VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 12385
w sprawie pobierania prowizji od opłat za energię elektryczną w miejscu spełnienia świadczenia, tj. siedzibie zakładów energetycznych
Odpowiadając na interpelację pani poseł Krystyny Grabickiej (pismo z dnia 30 października 2009 r., znak: SPS-023-12385/09), dotyczącą pobierania prowizji od opłat za energię elektryczną, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
W podmiotach zajmujących się świadczeniem usług w zakresie obsługi klienta, w tym m.in. prowadzeniem działań związanych z akwizycją gotówki, jak również z emitowaniem dokumentów finansowych - faktur za energię elektryczną - ważnym elementem jest prowadzenie kas w biurach obsługi klienta. W niektórych grupach kapitałowych, jak np. w GK Energa - w celu wypracowania jednolitych standardów we wszystkich oddziałach oraz uporządkowania kompetencji pomiędzy spółkami w grupie podjęto decyzję o współpracy z firmami zewnętrznymi. Wprowadzenie nowego modelu obsługi kasowej umożliwiło rozszerzenie oferowanych usług o możliwość zapłaty w dotychczasowych lokalizacjach nie tylko faktur za energię elektryczną, ale także innych faktur klientów. Prowizja, jaka została wypracowana w omawianej GK Energa, określona została na poziomie 0,99 zł i jest najniższą prowizją pobieraną za tego typu usługę (przeciętna prowizja za tego typu usługi zawarta jest w przedziale od 1,99 zł do 2,50 zł). W biurach obsługi klienta promowane są także inne kanały płatności rozliczeń bezgotówkowych, np. polecenie zapłaty. Pamiętając o klientach, którzy mogą mieć problemy z płatnościami, jak również mając na uwadze uwarunkowania prawne wynikające z Kodeksu cywilnego, został otwarty punkt bezprowizyjnego inkasa gotówki. Planowana jest również szeroka współpraca z bankami w zakresie płatności internatowej realizowanej przez elektroniczne biuro obsługi klienta.
Innym zagadnieniem jest emisja faktur dokonywana w ramach działania spółki. Obecny model realizujący zadania dostarczania faktur oraz inkasa bezpośrednio u klienta za pośrednictwem służb wyspecjalizowanych w odczycie licznika nie jest rozwiązaniem ani standardowym, ani właściwym z punktu widzenia bezpieczeństwa osób pobierających znaczące kwoty. Należy zwrócić uwagę, że głównym celem wizyty inkasenta jest odczyt licznika. Model inkasa i dostarczania faktur w grupie generował jednak dodatkowe koszty. Po analizie finansowej i organizacyjnej opracowano model jednolitego wyglądu faktur, jednolitego sposobu dostarczania przez wyspecjalizowany podmiot, jakim jest Poczta Polska, oraz akwizycji gotówki za pośrednictwem wyspecjalizowanych podmiotów, takich jak banki, sieci płatności masowej lub inne preferowane przez naszych klientów.
Działania podejmowane przez podmioty zajmujące się świadczeniem usług w zakresie obsługi klienta mają na celu standaryzację działań w zakresie szeroko rozumianej obsługi klienta, zaspokojenie oczekiwań klientów w tym względzie, jak również obniżenie kosztów funkcjonowania spółki. W przypadku nierealizowania powyższych działań i braku redukcji kosztów istnieje ryzyko narażenia klientów na nieuzasadniony wzrost cen energii, co w konsekwencji będzie powodować wzrost ich niezadowolenia, wzrost należności trudno windykowalnych oraz prób nielegalnego poboru energii elektrycznej.
Ministerstwo Skarbu Państwa nie posiada instrumentów, które mogłyby wymusić na podmiotach zajmujących się świadczeniem usług w zakresie obsługi klienta odstąpienie od pobierania prowizji od opłat za energię elektryczną. Pragnę jednak poinformować, że Ministerstwo Gospodarki prowadzi prace nad projektem ˝Założeń do aktów prawnych wprowadzających system ochrony odbiorców wrażliwych energii elektrycznej˝. Dokument ma na celu wdrożenie systemowych rozwiązań w zakresie pomocy najsłabszym ekonomicznie grupom odbiorców poprzez przyznanie im 30-procentowych bonifikat, które to z kolei byłyby rekompensowane przez Skarb Państwa podmiotom zajmującym się obrotem i dystrybucją energii elektrycznej.
Sekretarz stanu
Jan Bury
Warszawa, dnia 25 listopada 2009 r.