VI kadencja

Interpelacja w sprawie planowanej przez Zarząd PKP Cargo SA restrukturyzacji i reorganizacji istniejących zakładów PKP Cargo

Interpelacja nr 17808

do ministra infrastruktury

w sprawie planowanej przez Zarząd PKP Cargo SA restrukturyzacji i reorganizacji istniejących zakładów PKP Cargo

   Zarząd PKP Cargo SA planuje przeprowadzenie restrukturyzacji i reorganizacji istniejących zakładów, o czym poinformował już swoich pracowników. Wynikiem planowanych zmian ma być m.in. połączenie dwóch zakładów PKP Cargo: zakładu podlaskiego i mazowieckiego oraz - prawdopodobnie - przeniesienie siedziby połączonych zakładów do Warszawy.

   Z prośbą o zajęcie się tą sprawą zwrócili się do mnie przedstawiciele związków zawodowych działających w podlaskim zakładzie PKP Cargo SA. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że taka zmiana, zwłaszcza przeniesienie głównej siedziby zakładów do Warszawy, byłaby niekorzystna zarówno dla regionu podlaskiego, dla pracowników podlaskiego zakładu PKP Cargo, jak i dla państwa polskiego - w wymiarze transgranicznym i ekonomicznym.

   Nikt nie neguje potrzeby dokonania restrukturyzacji i reorganizacji w zakładach PKP Cargo. Moim zdaniem należy jednak przemyśleć, czy nie lepszym rozwiązaniem - z punktu widzenia interesów państwa polskiego, jak i funkcjonalności działania PKP Cargo - będzie pozostawienie siedziby zakładu PKP Cargo w Białymstoku. Podlaski zakład PKP Cargo odpowiada dziś za formowanie tych pociągów towarowych, które przewożą towary przez granicę z Białorusią. Obsługuje firmy z woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego prowadzące wymianę handlową z Republiką Białoruś - i to na bardzo dużą skalę. Są one dziś jednymi z najważniejszych klientów spółki PKP Cargo. Natomiast od 2011 r. wśród kluczowych klientów podlaskiego zakładu PKP Cargo znajdzie się międzynarodowy koncern IKEA - w połowie 2011 r. ruszyć ma fabryka IKEA budowana w podlaskiej gminie Orla. IKEA sprowadzać będzie duże ilości drewna z Białorusi, a decyzja koncernu o zainwestowaniu w gminie Orla wynikała m.in. z łatwej dostępności torów oraz z bliskości granicy polsko-białoruskiej.

   Jako że będzie to największa fabryka IKEA w Europie Środkowo-Wschodniej, przewóz towarów będzie bardzo znaczący ilościowo. Z tego też powodu moim zdaniem należy zadbać o to, by w pobliżu polsko-białoruskich przejść granicznych znajdował się zakład PKP Cargo z dyrekcją, która będzie w stanie na bieżąco kierować organizacją ruchu pociągów towarowych w pobliżu granicy. Przeniesienie osób decyzyjnych aż do Warszawy niewątpliwie utrudni organizację ruchu oraz utrudni nawiązanie satysfakcjonującej współpracy spółce SWEDSPAN należącej do koncernu IKEA (to ona buduje fabrykę) z PKP Cargo.

   Mój niepokój budzą także zapowiedzi działaczy związkowych, którzy, obawiając się utraty pracy przez wielu pracowników - w wyniku restrukturyzacji - już dziś, w razie podjęcia przez Zarząd PKP Cargo SA decyzji o przeniesieniu zakładu do Warszawy, planują organizację protestów społecznych na dużą skalę. Moim zdaniem mogą one poważnie zakłócić ład społeczny oraz utrudnić normalne funkcjonowanie państwa.

   Mając na uwadze powyższe, proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytania:

   Czy możliwe jest doprowadzenie do uzgodnienia z Zarządem PKP Cargo SA takiego planu restrukturyzacji i reorganizacji, który umożliwi pozostawienie zakładu PKP Cargo w Białymstoku?

   Czy w razie likwidacji zakładu w Białymstoku wymiana towarowa z Białorusią nie zostanie utrudniona? Jej utrudnienie może bowiem spowodować poważne skutki finansowe i ekonomiczne dla całego państwa polskiego.

   Z poważaniem

   Poseł Robert Tyszkiewicz

   Białystok, dnia 6 sierpnia 2010 r.