VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie likwidacji Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 14739

w sprawie likwidacji Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Bożenny Bukiewicz w sprawie likwidacji Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze (SPS-023-14739/10), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Resort obrony narodowej świadomy jest faktu, że likwidacja jednostki wojskowej może wywołać obawy społeczności lokalnej, dlatego wszelkie decyzje w tej sprawie poprzedzane są wnikliwą i rzetelną oceną, także z uwzględnieniem interesów regionu. Należy nadmienić, że wszystkie zmiany skutkujące rozformowaniem Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze były poddane wszechstronnym analizom, ze szczególnym uwzględnieniem zasady ˝koszt-efekt˝ w kontekście ponoszonych nakładów finansowych z budżetu państwa oraz racjonalizacji wykorzystania kadr sądu.

   W dokumentach planistycznych, opracowanych w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego, ujęte zostały (na podstawie wniosków zgłoszonych przez dysponenta środków etatowych - dyrektora Departamentu Sądów Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości) przedsięwzięcia dotyczące rozformowania trzech wojskowych sądów garnizonowych, w tym Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze.

   Na mocy rozporządzenia ministra obrony narodowej oraz ministra sprawiedliwości z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie zniesienia niektórych wojskowych sądów garnizonowych oraz zmiany rozporządzenia w sprawie utworzenia sądów wojskowych oraz określenia ich siedzib i obszarów właściwości (Dz. U. Nr 32, poz. 175) rozformowane zostały wojskowe sądy garnizonowe w Bydgoszczy, Krakowie i Zielonej Górze. Sprawy wszczęte i niezakończone zostaną przejęte przez wojskowe sądy garnizonowe w Lublinie, Poznaniu i Warszawie, które zostały wytypowane, biorąc pod uwagę m.in. zapewnienie dogodności połączeń komunikacyjnych dla uczestników postępowań.

   Powyższe zamierzenia podyktowane były koniecznością dostosowania liczby sądów wojskowych i terytorialnego zakresu ich działania do obecnego stanu przestępczości w podległych jednostkach wojskowych oraz związanego z nim obciążenia poszczególnych sądów. Wynika to w szczególności z ograniczenia jurysdykcji sądów wojskowych w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. nowelizacji ustaw: z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, ze zm.), z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, ze zm.) oraz z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, ze zm.). Spowodowało to zauważalny spadek liczby prawomocnych skazań przez sądy wojskowe w pierwszym półroczu 2009 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2008 r. Badania przeprowadzone przez Biuro Analiz i Etatyzacji Sądownictwa Powszechnego Ministerstwa Sprawiedliwości wykazały, że sądy wojskowe są obciążone zbyt małą liczbą spraw karnych i wykroczeniowych (kilka w skali miesiąca) oraz są sądami drastycznie przeetatyzowanymi z dużymi różnicami w obciążeniu w porównaniu z sądami powszechnymi. Analiza danych statystycznych za 2009 r. wykazuje, że Wojskowy Sąd Garnizonowy w Zielonej Górze jest sądem o niskim obciążeniu i wpływie spraw z obszaru swej właściwości obejmującej tylko województwo lubuskie.

   Mimo stacjonowania na terenie województwa lubuskiego pięćdziesięciu dziewięciu jednostek wojskowych (bojowych i zabezpieczających), w których pełni zawodową służbę wojskową ok. 9 tys. żołnierzy, liczba spraw karnych i wykroczeniowych systematycznie ulega zmniejszeniu. Po likwidacji Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze obszar właściwości województwa lubuskiego zostanie przejęty przez Wojskowy Sąd Garnizonowy w Poznaniu.

   Odnosząc się do kwestii sprawowania przez Wojskowy Sąd Garnizonowy w Zielonej Górze nadzoru nad instytucjami penitencjarnymi, uprzejmie informuję, że zgodnie z zarządzeniem nr 40/MON ministra obrony narodowej z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie likwidacji izb zatrzymań (Dz. Urz. MON Nr 22, poz. 240) z dniem 31 grudnia 2009 r. zlikwidowano m.in. izbę zatrzymań funkcjonującą przy wojskowym areszcie dyscyplinarnym w 34. Brygadzie Kawalerii Pancernej w Żaganiu, a zgodnie z decyzją nr 368/MON ministra obrony narodowej z dnia 4 listopada 2009 r. w sprawie zniesienia wojskowych aresztów dyscyplinarnych i aresztów garnizonowych (Dz. Urz. MON Nr 20, poz. 224) z dniem 31 grudnia 2009 r. zniesiony został m.in. wojskowy areszt dyscyplinarny w tej jednostce wojskowej, natomiast na podstawie zarządzenia Nr 41/MON ministra obrony narodowej z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie utworzenia izb zatrzymań (Dz. Urz. MON Nr 22, poz. 241) z dniem 1 stycznia br. została utworzona izba zatrzymań w Żaganiu, która jest podporządkowana miejscowemu oddziałowi Żandarmerii Wojskowej.

   Do zatrudnionych w znoszonych sądach sędziów i pracowników będą miały zastosowanie uregulowania ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1676, ze zm.), ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sadów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, ze zm.), a także ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162, poz. 1125, ze zm.).

   W związku z powyższym brak jest przesłanek dla zmiany decyzji o zniesieniu Wojskowego Sądu Garnizonowego w Zielonej Górze, a reorganizacja sądownictwa wojskowego na podstawie rozporządzenia w sprawie zniesienia niektórych wojskowych sądów garnizonowych oraz zmiany rozporządzenia w sprawie utworzenia sądów wojskowych oraz określenia ich siedzib i obszarów właściwości nastąpi z dniem 1 lipca br.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Czesław Piątas

   Warszawa, dnia 17 marca 2010 r.