VI kadencja
Zapytanie nr 159
do ministra zdrowia
w sprawie nieprawidłowości dotyczących konkursu na stanowisko państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w Krakowie
W ostatnim czasie z Państwowej Inspekcji Sanitarnej z różnych regionów kraju, a w szczególności z Małopolski (ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa i Olkusza), dochodzą sygnały związane z całą serią nieprawidłowości dotyczących przeprowadzanych konkursów na stanowiska państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych. Ich źródłem są tak pracownicy poszczególnych stacji sanitarno-epidemiologicznych, jak i lokalne media.
Moje zastrzeżenia budzi postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w Krakowie, w ramach którego przeprowadzono rozmowę kwalifikacyjną z kandydatami na to stanowisko w dniu 26.11.2007 r.
1. W posiedzeniu komisji brały udział osoby, które winny ulec wyłączeniu zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie warunków i sposobu prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko państwowego wojewódzkiego, państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego. Mianowicie w skład komisji nie może być powołana osoba, która pozostaje z osobą, która zgłosiła swoją kandydaturę na stanowisko państwowego inspektora sanitarnego, w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
Przewodniczącą komisji konkursowej była p. Alina Jamka. Osoba, będąca przez długi czas kierownikiem Oddziału Nadzoru Zapobiegawczego i jednocześnie rzeczoznawcą do spraw sanitarno-higienicznych, w chwili obecnej zastępca PWIS w Krakowie, pozostająca w konflikcie prawnym z p. Marianną Generowicz - uczestnikiem konkursu.
2. Nieprawidłowości zaszły również w przypadku udziału w składzie komisji konkursowej przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych działających w PSSE w Krakowie:
- Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Sanitarnej PSSE w Krakowie nie jest reprezentatywną organizacją związkową w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy, albowiem nie zrzesza 10% załogi PSSE w Krakowie, tj. co najmniej 28 członków. Związek ten nie przedstawił aktualnej listy swych członków, składki członkowskie potrącane są z pensji tylko 19 pracownikom. Informację o tym, kto będzie reprezentował tę organizację związkową, oparto tylko na zapewnieniu przedstawiciela tegoż związku.
- Wątpliwości co do bezstronności występują również wobec kolejnego członka komisji w osobie przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej NSZZ ˝Solidarność˝. Przedstawiciel tego związku głosował bowiem na przewodniczącego własnej zakładowej organizacji związkowej: p. Adama Jędrzejczyka (pan Jędrzejczyk już po 26 listopada 2007 r. posługiwał się pieczątką przewodniczącego).
Istniała zatem pomiędzy jednym z kandydatów a członkiem komisji konkursowej relacja podległości w ramach danej organizacji, co stawia pod znakiem zapytania bezstronność tegoż członka komisji konkursowej.
3. Pomimo upływu ponad 7 dni od dnia przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej uczestnicy konkursu nie zostali powiadomieni o jego rozstrzygnięciu.
Najbardziej zaskakujący i niepokojący jest finał całej procedury konkursowej: w dniu 3 grudnia br. panu Adamowi Jędrzejczykowi wręczone zostało powierzenie pełnienia obowiązków państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w Krakowie, równoznaczne z pełnieniem obowiązków dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie. Nominacja datowana (należy przypuszczać, że antydatowana) na dzień 26 listopada br. wręczona została przez panią Alinę Jamkę, zastępcę PWIS w Krakowie, gdyż pan Mariusz Fundament PWIS w Krakowie przebywa na zwolnieniu chorobowym. Jedną z pierwszych decyzji nowego inspektora-dyrektora było zwolnienie z pracy pani Marianny Generowicz, kontrkandydatki w konkursie na stanowisko państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w Krakowie.
W związku z powyższym proszę o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, podjęcie stosownych działań przez Panią Minister oraz odpowiedź na następujące pytanie:
Czy w świetle powyższego konkurs został przeprowadzony zgodnie z literą prawa, skoro:
- co najmniej dwukrotnie złamano zapisy § 6 ust. 4 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie warunków i sposobu prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko państwowego wojewódzkiego, państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego,
- reprezentatywność Związku Zawodowego Pracowników Inspekcji Sanitarnej PSSE w Krakowie budzi zastrzeżenia i tak naprawdę winna być zbadana w toku odrębnego postępowania?
Z poważaniem
Poseł Katarzyna Matusik-Lipiec
Warszawa, dnia 7 grudnia 2007 r.