VI kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa
na zapytanie nr 240
w sprawie perspektyw zagospodarowania majątku po zlikwidowanej Cukrowni Ostrowy w powiecie kutnowskim
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Tadeusza Woźniaka z dnia 20 grudnia 2007 r. (SPS-024-240/08) dotyczące zagospodarowania majątku po zlikwidowanej Cukrowni Ostrowy, Oddziału Krajowej Spółki Cukrowej SA z siedzibą w Toruniu, przedstawiam poniższe informacje.
Od roku 2006 sytuację na rynku cukru we wszystkich krajach zjednoczonej Europy, w tym w Polsce, kształtuje przede wszystkim reforma rynku cukru zaakceptowana przez wszystkie kraje członkowskie.
Konsekwencją realizowanej reformy jest zmniejszenie limitów produkcyjnych (we wszystkich cukrowniach UE, w tym należących do Krajowej Spółki Cukrowej SA), co powoduje m.in. konieczność podejmowania bardzo trudnych i niepopularnych decyzji w zakresie redukcji ilości cukrowni i koncentracji produkcji. Dotychczasowa realizacja założeń reformy rynku cukru, której celem było zmniejszenie produkcji cukru kwotowego w krajach UE o 6 mln t, przebiegała znacznie wolniej, niż zaplanowano. W związku z powyższym na początku b.r. zapadła decyzja o prewencyjnym wycofaniu 13,5% kwoty cukru, co dotyczy krajów, które nie skorzystały z funduszu restrukturyzacji, w tym także Polski.
W tym celu otworzono fundusz restrukturyzacji i zaoferowano wysokie wsparcie finansowe z tytułu zaniechania na stałe uprawy buraków cukrowych i produkcji cukru. Plantatorzy otrzymają dodatkowo jednorazową płatność za zaprzestanie na stałe uprawy buraków kwotowych w wysokości 237,5 euro/t cukru.
Wniosek restrukturyzacyjny uwzględniający likwidację (demontaż) Cukrowni Lublin i wyłączenie z produkcji cukru białego Cukrowni Łapy z jednoczesną likwidacją jej rejonów kontraktacyjnych Krajowa Spółka Cukrowa SA złożyła do Agencji Rynku Rolnego w styczniu 2008 r. Agencja Rynku Rolnego w dniu 15 lutego 2008 r., przesłała wniosek restrukturyzacyjny KSC SA do Komisji Europejskiej, która po rozpatrzeniu wniosku przyznała pomoc restrukturyzacyjną na rzecz kwalifikującego się wniosku Krajowej Spółki Cukrowej SA o pomoc restrukturyzacyjną.
Należy podkreślić, iż zgodnie z nowym reżimem cukrowym, gdyby producenci w Polsce nie dokonali dobrowolnej redukcji w 2008 r. i nie skorzystali z możliwości uzyskania odszkodowania, to kwota cukru w ilości ok. 25% zostanie im zredukowana przymusowo w 2010 r., bez żadnych odszkodowań.
Jednocześnie zgodnie z nowelizacją rozporządzeń ustanawiających tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie producenci cukru, którzy podjęli decyzję o zrzeczeniu się co najmniej 13,5% przysługującej im kwoty, w tym również KSC SA, mieli możliwość złożenia do dnia 31 marca 2008 r. drugiego wniosku, który pozwoliłby im na zrzeczenie się kolejnej części lub całości przysługującej im kwoty.
Zarząd KSC SA w dniu 7 lutego 2008 r. podjął uchwałę nr 1532/IV/2008 r. w sprawie powołania zespołu ds. opracowania dodatkowego wniosku o pomoc restrukturyzacyjną wraz z planem restrukturyzacji. Za podstawowe założenie przy opracowywaniu projektu planu restrukturyzacji przyjęto priorytet koncentracji produkcji w celu osiągnięcia struktury produkcyjnej opartej na cukrowniach posiadających najkorzystniej zlokalizowaną bazę surowcową, najlepsze wyposażenie techniczne i możliwości rozwojowe.
Zgodnie z komunikatem Komitetu Zarządzającego UE ds. Cukru z dnia 28 lutego 2008 r. producenci cukru w Polsce powinni dodatkowo zredukować produkcję cukru i izoglukozy w ilości 149.936 t, w tym KSC SA o ok. 53000 t cukru, tzn. o 9,1% zredukowanej kwoty produkcyjnej cukru.
W dniu 17 marca 2008 r. Zarząd KSC SA zaakceptował projekt planu restrukturyzacji KSC SA, sporządzony na potrzeby dodatkowego wniosku o przyznanie pomocy restrukturyzacyjnej, zakładający likwidację (demontaż) Cukrowni Brześć Kujawski z jednoczesną likwidacją jej rejonów kontraktacyjnych, co stanowi zrzeczenie się przez KSC SA kwoty cukru białego w ilości 53000 t (9,1%).
Zgodnie z opinią zarządu kontynuacja procesu koncentracji ma charakter priorytetowy. Dotychczas radykalnie zmniejszono ilość cukrowni w rejonie zachodniopomorskim, pomorskim oraz lubelsko-zamojskim. Natomiast w rejonie kujawsko-mazowieckim pracują cztery cukrownie (Nakło, Kruszwica, Brześć Kujawski, Dobrzelin). Uwzględniając fakt, iż Cukrownia Kruszwica posiada największe moce przerobowe ze wszystkich cukrowni tego rejonu oraz zrealizowane inwestycje rozwojowe, przewiduje się docelowe jej funkcjonowanie. Moce przerobowe, korzystna lokalizacja oraz zrealizowane inwestycje w Cukrowni Nakło są przesłankami uniemożliwiającymi przeznaczenie jej do demontażu.
W ocenie zarządu za przeznaczeniem do demontażu Cukrowni Brześć Kujawski przemawiały:
- średni stan techniczny (gorszy niż Cukrowni Dobrzelin),
- niski poziom nakładów inwestycyjnych w minionych latach,
- cukrownia Brześć Kujawski nie posiada bazy magazynowej, zatem zachodzi konieczność korzystania z magazynów obcych,
- zastrzeżenie co do jakości cukru zgłaszane przez odbiorców,
- lokalizacja w bliskości Cukrowni Kruszwica o znacznie zwiększonych mocach przerobowych,
- usytuowanie Cukrowni Nakło i Dobrzelin na peryferiach regionu centralnego przemawiające za likwidacją cukrowni położonej w centrum regionu,
- demontaż Cukrowni Brześć Kujawski umożliwi osiągnięcie docelowej struktury organizacyjnej umożliwiającej optymalizację kosztów produkcji cukru w KSC SA.
Rada Nadzorcza Spółki, uchwała nr 86/V/2008 (625) z dnia 17 marca 2008 r., pozytywnie zaopiniowała powyżej przedstawiony projekt planu restrukturyzacji KSC SA.
Zarząd KSC SA pismem z dnia 2 kwietnia (znak: CEN/BZ/LC/072/4/08) poinformował ministra Skarbu Państwa, iż dodatkowy wniosek restrukturyzacyjny uwzględniający likwidację (demontaż) Cukrowni Brześć Kujawski z jednoczesną likwidacją jej rejonów kontraktacyjnych spółka złożyła do Agencji Rynku Rolnego w dniu 31 marca 2008 r.
Ponadto informuję, iż w roku obrotowym 2006/2007 zarząd spółki realizował cele restrukturyzacyjne zawarte w planie strategicznym KSC SA na lata 2006-2008. Po zakończeniu kampanii produkcyjnej 2006/2007, zgodnie z planem strategicznym, wyłączono z produkcji cukru oddział Cukrownia Gryfice oraz oddział Cukrownia Nowy Staw. Należy podkreślić, że rok obrotowy 2006/2007 był pierwszym rokiem funkcjonowania nowego reżimu cukrowego.
Z uwagi na zaawansowanie procesu restrukturyzacji w większości oddziałów wyłączonych z produkcji cukru zarząd KSC SA w dniu 12 lipca 2007 r. pojął decyzję o likwidacji pięciu wyłączonych oddziałów i włączeniu pozostających w tych oddziałach aktywów i zasobów do struktur ościennych oddziałów. Z dniem 30 września 2007 r. nastąpiło włączenie oddziału Ostrowy do oddziału Dobrzelin, oddziału Szczecin do oddziału Kluczewo, oddziału Pruszcz Gdański do oddziału Malbork, oddziału Tuczno do oddziału Nakło oraz oddziału Klemensów do oddziału Wożuczyn. Przyłączone jednostki utraciły status odrębności organizacyjnej z dniem 01 października 2007 r.
Przedstawiając powyższe, dodatkowo informuję, że za prowadzenie spraw spółki, w tym m.in. za opracowanie i realizację planów zarówno operacyjnych, jak i perspektywicznych, w tym programów restrukturyzacji, odpowiedzialny jest zarząd KSC SA. Do kompetencji zarządu należy m.in. podejmowanie decyzji o wyborze metod i celowości podejmowanych działań zmierzających do wzmocnienia pozycji KSC SA zarówno na polskim, jak i unijnym rynku cukru.
Z poważaniem
Minister
Aleksander Grad
Warszawa, dnia 9 kwietnia 2008 r.