VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 20425
w sprawie przebudowy drogi Olkusz - Kraków i remontu drogi Katowice - Olkusz
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 10 lutego 2011 r., znak: SPS-023-20425/11, przy którym przekazano interpelację pana posła Bronisława Dutki w sprawie przebudowy drogi Olkusz - Kraków i remontu drogi Katowice - Olkusz, uprzejmie przekazuję następującą informację w przedmiotowej sprawie.
Droga krajowa nr 94 na terenie województwa małopolskiego jest od kilku lat systematycznie przebudowywana w ramach istniejącego pasa drogowego. Do realizacji pozostał odcinek w Olkuszu, odcinek Jerzmanowice - Modlnica oraz II etap przebudowanego odcinka Zederman - Jerzmanowice, polegający na wykonaniu odwodnienia rejonu drogi krajowej nr 94.
Szacowany koszt remontu drogi na odcinku Jerzmanowice - Modlnica to ok. 65 mln zł. Inwestycja pod nazwą ˝Rozbudowa dk nr 94 na odcinku Jerzmanowice - Modlnica od km 313+000 do 327+228,63˝ jest na etapie przygotowania dokumentacji. Przewidywany termin zakończenia tych prac nastąpi w 2012 r. W dokumentacji przewidziana jest dobudowa dodatkowego pasa ruchu służącego do wyprzedzania w kierunku do Krakowa i przeciwnym, bez możliwości podniesienia prędkości na ww. drodze.
W sprawie przebudowy drogi w miejscowości Olkusz należy stwierdzić, iż zostały poczynione wstępne prace projektowe polegające na opracowaniu trzech wariantów przebiegu trasy. Wybrany w decyzji środowiskowej wariant zostanie szczegółowo opracowany w projekcie budowlanym. W chwili obecnej można wstępnie szacować, że koszt remontu drogi krajowej nr 94 w m. Olkusz przekroczy kwotę 50 mln zł.
Ponadto informuję, iż przebudowa drogi w m. Olkusz oraz rozbudowa na ww. odcinku nie zostały ujęte w opracowanym w resorcie infrastruktury ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 stycznia 2011 r. Zakres rzeczowy zawarty w programie musiał zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych:
1) Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013,
2) ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa, jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe,
3) uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝.
W przypadku przyznania dodatkowej kwoty powyżej 82,8 mld zł odpowiedniej zmianie ulegnie też zakres rzeczowy programu.
Jednocześnie informuję, że okres programu obejmuje 5 lat, natomiast programowanie finansowe - okres 3 lat. W roku 2012 zostanie dokonana aktualizacja programu, która będzie miała na celu m.in. określenie zakresu rzeczowego zadań realizowanych w latach 2014-2015 oraz wskazanie niezbędnych środków finansowych. Podstawę aktualizacji rzeczowej programu będzie stanowiła lista zadań wskazanych w załączniku nr 2, określającym zadania realizowane po 2013 r. oraz kryteria wyboru do realizacji zadań polegających na obejściach miejscowości wskazane w załączniku nr 3.
Odnośnie do remontu przedmiotowej drogi na odcinku Katowice - Olkusz pragnę zauważyć, iż zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) w powiatach grodzkich: Katowice, Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Na pozostałym odcinku drogi krajowej nr 94, tj. od granicy miasta Dąbrowa Górnicza do m. Olkusz, prace remontowe są realizowane przez oddziały GDDKiA w Katowicach i Krakowie. Realizacja tych prac utrzymaniowych polega głównie na odnowie nawierzchni jezdni. Dalsze prace remontowe, łącznie z podniesieniem nośności konstrukcji jezdni, będą możliwe w przypadku przyznania dodatkowych środków.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 28 lutego 2011 r.