VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie darowizn z tytułu 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 12688

w sprawie darowizn z tytułu 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację panów posłów: Tomasza Piotra Nowaka, Arkadego Fiedlera i Macieja Orzechowskiego z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, przekazaną 17 listopada 2009 r. (nr SPS-023-12688/09), w sprawie darowizn z tytułu 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko ministra finansów w odpowiedzi na postawione pytania:

   1. Jakie działania zostaną podjęte przez Ministerstwo Finansów, by zapobiec problemom związanym z darowiznami z tytułu 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego, które oferują swoim członkom indywidualne datki z tytułu podatku?

   Realizując zadania publiczne, Ministerstwo Finansów wspiera działalność organizacji pożytku publicznego, dając możliwość korzystania przez nie ze źródła dochodu, jakim jest ich udział w cząstce podatku, stanowiącego należność Skarbu Państwa. W tym celu podejmowane są działania o charakterze zarówno legislacyjnym, jak i technicznym. Ministerstwo Finansów prowadzi i usprawnia na bieżąco techniczną obsługę procesu przekazywania kwot 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Dzięki dobrej woli wyrażonej w zeznaniach podatkowych ze strony składających je podatników wskazane organizacje pożytku publicznego uzyskują corocznie środki służące realizacji ich celów statutowych.

   Odnosząc się pozytywnie do szeroko zakrojonej pod koniec 2007 r. akcji ˝Uratuj 1%˝, Ministerstwo Finansów podjęło skuteczne działania umożliwiające podawanie w zeznaniach podatkowych tzw. celu szczegółowego przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy w ramach instytucji 1% zadeklarowali część podatku od swoich dochodów na rzecz organizacji pożytku publicznego. Znalazło to odzwierciedlenie w komunikacie Ministerstwa Finansów z 21 grudnia 2007 r. Dano tym samym podatnikowi w składanym przez siebie zeznaniu podatkowym opcję - poza nazwą wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego oraz jej numerem KRS - podania informacji mogących wywrzeć wpływ na dystrybucję środków gromadzonych przez organizacje pożytku publicznego. Treść niniejszego komunikatu Ministerstwo Finansów przekazało, za pośrednictwem izb skarbowych, naczelnikom urzędów skarbowych z wytycznymi odnośnie do obsługi podatników składających zeznania podatkowe, obligując tym samym organy podatkowe do dalszej dystrybucji zawartych w zeznaniach danych.

   Finalnie w celu usprawnienia rozliczeń kwot z tytułu 1% wykorzystane zostały w Ministerstwie Finansów odpowiednie narzędzia informatyczne, za pomocą których generowany jest elektronicznie ˝Raport zbiorczy dla OPP˝. Raport ten na nośnikach elektronicznych wysyłany jest za pośrednictwem właściwych urzędów skarbowych do każdej organizacji pożytku publicznego. Zawiera on dane, których źródłem są zeznania podatkowe.

   Ponadto w celu wyjścia naprzeciw oczekiwaniom organizacji w każdym wątpliwym dla nich przypadku odbywa się w Ministerstwie Finansów uzupełniająca weryfikacja wszystkich danych za okres dokonanych rozliczeń odnośnie do wskazania nazw poszczególnych urzędów skarbowych, które przelały środki do danej organizacji. Raporty te przekazywane są przez właściwe urzędy skarbowe wszystkim OPP, dla których niezbędna jest taka informacja. Za kolejne okresy rozliczeń informacja ta stanie się elementem stałym raportu.

   2. Z czego wynikają rozbieżności pomiędzy Ministerstwem Finansów, które opracowuje zbiorcze zestawienie wpłat, a urzędami skarbowymi, których zadaniem jest w przelewach dla organizacji podawać informacje, do kogo adresowane są wpłaty?

   Podkreślić należy, iż rozdysponowanie środków przekazanych przez organ podatkowy (zgodnie z wolą podatnika) pozostaje w wyłącznej gestii organizacji pożytku publicznego. Minister finansów nie może ingerować w tę sferę, podobnie jak nie ma wpływu na sposób podawania celu szczegółowego przez podatnika.

   Wyciągi bankowe służą dokonaniu przelewu przez bank na rachunek właściwej OPP. Mają charakter dyspozycji finansowej urzędu skarbowego dla banku. Zawierają co do zasady kwoty będące operacją zbiorczą dla pewnej grupy uprawnionych osób w jednym przelewie. Takie postępowanie urzędów skarbowych uzasadnione jest względami ekonomicznymi.

   Przy tym możliwość wskazania przez podatnika celu szczegółowego oraz przekazywanie tego rodzaju informacji wskazanym organizacjom pożytku publicznego nie oznacza, iż w tytule przelewu organ podatkowy powinien podać cel szczegółowy. Tytułem przelewu jest bowiem 1%, zaś beneficjentem przekazywanych środków jest wyłącznie organizacja pożytku publicznego.

   Wyciągi bankowe nie stanowią więc podstawy informacji dla organizacji pożytku publicznego odnośnie do ewentualnego celu szczegółowego oraz osoby darczyńcy.

   Jednakże w zakresie potwierdzenia wywiązania się z zadań na rzecz organizacji pożytku publicznego przez właściwe dla nich organy podatkowe to ˝Raport dla OPP˝ ma charakter wiążący dla organizacji. Ujęte są w nim dane na podstawie dyspozycji podatników zawartych w zeznaniach podatkowych:

   - dane podatnika i jego adres (także małżonka, jeśli zeznanie jest wspólne), jeśli wyraził zgodę,

   - dane odnośnie do kwoty na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego,

   - cel szczegółowy, o ile podatnik ten cel wskaże, co nie jest obowiązkiem podatnika.

   Należy mieć na uwadze, iż nie zawsze przekazanie w ˝Raporcie dla OPP˝ informacji o wysokości zadeklarowanej przez podatnika kwoty wiąże się z podaniem jego danych osobowych, podobnie jak nie zawsze podatnik korzysta z uprawnienia, by wskazać cel szczegółowy deklarowanej kwoty 1% dla wybranej organizacji.

   A zatem suma kwot przekazanych na podstawie przelewów bankowych co do zasady nie musi zgadzać się z sumą wyrażoną w raporcie zbiorczym przekazywanym OPP.

   Stosownie bowiem do postanowień art. 45c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 21b ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych dochodów osiąganych przez osoby fizyczne naczelnik urzędu skarbowego przekazuje organizacji pożytku publicznego imię, nazwisko i adres podatnika oraz wysokość przekazanej na jej rzecz kwoty, po wyrażeniu przez podatnika w zeznaniu podatkowym lub odpowiednio w jego korekcie zgody na ich przekazanie. Tym samym decyzję w tej sprawie, podobnie jak w kwestii wskazania celu szczegółowego, podejmuje sam podatnik.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Parafianowicz

   Warszawa, dnia 3 grudnia 2009 r.