VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie stanu realizacji inwestycji na linii kolejowej E30

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 8371

w sprawie stanu realizacji inwestycji na linii kolejowej E30

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, skierowane do ministra infrastruktury przy piśmie SPS-024-8368/10 z dnia 31 grudnia 2010 r., w sprawie stanu realizacji inwestycji na linii kolejowej E30 przedstawiam poniższe informacje.

   Główny zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce - PKP Polskie Linie Kolejowe SA - zakończył prace na linii E30 w ramach następujących projektów:

   1) ˝Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinkach Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Bielawa Dolna˝:

   - stacja Zgorzelec (ISPA/FS 2002/PL/16/P/PT/016), projekt sfinansowany z Funduszu ISPA/FS i budżetu państwa, koszt inwestycji 44 790,98 tys. zł;

   2) ˝Modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Węgliniec - Legnica˝:

   - most w Bolesławcu (ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/013-10), zadanie sfinansowane z Funduszu ISPA/FS oraz z budżetu państwa, koszt inwestycji 38 308,56 tys. zł;

   3) ˝Modernizacji linii kolejowej E 30 na docinku Legnica - Wrocław - Opole˝:

   - szlak Szczedrzykowice - Legnica tor 1, 2 wraz z przystankiem osobowym Jaśkowice Legnickie i posterunkiem odgałęźnym Piekary Wielkie, projekt sfinansowany z kredytu EBI, koszt inwestycji 117 601,17 tys. zł;

   4) ˝Odbudowa i modernizacja linii kolejowej E 30/CE 30 na odcinku Legnica - Wrocław - Opole˝:

   - szlak Malczyce - Szczedrzykowice tor 1, 2 z elementami wzmocnienia i stabilizacji nasypu kolejowego, projekt sfinansowany z kredytu EBI, budżetu państwa oraz środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe SA, koszt inwestycji 83 972,09 tys. zł,

   - stacja Miękinia, zadanie finansowane z kredytu EBI, budżetu państwa i środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe SA, koszt inwestycji 45 409,13 tys. zł,

   - stacja Oława zadanie sfinansowane z Phare, kredytu EBI, budżetu państwa i środków własnych PKP PLK SA, koszt inwestycji 14 400,00 tys. zł,

   - stacja Brzeg, zadanie sfinansowane z Phare, kredytu EBI, budżetu państwa, środków własnych PKP PLK SA, koszt inwestycji 153 978,84 tys. zł.

   Ponadto w ramach modernizacji linii kolejowej E30 na Euro 2012 prowadzone są obecnie prace w ramach następujących projektów:

   1) ˝Odbudowa i modernizacja linii kolejowej E30/C E30 na odcinku Legnica - Wrocław - Opole˝:

   - posterunek odgałęźny Szczedrzykowice, projekt finansowany z kredytu EBI, budżetu państwa oraz środków własnych PKP PLK SA. Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji 29 grudnia 2011 r. Na tym zadaniu wystąpiły opóźnienia, ponieważ projektant opóźnił wykonanie dokumentacji. Planowany koszt inwestycji 27 679,76 tys. zł,

   - szlak Środa Śląska - Malczyce tor 1 i 2 wraz ze stacją Malczyce, zadanie finansowane z kredytu EBI, budżetu państwa oraz środków własnych PKP PLK SA. Planowany termin zakończenia realizacji - luty 2011 r. Planowany koszt inwestycji 167 221,36 tys. zł,

   - stacja Wrocław Leśnica, zadanie finansowane z budżetu państwa. Planowanym terminem zakończenia realizacji inwestycji jest 29 września 2011 r. W ww. zadaniu wystąpiły opóźnienia, ponieważ konieczne okazały się zmiany w dokumentacji z uwagi na wpisanie całej stacji do rejestru zabytków. Planowany koszt inwestycji 86 770,00 tys. zł;

   2) ˝Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Os. - Medyka i nr 92 Przemyśl - Medyka, odcinek Rzeszów - granica państwa, etap I, odcinek Rzeszów - Jarosław˝.

   Pierwotnie planowany w ramach PO IiŚ zakres robót miał doprowadzić do dostosowania korytarza E30 dla ruchu pasażerskiego z prędkością 160 km/h oraz prowadzenia pociągów towarowych z prędkością 120 km/h.

   Biorąc pod uwagę trudną geometrię linii w pobliżu stacji Przeworsk i stacji Przemyśl oraz przygraniczny charakter ww. odcinka linii (długi czas postoju przy przekraczaniu granicy z Ukrainą), wydatkowanie tak wysokich środków na przedmiotowy odcinek nie byłoby celowe. Obecnie w ramach rewitalizacji planuje się przystosować infrastrukturę kolejową na całym odcinku linii, uzyskując maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h.

   W 2010 r. na przedmiotowy odcinek wydatkowano 83 352,73 tys. zł z budżetu państwa, natomiast w 2011 r. planowane nakłady z budżetu państwa wynoszą 30 217,00 tys. zł i zostaną przeznaczone na:

   1) wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych (w systemie projektuj - buduj) na szlaku Przeworsk - Jarosław tor 2 w zakresie:

   - kompleksowej wymiany nawierzchni na typ 60E1 - tor bezstykowy wraz z robotami okołotorowymi,

   - przebudowy dwóch peronów w Pełkinie,

   - wymiany nawierzchni na 4 przejazdach,

   - modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

   - modernizacji energetyki - wymiana liny nośnej, kotew i odciągów, wymiana oświetlenia na 2 przejazdach i peronie;

   2) modernizację nawierzchni kolejowej szerokotorowej na odcinku Medyka - granica państwa w zakresie kompleksowej przebudowy na linii nr 91 i 92;

   3) przebudowę mostu nad rzeką Wisłok (tor nr 1 na szlaku Rzeszów - Stróżów).

   Jeżeli chodzi o współpracę instytucji rządowych i samorządu terytorialnego przy realizacji tej inwestycji, to przebiega ona prawidłowo.

   Dodatkowo informuję, iż w najbliższych latach na linii kolejowej E30 zaplanowano:

   1. ˝Modernizację linii kolejowej E30/C E30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III˝ PO IiŚ nr 7.1-30.

   Orientacyjny koszt całkowity projektu wynosi 4 672 000 tys. zł (brutto). W ramach modernizacji planuje się dostosowanie parametrów linii kolejowej do standardów oraz wymogów umów międzynarodowych AGC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych transportu kombinowanego) dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością Vmax = 160 km/h oraz pociągów towarowych z prędkością Vmax = 120 km/h.

   Przewiduje się wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:

   - modernizację układu torowego na długości 138,9 km linii,

   - przebudowę układów torowych na 16 stacjach, w tym zamiana stacji na posterunek - 3 stacje (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Trzciana) i likwidacja 2 stacji (Grabiny, Rudna Wielka),

   - przebudowę/budowę 13 przystanków osobowych (Staniątki, Szarów, Stanisławice, Cikowice, Rzezawa, Jasień Brzeski, Sterkowiec, Wałki, Nowoprojektowany, Lubzina, Ropczyce Witkowice, Będziemyśl, Świlcza).

   2. ˝Modernizację linii kolejowej E30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków˝ PO IiŚ 7.1-11.1.

   Modernizacja na odcinku Sosnowiec Jęzor (km 6,847 linii kolejowej nr 134) - Jaworzno Szczakowa - Trzebinia - Kraków Główny Towarowy (km 67,200 linii kolejowej nr 133), tj. około 58,237 km dwutorowej linii kolejowej.

   Celem modernizacji jest dostosowanie parametrów linii E30 do nowych standardów oraz wymogów umów międzynarodowych AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością Vmax = 160 km/h oraz pociągów towarowych z prędkością Vmax = 120 km/h.

   Pod koniec 2010 r. zostały podpisane 4 umowy z wykonawcami robót budowlanych w systemie ˝projektuj i buduj˝ oraz umowa na działania informująco-promujące. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na czerwiec 2014 r., a końcowe rozliczenie projektu - na grudzień 2015 r.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 24 stycznia 2011 r.