VI kadencja

Interpelacja w sprawie wypożyczenia Polsce przez USA 40 pojazdów klasy MRAP do wykorzystania przez polski kontyngent w Afganistanie oraz przedłużania się procesu zakupu lekkich opancerzonych samochodów patrolowych (LOSP)

Interpelacja nr 5624

do ministra obrony narodowej

w sprawie wypożyczenia Polsce przez USA 40 pojazdów klasy MRAP do wykorzystania przez polski kontyngent w Afganistanie oraz przedłużania się procesu zakupu lekkich opancerzonych samochodów patrolowych (LOSP)

   W dniu 20 września 2008 r. minister obrony narodowej pan Bogdan Klich poinformował, iż polski kontyngent w Afganistanie otrzyma od strony amerykańskiej 40 transporterów opancerzonych klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Będą to wozy cougar 4x4 o masie 17 t zaliczane do kategorii I: zdolnych teoretycznie do zapewnienia załodze przeżycia po wybuchu do 7 kg TNT pod podłogą i dwa razy więcej pod kołem.

   Niestety samochody typu humvee używane przez polskich żołnierzy w Afganistanie nie zapewniały wystarczającego bezpieczeństwa w sytuacji wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Z 8 polskich żołnierzy, którzy stracili życie w afgańskiej misji pokojowej, aż 7 zginęło, jadąc samochodami humvee, z powodu wybuchu miny bądź zdetonowaniu IED. Doświadczenia amerykańskie w Iraku wyraźnie pokazują, że wykorzystanie specjalnie zaprojektowanych pojazdów klasy MRAP pozwala na przeżycie załogi w większości takich przypadków.

   Tak więc wypożyczenie 40 pojazdów typu MRAP może tymczasowo wypełnić lukę w zaopatrzeniu w sprzęt i zwiększyć bezpieczeństwo naszych żołnierzy, jednak nie zmienia to faktu, iż polskie wojsko potrzebuje w tej dziedzinie rozwiązań długofalowych i kompleksowych.

   Tymczasem cięgle przedłuża się proces zakupu przez Ministerstwo Obrony Narodowej 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych (LOSP), które miały być użyte w Afganistanie, a w przyszłości również w innych misjach. Pierwszych 40 pojazdów tego typu kupowanych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej miało trafić do jednostek do marca-maja 2009 r. Pozostałe 140 wozów miało już podlegać zwykłym przepisom zakupowym, w tym wygenerować umowy offsetowe. Powinny być one dostarczone do końca 2010 r. Niestety procedura zakupu nie przyniosła spodziewanych efektów i 29 lipca 2008 r. szef DZSZ MON podpisał oficjalnie protokół o zakończeniu postępowania bez wyboru najlepszej oferty.

   Zakup pojazdów typu LOSP wydaje się dobrym i uzasadnionym posunięciem. Pokazuje to przykład czeskiego kontyngentu w Afganistanie, gdzie tego typu samochody udowodniły już swoją przydatność, w związku z czym czeskie wojska otrzymają do końca listopada 2008 takich pojazdów zakupionych w trybie pilnym.

   W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   - czy pojazdy humvee będą jeszcze wykorzystywane przez polskie partole w Afganistanie,

   - czy po konsolidacji polskich pododdziałów w Ghazni i przejęciu odpowiedzialności odnośnie do tej prowincji, a tym samym zwiększeniu naszego zaangażowania w Afganistanie, wypożyczenie 40 pojazdów klasy MRAP, które będą wykorzystywane wraz z rosomakami, wypełni lukę w zaopatrzeniu w sprzęt polskiego kontyngentu,

   - na jakich zasadach strona amerykańska wypożyczyła 40 pojazdów klasy MRAP, na jaki czas i co stanie się z nimi po zakończeniu misji w Afganistanie,

   - kto pokryje koszt dostarczenia pojazdów do Afganistanu,

   - czy MON podtrzymuje zamiar zakupu lekkich opancerzonych samochodów patrolowych (LOSP) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej,

   - jeżeli tak, to jakie kroki zamierza podjąć w tym względzie w najbliższym czasie, kiedy taka procedura mogłaby się zakończyć i kiedy realnie pierwsze pojazdy LOSP mogłyby znaleźć się w Afganistanie.

   Z poważaniem

   Poseł Mariusz Kamiński

   Warszawa, dnia 9 października 2008 r.