje promocyjne działające w imieniu ministra gospodarki. Należy równocześnie podkreślić, że działająca w Warszawie Amerykańska Izba Gospodarcza (członkami są inwestorzy amerykańscy w Polsce) podejmuje działania promocyjne na rynku USA, promując wśród amerykańskich inwestorów sukcesy swoich członków, którzy są obecni na polskim rynku i z dużym powodzeniem zainwestowali w Polsce. AmCham organizuje misje promocyjne na rynku USA z udziałem przedstawicieli biznesu prowadzących działalność na terenie Polski. W bieżącym roku taka misja odwiedziła stan Teksas i Kolorado (były one również organizowane w poprzednich latach.) W 2010 r. została utworzona nowa organizacja biznesowa w Waszyngtonie Polish-American Business Council, która skupia największe koncerny amerykańskie z obszaru energetyki i gazu. Jako cel najważniejszy postawiła sobie promocję współpracy firm amerykańskim z formami polskimi. Jest ważnym głosem w USA działających na rzecz rozwoju bilateralnych stosunków gospodarczych.
5) Jakie priorytety i podstawowe zadania określają w Ministerstwie Gospodarki charakter współpracy gospodarczej Polski z USA?
Jednym z ważniejszych priorytetów Ministerstwa Gospodarki jest rozwijanie aktywności na rynku międzynarodowym a w jego ramach jako cel operacyjny intensyfikacja kontaktów gospodarczych ze wszystkimi krajami poza jednolitym rynkiem krajów Unii Europejskiej.
Od kilku lat Ministerstwo Gospodarki aktywnie rozwija w ścisłej współpracy z Departamentem Handlu USA działalność Polsko-Amerykańskiego Dialogu Gospodarczego, które jest formą intensyfikacji stosunków z USA. Po stronie polskiej przewodniczy PADG podsekretarz stanu w MG minister Marcin Korolec.
PADG został powołany w dniu 17 lipca 2002 r. w Waszyngtonie D.C. wspólnym oświadczeniem (joint statement) prezydentów USA i Polski. Przedmiotem rozmów rządowych przedstawicieli gospodarczych obu krajów są bieżące problemy dwustronnej współpracy gospodarczej oraz kierunki dalszego działania na rzecz rozwoju tej współpracy. W rozmowach biorą również udział przedstawiciele różnych resortów zaangażowanych we współpracę z USA.
W tym roku kolejna runda dialogu oraz trzecia konferencja Polsko-Amerykańskiego Okrągłego Stołu Energetycznego z udziałem polskiego i amerykańskiego biznesu odbyły się w Warszawie. W ramach dwudniowych paneli omawiano niezwykle aktualną tematykę w zakresie czystych technologii węglowych, wychwytywania i składowania dwutlenku węgla, rozwoju źródeł energii odnawialnej i energii jądrowej, wydobywanie gazu łupkowego, poprawę efektywności energetycznej (smart grids) ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i CO2 do atmosfery.
Zadania ogólne i szczegółowe wyznaczone przez ministra gospodarki są również realizowane przez wydziały promocji handlu i inwestycji działające na rynku USA (W Waszyngtonie i Nowym Jorku).
6) Jak należy ocenić wymiar finansowy i ekonomiczny współpracy gospodarczej Polski z USA w ostatnich latach?
Ostatnie pięciolecie w stosunkach gospodarczych Rzeczypospolitej z USA charakteryzuje się znaczącą dynamiką zarówno kontaktów na szczeblu administracji rządowej obu krajów, jak też w zakresie wzrostu obrotów handlowych Polski z USA.
W 2010 r. eksport z Polski do USA zwiększył się o 15,8%, do poziomu blisko 3 mld USD, co stanowiło ok. 1,8% łącznego polskiego eksportu. Warto zaznaczyć, że w kryzysowym roku 2009 rynek amerykański był jednym z nielicznych, na których odnotowano wzrost polskiego eksportu - o 0,5%, podczas gdy całkowity eksport z Polski spadł o 20,5%, do poziomu 136,6 mld USD. Wartość eksportu do USA w 2010 r. okazała się o ok. 16,4% większa niż w roku przed kryzysem (2008).
Import towarów z USA do Polski wzrósł w 2010 r. do poziomu 4,4 mld USD (wzrost o 29,2%), czyli znacznie szybszy niż w obrotach ogółem (o 13,1 pkt. proc.), jednak w 2009 r. zanotowano spadek importu z USA, który wyniósł 25,1% (3,4 mld USD). W rezultacie poziom importu z USA, w porównaniu z przedkryzysowym rokiem 2008, został odbudowany w 96,7%. W 2010 r. przywóz ze Stanów Zjednoczonych stanowił 2,6% łącznego importu do Polski.
W 2009 r., w rezultacie głębokiego spadku importu z rynku amerykańskiego, znacząco poprawiło się saldo obrotów z tym krajem. Deficyt, wynoszący w 2008 r. ponad 2,1 mld USD, został zredukowany do niespełna 1 mld USD. Jednak szybsza odbudowa wymiany z USA po stronie importu w 2010 r. spowodowała ponowne pogłębienie się ujemnego bilansu do blisko 1,6 mld USD.
Bardzo ważną pozycję w polskiej gospodarce zajmują bezpośrednie inwestycje amerykańskich koncernów. Zgodnie z danymi NBP bezpośrednie inwestycje zagraniczne (b.i.z.) USA na koniec 2009 r. wyniosły 12,1 mld USD, co stawia Stany Zjednoczone na pozycji piątego największego inwestora w Polsce (po Niderlandach, Niemczech, Francji, Luksemburgu).
Strona USA szacuje całkowitą wartość zaangażowania inwestycyjnego w Polsce (łącznie z amerykańskim kapitałem międzynarodowym) na 20 mld USD i zatrudnienie ogółem 180 tys. osób. W samym 2009 r. napływ b.i.z. z USA do Polski wyniósł 1359,6 mln USD (2008 r. - 474,5 mln USD).
Na koniec 2008 r. (wg GUS) działało w Polsce 761 spółek z udziałem kapitału amerykańskiego, który stanowił 3,8% udziału w kapitale zagranicznym ogółem. Najwięcej amerykańskich inwestycji zostało ulokowanych w przemyśle (35%), następnie w usługach dla biznesu (13%), budownictwie (12%), przemyśle wydobywczym (11%).
Spośród ważniejszych decyzji inwestycyjnych USA w Polsce ostatnich lat należy wymienić inwestycję Sikorsky Aircraft Corp. w PZL Mielec (produkcja elementów kadłuba do śmigłowca Black Hawk oraz docelowo montaż całego śmigłowca typu International Black Hawk).
W 2010 r. Pittsburgh Glass Works podjęła decyzję o uruchomieniu produkcji szyb samochodowych w Legnickiej SSE. W grudniu 2010 została ostatecznie sfinalizowana transakcja zakupu przez Hamilton Sundstrand zakładów PZL Wrocław.
Największe amerykańskie inwestycje w Polsce w latach 2006-2007, przy wsparciu PAIiIZ, to: Dell (wartość inwestycji 200 mln euro), Unicorn Chemical LLC (48 mln euro), Procter & Gamble (40 mln euro), Johnson Controls (36 mln euro), Cooper Standard (25 mln euro). Należy odnotować zwiększone zainteresowanie firm amerykańskich tworzeniem w Polsce centrów obsługujących procesy biznesowe, głównie finansowo-księgowe (UPS, IBM, Hewlett-Packard, Philip Morris Int., Google, Citigroup, Franklin Templeton, First Data Corp.) oraz ośrodków badawczo-rozwojowych i technologicznych (Pratt & Whitney, Microsoft, Intel, Google, Motorola, General Electric, GE Energy, Accenture, Woodward Governor, Telcordia Technologies, Nvidia, McKinsey & Co.). Amerykański koncern TRW, producent części do samochodów, rozważa nową inwestycję w Gliwicach.
7) W jakim stopniu Ministerstwo Gospodarki utrzymuje współpracę z Polonią na rzecz pogłębienia kooperacji gospodarczej z USA?
W działaniach ministra gospodarki i jego placówek zagranicznych na rynku USA współpraca gospodarcza z Polonią odgrywa duże znaczenie. Polonia i biznes polonijny pełnią ważną rolę w rozwoju polskiego eksportu na rynek amerykański. Znaczna część polskiego eksportu w takich branżach, jak artykuły rolno-spożywcze, meble czy wyroby gospodarstwa domowego, jest przeznaczona na liczący ponad kilka milionów obywateli amerykańskich polonijny rynek etniczny. Towary te są importowane z Polski przez amerykańskie firmy, których właścicielami są bardzo często osoby polskiego pochodzenia.
W 2010 r. wydziały promocji handlu i inwestycji (w Waszyngtonie i Nowym Jorku) prowadziły szeroką i aktywną współpracę z Polonią amerykańską, realizując zadania zawarte w ˝Rządowym programie współpracy z Polonią i Polakami za granicą˝ z 2007 r. Placówki te, wspierając działalność gospodarczą firm polonijnych pracujących na terenie pozostającym w jurysdykcji poszczególnych placówek, udzielały przedstawicielom Polonii różnego rodzaju informacji handlowych i inwestycyjnych, m.in. w zakresie polskiej oferty eksportowej na rynek amerykański, warunków i zasad inwestowania w Polsce, osiąganych wskaźników ekonomicznych polskiej gospodarki itp. Na bieżąco były także dystrybuowane wśród środowisk polonijnego biznesu materiały i publikacje o tematyce ekonomicznej przesyłane z kraju, jak też opracowywane przez wydziały.
Istotnym elementem działalności informacyjno-promocyjnej wydziałów były prowadzone przez w.p.h.i. strony internetowe: http://waszyngton.trade.gov.pl, http://nowyjork.trade.gov.pl, gdzie umieszczane były aktualne informacje z działalności wydziałów, informacje o warunkach dostępu do rynku, informacje na temat wybranych imprez targowo-promocyjnych na terenie Nowego Jorku oraz na terenie całego kraju.
We współpracy z organizacjami polonijnymi zorganizowano szereg dużych konferencji i seminariów gospodarczych, w których brali udział członkowie kierownictwa Ministerstwa Gospodarki. W kwietniu 2010 r. z wizytą roboczą w Nowym Jorku przebywał podsekretarz stanu w MG minister D. Bogdan, gdzie spotkał się z biznesem polonijnym. Promocję współpracy z Polską wśród polonijnych organizacji gospodarczych realizował ponadto podsekretarz stanu R. Baniak (wizyta w maju 2010 w Nowym Jorku) oraz podsekretarz stanu M. Korolec (wizyta w listopadzie w Atlancie). Wszystkie spotkania i seminaria były organizowane przy udziale w.p.h.i. i miejscowych organizacji polonijnych. Ważnym i nowym elementem w tej współpracy są kontakty z polonijnymi środowiskami ˝młodych profesjonalistów˝, często poza tradycyjnymi skupiskami i organizacjami polonijnymi. Są to osoby zajmujące wysokie stanowiska w korporacjach i instytucjach amerykańskich, których głos często wpływa na istotne decyzje gospodarcze w USA (np. przesądza o inwestycjach w naszym regionie).
Aktywną współpracę z organizacjami polonijnymi prowadzą również ośrodki i centra promocji szczebla wojewódzkiego (w tym m.in. z województw: podlaskiego, łódzkiego, kieleckiego, wrocławskiego, kieleckiego, małopolskiego).
Partnerami do działań prowadzonych przez palcówki na rzecz miejscowej Polonii amerykańskiej były działające na terenie USA gospodarcze organizacje polonijne, w tym: Polsko-Amerykańska Izba Gospodarcza, Polsko-Amerykańskie Stowarzyszenie Kontraktorów, International Business Club, US-Polish Trade Council, Polish American Business Club oraz Central European Business Association, Inc. (CEBA), Polonia Technica, US Poland Chamber of Commerce of New England, US Poland Chamber of Commerce w Michigan (Detroit), Georgii (Atlanta) i Florydzie (Miami).
Ponadto prowadzona jest współpraca z ekspertami pochodzenia polskiego zatrudnionymi w międzynarodowych organizacjach gospodarczych funkcjonujących w Waszyngtonie, w tym w Banku Światowym oraz Międzynarodowym Funduszu Walutowym. Jest to środowisko polonijne, które z racji swojego dużego potencjału intelektualnego i usytuowania odgrywa i będzie odgrywać dużą rolę w promocji polskiej gospodarki wśród amerykańskich środowisk administracyjnych i biznesowych.
Wydziały promocji handlu i inwestycji w Waszyngtonie i Nowym Jorku współpracowały z różnymi organizacjami polonijnymi działającymi na terenie placówek, m.in. z Kongresem Polonii Amerykańskiej, Związkiem Narodowym Polskim, Zjednoczeniem Polskim Rzymsko-Katolickim, Związkiem Polek w Ameryce, Związkiem Klubów Polskich, Związkiem Podhalan w Ameryce, oraz wieloma innymi organizacjami, organizując cykliczne spotkania i dyskusje poświęcone sprawom gospodarczym Polski i stosunkom gospodarczym z USA.
Pracujące na rynku amerykańskim wydziały w zakresie promocji polskiej gospodarki współpracują również z konsulami honorowymi RP działającymi na terenie USA. Obecnie na terenie USA w różnych stanach działa 15 polskich honorowych konsuli RP.
8) Jak przedstawiają się perspektywy współpracy gospodarczej polsko-amerykańskiej w najbliższych latach?
Niezależnie od wielu pozytywnych kierunków działań podejmowanych przez oba kraje na rzecz intensyfikacji współpracy gospodarczej i wymiany handlowej nadal istnieją możliwości zwiększenia jej poziomu. Istnieje potrzeba aktywizowania polskiej obecności gospodarczej i handlowej na tutejszym rynku, jak też możliwości wzrostu inwestycji amerykańskich na naszym rynku.
Od 2010 r. resort gospodarki zacieśnia współpracę z odpowiednimi instytucjami amerykańskimi w priorytetowym obszarze energetyki, m.in.: w zakresie stosowania czystych technologii węglowych, gazyfikacji węgla, podziemnego zgazowania węgla, rozwoju źródeł energii odnawialnej, nowoczesnych technik wychwytywania i składowania dwutlenku węgla w związku z działaniami ogólnoświatowymi na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń i zapobieżenia zmianom klimatycznym na Ziemi.
Jednym z ważniejszych obszarów bliskiej współpracy między RP a USA może być współpraca w zakresie ograniczenia emisji gazów do atmosfery i zmian klimatycznych. Głównym źródłem energii w Polsce, podobnie jak USA, jest węgiel, który emituje najwięcej zanieczyszczeń do atmosfery. Polskie i amerykańskie firmy mogą nawiązać współpracę w zakresie wspólnych działań na rzecz wprowadzania nowych technik i technologii spalania węgla kamiennego znacznie ograniczających emisję zanieczyszczeń do atmosfery.
Ważnym tematem bilateralnej współpracy polsko-amerykańskiej mogą być badania nad wprowadzaniem odnawialnych źródeł energii, jak energia wiatrowa (budowa farm wiatrowych), energia słoneczna (budowa solarów), energia z biomasy.
Obiecującym nowym na polskim rynku źródłem energii może być eksploatacja gazu z łupków. Firmy USA dysponują nowoczesną technologią poszukiwania i eksploatacji gazu ziemnego z łupków bitumicznych, których poważne złoża według wstępnych badań polskich i amerykańskich naukowców znajdują się w naszym kraju. Eksploracja gazu łupkowego może być jedną ze strategicznych dziedzin współpracy polsko-amerykańskiej w przyszłości.
Kolejnym tematem bilateralnej współpracy będzie współpraca w zakresie budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej w Polsce. USA dysponują najnowszymi technologiami w tej dziedzinie. USA są jednym z krajów, które mogą pomóc w szkoleniu polskich kadr, mogą też być dostawcą technologii do budowy polskiej elektrowni jądrowej. Ze względu na posiadane zasoby rud mogą też być dostarczycielem paliwa dla polskiej energetyki jądrowej.
Jesteśmy nadal zainteresowani nowymi inwestycjami amerykańskimi w Polsce. Dotychczasowe inwestycje amerykańskie w kraju zaangażowane są głównie w przemysł motoryzacyjny, lotniczy, papierniczy, budownictwo, usługi bankowe i pośrednictwo finansowe. Łączna wartość zainwestowanego w Polsce kapitału stawia amerykańskich inwestorów na 6 miejscu. Mając na względzie kierunek umacniania innowacyjności w polskiej gospodarce, jesteśmy zainteresowani szczególnie przyciąganiem kapitału funduszy prywatnych typu venture capital oraz funduszy emerytalnych skłonnych inwestować w innowacyjność, w małe spółki, które wprowadzałyby nowoczesne technologie i nie byłyby nastawione na szybkie zyski.
Członkostwo w UE, ugruntowana pozycja w strukturach NATO oraz OECD przekładają się na postrzeganie Polski jako pewnego i rzetelnego partnera dla inwestorów zagranicznych, jak również inwestorów amerykańskich.
Niewątpliwym atutem naszego kraju jest położenie geograficzne i wynikający z niego potencjał tranzytowy. Polska, znajdując się w centrum Europy, może być pomostem szczególnie dla rozwoju współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między krajami Europy Zachodniej a krajami Europy Wschodniej (Ukraina, Białoruś). Istotne znaczenie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych ogrywa też potencjał rynku wewnętrznego, dynamicznie rozwijająca się gospodarka, jak też systematycznie rosnąca siła nabywcza konsumentów.
Atuty te powodują, że Polska jest atrakcyjnym obszarem inwestycyjnym w Europie. Mamy do dyspozycji szereg instrumentów wspierających działania inwestorów na terenie Polski. Do 2020 r. funkcjonują w kraju specjalne strefy ekonomiczne, które oferują dodatkowe wsparcie każdej inwestycji lokowanej na ich obszarze (aktualnie działa w Polsce 17 stref). Według danych NBP napływ inwestycji zagranicznych do Polski w 2009 r. wyniósł ca 12,9 mld dolarów i był nieco niższy niż w poprzednim roku. Według szacunków napływ bezpośrednich inwestycji do kraju w 2010 r. przekroczy znacznie poziom z roku 2009.
W opinii Ministerstwa Gospodarki wizyta amerykańskiego prezydenta Baracka Obamy w Polsce daje duży impuls do dalszego zacieśnienia bilateralnej współpracy pomiędzy Polską i USA. Kolejną okazją będzie zaproponowany przy okazji spotkania prezydentów przyszły polsko-amerykański szczyt gospodarczy, który ma odbyć się w Warszawie pod koniec tego roku.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Marcin Korolec
Warszawa, dnia 3 czerwca 2011 r.