VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23374
w sprawie perturbacji zaistniałych podczas budowy odcinka autostrady A2 przez chińskiego kontrahenta Covec
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Łukasza Zbonikowskiego, przekazaną przy piśmie z dnia 7 lipca 2011 r., znak: SPS-023-23374/11, w sprawie perturbacji zaistniałych podczas budowy autostrady A2 Stryków - Konotopa na odcinkach A i C, przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.
W dniu 17 sierpnia 2009 r. GDDKiA wezwała konsorcjum Covec do złożenia wyjaśnień w celu ustalenia, czy oferta złożona przez tego wykonawcę zawiera rażąco niską cenę. Pismem z dnia 19 sierpnia Covec złożył stosowne wyjaśnienia. W ww. kwestii wypowiedział się prezes Urzędu Zamówień Publicznych, który w dniu 10 czerwca 2011 r. ogłosił na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych komunikat: ˝Odnosząc się do budzącego zainteresowanie mediów postępowania na udzielenie zamówienia na budowę odcinków autostrady A2, należy podkreślić, iż w postępowaniu tym zamawiający żądał wyjaśnień od wybranego chińskiego wykonawcy co do realności złożonej ceny, a prawidłowość uznania oferty ww. wykonawcy za najkorzystniejszą była również przedmiotem badania niezależnego organu - Krajowej Izby Odwoławczej. W wyroku izby z dnia 17 listopada 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP/1400/09) jednoznacznie stwierdzono brak podstaw do odrzucenia oferty najkorzystniejszej, wybranej przez zamawiającego ze względu na rażąco niską cenę˝.
Odnośnie do wiarygodności i doświadczenia firmy Covec w realizacji autostrad, GDDKiA na etapie przetargu żądała posiadania przez wykonawców 5-letniego doświadczenia w budowie lub przebudowie autostrad lub dróg ekspresowych. Konsorcjum przedstawiło dokumenty potwierdzające posiadanie żądanego doświadczenia przez firmę China Railway Tunnel Group Co., Ltd. w budowie autostrad wraz z referencjami poświadczającymi, że roboty zostały wykonane należycie, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.
W kwestii skutków finansowych w postaci odszkodowania, GDDKiA poinformowała konsorcjum Covec, iż naliczy kary umowne wynikające z kar umownych: dla odc. A - 75,4 mln zł oraz dla odc. C - 53 mln zł, łącznie - 130 mln zł. Dodatkowo z tytułu poniesionych szkód w wyniku utraconych przez Skarb Państwa przychodów z opłat za przejazd autostradą - 200 mln zł/rok. Ponadto na odc. A - kwota 236,3 mln zł, na odc. C - 175,4 mln zł, łącznie - 411,7 mln zł, za różnicę w cenie pomiędzy ofertami Covec a ofertami drugimi w kolejności w przetargu. Ogółem szacowany przez GDDKiA koszt wynikający z odstąpienia Covec od kontraktu wynosi około 741,7 mln zł. Dochodzenie spornej kwoty roszczeń w pierwszej kolejności odbędzie się poprzez zajęcie kwoty zabezpieczenia. Dalsze roszczenia i spory wynikłe z realizacji ww. kontraktów będzie rozstrzygał sąd powszechny właściwy dla siedziby zamawiającego.
Przewiduje się uzyskanie przejezdności na całym odcinku autostrady A2 Stryków - Konotopa do końca maja 2012 r.
Po negatywnych doświadczeniach z budową dwóch odcinków autostrady A2 przez konsorcjum Covec, zgodnie ze znowelizowanym Prawem zamówień publicznych w ciągu trzech najbliższych lat konsorcjum to nie będzie mogło ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 22 lipca 2011 r.