VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 17370
w sprawie infrastruktury drogowej na Lubelszczyźnie
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do interpelacji posła Włodzimierza Karpińskiego przekazanej przy piśmie z dnia 5 sierpnia 2010 r. (znak: SPS-023-17370/10) w sprawie infrastruktury drogowej na Lubelszczyźnie, przedstawiam następujące wyjaśnienia dotyczące postawionych pytań.
Resort infrastruktury zdaje sobie sprawę ze stanu dróg i potrzeb komunikacyjnych w województwie lubelskim. Dlatego też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi intensywne prace przygotowawcze w celu uzyskania decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych zadań ujętych w ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝, przyjętym uchwałą nr 163/2007 Rady Ministrów z dnia 25 września 2007 r.
Z danych raportu za 2009 r. o stanie sieci dróg administrowanych przez Oddział GDDKiA w Lublinie wynika, iż systematycznie polepsza się stan nawierzchni. Lubelski oddział GDDKiA administruje siecią dróg o łącznej długości 1003,986 km, z czego 58,4% (580,492 km) ma nawierzchnię w stanie dobrym, 22,2% (220,229 km) w niezadowalającym, a 19,3% (191,425 km) w stanie złym. Dla porównania na terenie Polski 59,6% dróg krajowych jest w stanie dobrym, 21,5% w niezadowalającym, a 18,9% w stanie złym.
Znacząca poprawa stanu nawierzchni jest wynikiem zrealizowania wielu zadań inwestycyjnych, m.in.:
- droga krajowa nr 2: przebudowa odcinka Siedlce - Terespol o długości 97,7 km, wartość zadania: 339 642,2 tys. zł, lata realizacji: 2005-2009;
- droga krajowa nr 12: budowa obwodnicy Puław (I etap) o długości 12,7 km wraz z budową nowego mostu przez Wisłę o długości 1038 m, wartość zadania: 393 634,8 tys. zł, lata realizacji: 2006-2008;
- droga krajowa nr 17: budowa obwodnicy Hrebennego o długości 2 km wraz z przebudową drogi nr 17 Tomaszów Lubelski - Hrebenne o długości 12,1 km, wartość zadania: 80 715,5 tys. zł, lata realizacji: 2005-2008;
- droga krajowa nr 19: budowa obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego o długości 6,6 km, wartość robót: 91 000 tys. zł, lata realizacji: 2005-2008;
- droga krajowa nr 48: przebudowa odcinka Moszczanka - Kock o długości 10 km, wartość zadania: 26 227,9 tys. zł, lata realizacji: 2006-2007;
- droga krajowa nr 63: przebudowa odcinka Radzyń Podlaski - Wisznice - 12 km, wartość zadania: 22 137,70 tys. zł, lata realizacji: 2005-2006;
- droga krajowa nr 68: przebudowa odcinka Kukuryki - Wólka Dobryńska o długości 5,2 km (z dobudową pasa postojowego), wartość zadania: 17 024,6 tys. zł, lata realizacji: 2004-2007;
- droga krajowa nr 74: przebudowa drogi na odcinku Hrubieszów - Zosin o długości 14,2 km, wartość zadania: 33 938,3 tys. zł, źródła finansowania: 100% - środki krajowe, lata realizacji: 2002-2007;
- droga krajowa nr 82: przebudowa skrzyżowania we Włodawie, wartość zadania: 1911,9 tys. zł, czas realizacji: 2006 r.
Aktualnie realizowane są nw. zadania:
- budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Kurów - Lublin - Piaski: długość: ok. 67 km, inwestycja podzielona na pięć zadań, przetarg ogłoszono 22 grudnia 2009 r., trwa procedura wyboru wykonawców, termin realizacji: 24 miesiące od podpisania umowy;
- budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej: długość: 7,87 km, rozpoczęcie robót: 4 września 2009 r., zakończenie przewidziane na 4 kwietnia 2012 r.;
- budowa drogi krajowej nr 74 na odcinku obwodnicy Kraśnika: długość: 5,268 km, rozpoczęcie robót: 25 kwietnia 2009 r., zakończenie przewidziane na 7 listopada 2010 r.;
- kontynuacja przebudowy drogi krajowej nr 19: wylot z Janowa Lubelskiego, długość: 2,61 km, rozpoczęcie robót: wrzesień 2009 r., zakończenie: 31 października 2010 r.;
- kontynuacja przebudowy drogi krajowej nr 48 na odcinku Moszczanka - Kock: długość: 10 km, rozpoczęcie robót: lipiec 2009 r., zakończenie: 31 października 2010 r.;
- modernizacja drogi krajowej nr 74 na odcinku Annopol - Gościeradów: długość: 7,74 km, 28 czerwca 2010 r. podpisano umowę, realizacja zadania: do 28 października 2010 r.;
- modernizacja drogi krajowej nr 82: przejście przez Łęczną, długość: 1,28 km, 22 czerwca 2010 r. podpisano umowę, realizacja zadania: do 22 października 2010 r.;
- budowa dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny i dwóch skrzyżowań na drodze krajowej nr 12 w Bogucinie: 29 czerwca 2010 r. ogłoszono przetarg, realizacja: do 10 grudnia 2010 r.;
- remont wjazdu od strony Warszawy na drodze krajowej nr 17 w Rykach o długości 1,1 km: 28 czerwca 2010 r. ogłoszono przetarg, realizacja: do 10 grudnia 2010 r.;
- przebudowa odcinka drogi krajowej nr 19 na odcinku od Modliborzyc do Janowa Lubelskiego o długości 4,9 km: 29 czerwca 2010 r. ogłoszono przetarg, realizacja: do 10 grudnia 2010 r.
Ponadto w ramach programu ˝Gambit˝ realizowanych będzie 38 zadań na drogach krajowych nr: 2, 12, 17. Obejmują one m.in.: budowę przejść dla pieszych z azylami i doświetleniem, budowę zatok autobusowych, wydzielenie lewoskrętów, montaż sygnalizacji świetlnej, ustawienie znaków aktywnych, budowę chodników i ciągów rowerowo-pieszych.
Do zrealizowania przez Oddział GDDKiA w Lublinie planowane są następujące zamierzenia inwestycyjne:
- budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku granica woj. mazowieckiego - Kurów - Lublin - Piaski o długości ok. 102,4 km;
- przebudowa drogi krajowej nr 19 do parametrów drogi ekspresowej S19 na całym odcinku, w granicach województwa lubelskiego, o długości ok. 183,1 km;
- budowa II etapu obwodnicy Puław o długości ok. 12,3 km w ciągu drogi ekspresowej S12 wraz z dobudową drugiej jezdni na odcinku za mostem na rzece Wisła o długości ok. 1,2 km;
- budowa obwodnicy Frampola o długości 4,376 km;
- budowa obwodnicy Hrubieszowa o długości 9,272 km;
- budowa obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi krajowej nr 74 o długości 5,5 km.
Na liście rezerwowej do ˝Programu budowy dróg na lata 2008-2012˝ znajdują się zadania:
- budowa drogi ekspresowej S12 na odcinku Piaski - Chełm -- Dorohusk o długości ok. 68,4 km wraz z budową obwodnicy Chełma o długości 18,4 km;
- budowa drogi ekspresowej S17 Piaski - Zamość - Hrebenne - granica państwa o długości 112,6 km wraz z obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego o długości 9,4 km;
Resort infrastruktury realizuje politykę transportową państwa na lata 2006-2025, przyjętą w czerwcu 2005 r. W dokumencie tym wskazano między innymi na konieczność unowocześnienia podstawowej sieci transportowej i zapewnienia wysokiej jakości usług transportowych, tak by transport wnosił właściwy wkład w rozwój gospodarczy kraju. Przewiduje on także stworzenie systemu efektywnej współpracy pomiędzy rządem i samorządami w dziedzinie transportu dla zapewnienia spójności i komplementarności działań ogólnokrajowych i działań regionalnych. Ważnym zadaniem polityki transportowej jest zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie. ˝Program budowy dróg krajowych na lata 200-2012˝ opiera się na powyższych założeniach. Należy jednak zauważyć, iż plany realizacyjne resortu infrastruktury muszą być dostosowane do limitów wydatków finansowych uzgodnionych z ministrem finansów.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 19 sierpnia 2010 r.