VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie planów uruchomienia żwirowni na terenie gm. Łukta, w sąsiedztwie obszaru objętego programem Natura 2000 i rezerwatu przyrody na Jeziorze Długim

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 16388

w sprawie planów uruchomienia żwirowni na terenie gm. Łukta, w sąsiedztwie obszaru objętego programem Natura 2000 i rezerwatu przyrody na Jeziorze Długim

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 17 czerwca 2010 r., znak SPS-023-16388/10, dotyczące interpelacji Zbigniewa Babalskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej, w sprawie budowy żwirowni na terenie gminy Łukta i jej oddziaływania na obszar PLH 280030 Jezioro Długie, poniżej przedstawiam informacje na temat planowanej eksploatacji złóż kruszywa naturalnego Florczaki:

   - pismem z dnia 13 listopada 2009 r., znak: GT-7627/4/09, wójt gminy Łukta wystąpił do starosty ostródzkiego, zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, w toku prowadzonego postępowania wszedł w życie art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, ze zm.), który określił termin (14 listopada 2009 r.), do którego starostowie wykonywali zadania regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, m.in. w zakresie uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko; zgodnie z powyższym, po upływie ww. terminu, starosta ostródzki przekazał regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska w Olsztynie, jako organowi właściwemu w sprawie, pismo wójta gminy Łukta w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia wraz z raportem o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko;

   - regionalny dyrektor ochrony środowiska w Olsztynie pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. wezwał wnioskodawcę Buder Ga sp. z o.o. w Ostródzie do uzupełnienia przedłożonego raportu o oddziaływaniu na środowisko;

   - inwestor pismem z dnia 18 lutego 2010 r., znak: 23/II/2010, zwrócił się do wójta gminy Łukta z prośbą o zawieszenie postępowania; wójt gminy Łukta postanowieniem z dnia 26 lutego 2010 r., znak: GT-7627/4/09, zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia;

   - w czasie gdy postępowanie było zawieszone, na terenie, na którym planowane jest przedsięwzięcie, przeprowadzono prace, w ramach których wykonano nielegalną wycinkę drzew i przekształcono nawierzchnię, na której stwierdzono występowanie kocanki piaskowej - gatunku objętego ochroną; uniemożliwiono w ten sposób identyfikację gatunków rzeczywiście występujących w miejscu realizacji inwestycji;

   - przy piśmie z dnia 10 maja 2010 r. inwestor Buder Ga sp. z o.o. przedłożył uzupełnienie raportu, w którym nie przeanalizowano kwestii będących przedmiotem wezwania;

   - postanowieniem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu do RDOŚ w Olsztynie: 11 czerwca 2010 r.) wójt gminy Łukta podjął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej;

   - pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. pan W. B. - Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody ˝Salamandra˝, działając w oparciu o art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493, ze zm.) zgłosił szkodę w środowisku w powierzchni ziemi oraz w chronionym siedlisku przyrodniczym na terenie planowanej inwestycji;

   - zawiadomieniem z dnia 8 czerwca 2010 r., znak: RDOŚ-28-WSIZ-6650-006/10/jk, tutejszy organ wszczął postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji nakładającej obowiązek przeprowadzenia działań zapobiegawczych i naprawczych szkody w środowisku w powierzchni ziemi oraz w chronionych siedliskach przyrodniczych na terenie planowanej inwestycji;

   - pismem z dnia 14 czerwca 2010 r., znak: RDOŚ-28-WSIZ-6650-006/10/jk, regionalny dyrektor ochrony środowiska w Olsztynie wystąpił do wójta gminy Łukta o przekazanie kopii dokumentów w sprawie nielegalnej wycinki drzew przeprowadzonej w miejscu planowanej inwestycji;

   - przy piśmie z dnia 22 czerwca 2010 r., znak: GT-7635/23/10, wójt gminy Łukta przekazał ww. dokumenty (data wpływu do tutejszego urzędu: 24 czerwca 2010 r.);

   - aktualnie trwa weryfikacja zebranego materiału dowodowego. Przewidywane zakończenie sprawy i wydanie przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Olsztynie zarówno postanowienia w ramach postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również rozstrzygnięcia w oparciu o zapisu ustawy szkodowej planowane jest w lipcu 2010 r.

   Z przedstawionego powyżej zestawienia działań wynika, że inwestor naruszył prawo krajowe wdrażające przepisy unijne, a tym samym, w przypadku zgłoszenia tej sprawy np. przez organizację użytku publicznego do Trybunału Wspólnot Europejskich, może to narazić nasz kraj na wszczęcie postępowania przeciw Polsce.

   W nawiązaniu do ogólnych zasad funkcjonowania obszarów Natura 2000, uprzejmie informuję, że na terenie tych obszarów zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody istnieje zakaz podejmowania działań mogących znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszarów Natura 2000. Jednakże obecność obszaru Natura 2000 nie wiąże się z zakazem a priori prowadzenia wewnątrz tego obszaru działalności gospodarczej.

   W związku z tym każde planowane przedsięwzięcie, które może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 a nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru, wymaga przeprowadzenia odpowiedniej oceny oddziaływania na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.

   Należy nadmienić, że w ramach oceny oddziaływania na środowisko analizuje się i ocenia wpływ przedsięwzięcia na środowisko, uwzględniając takie formy ochrony przyrody jak np.: obszary Natura 2000, parki krajobrazowe czy obszary chronionego krajobrazu. Postępowanie to ma na celu określenie rodzaju oraz intensywności generowanych przez daną inwestycję oddziaływań oraz wskazuje, jakie są możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko.

   Jeżeli natomiast złamane zostałyby procedury przewidziane prawem i stosowne wg kompetencji organy administracji rządowej zezwoliłyby na podjęcie działań mających istotne skutki dla obszaru PLH 280030 Jezioro Długie, to naraziłoby to nasz kraj na wytoczenie sprawy w Trybunale Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.

   W kontekście użytkowania gospodarczego gruntów położonych wewnątrz obszaru Natura 2000 pragnę podkreślić, że wszelkie szczegółowe ustalenia dotyczące ochrony i zasad użytkowania obszaru PLH 280030 Jezioro Długie będą ustalane na etapie tworzenia planu zadań ochronnych dla tego obszaru. Zapisy ustawy o ochronie przyrody zapewniają szerokie konsultacje społeczne przy tworzeniu planu zadań ochronnych, zarówno w trybie postępowania z udziałem społeczeństwa na zasadach określonych w dziale III rozdziale 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a także w trakcie samego procesu tworzenia planów, podczas organizowanych spotkań i warsztatów z udziałem lokalnej społeczności i zarządców terenów położonych w obszarach Natura 2000. Tak zaplanowane konsultacje społeczne mają za zadanie wyeliminowanie konfliktów społecznych i wypracowanie takich planów, by określone w nich ograniczenia związane z ochroną obszarów były akceptowane przez lokalną społeczność, a zaplanowane działania ochronne były efektywnie realizowane.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Janusz Zaleski

   Warszawa, dnia 16 lipca 2010 r.