VI kadencja

Interpelacja w sprawie uwzględnienia budowy obwodnicy Olkusza w ciągu drogi krajowej nr 94 w zadaniach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2009-2013

Interpelacja nr 6242

do ministra infrastruktury

w sprawie uwzględnienia budowy obwodnicy Olkusza w ciągu drogi krajowej nr 94 w zadaniach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2009-2013

   28 października Rada Miejska w Olkuszu uchwaliła rezolucję nr 4/2008 dotyczącą apelu do ministra infrastruktury w sprawie uwzględnienia budowy północnej obwodnicy Olkusza w ciągu drogi krajowej nr 94. Zadanie to powinno być - zdaniem radnych - zrealizowane w latach 2009-2013. Jako mieszkaniec Olkusza bardzo często korzystający z drogi krajowej nr 94 doskonale znam problemy związane ze stale wzrastającym natężeniem ruchu, które jest szczególnie uciążliwe dla mieszkańców osiedli położonych przy tej ruchliwej drodze. Ponadto z roku na rok wzrasta liczba wypadków i kolizji, w których uczestniczą kierowcy oraz piesi.

   Likwidacją tych uciążliwości i niebezpieczeństw może być jedynie zrealizowanie zadania polegającego na wyprowadzeniu ruchu tranzytowego poza granice Olkusza. Budowa północnej obwodnicy staje się więc koniecznością, jaką należy podjąć w najbliższych latach.

   Należy także zauważyć, że przebieg północnej obwodnicy Olkusza został określony w studium ukierunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Olkusz, jak również w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wyznaczających politykę i ład przestrzenny miasta i gminy. Dzięki tym zapisom, poczynionym przez władze miejskie, GDDKiA mogłaby przystąpić do realizacji tego przedsięwzięcia w dużo szybszym tempie, niż ma to miejsce w przypadku innych inwestycji planowanych do realizacji przy budowie dróg krajowych.

   W związku z pojawiającymi się informacjami w mediach, że Polska może nie wykorzystać w pełni wszystkich środków z Unii Europejskiej, należy podjąć usilne działania zmierzające do rozpoczęcia prac przy budowie północnej obwodnicy Olkusza jak najszybciej.

   Należy także zwrócić uwagę, że rozpoczęcie prac przy północnej obwodnicy ma strategiczne znaczenie nie tylko dla samego miasta, ale również dla całego regionu. Wybudowanie tej drogi spowoduje upłynnienie ruchu na kierunku dwóch metropolitalnych miast, tj. Krakowa i Katowic (Śląska i Zagłębia). Należy także podkreślić, że wielu kierowców jadących z kierunku Tarnów/Zakopane/Chyżne w kierunku Częstochowy i Łodzi wybiera właśnie DK 94 na odcinku Kraków - Dąbrowa Górnicza (węzeł drogowy z DK nr 1) jako najlepszą i najszybszą trasę przejazdu.

   Przy tej okazji warto wspomnieć, że Polskę po roku 2012 czekają ważne imprezy międzynarodowe, tj. organizacja Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie oraz w 2014 r. organizacja mistrzostw świata w piłce siatkowej mężczyzn. Jak wiemy, nasz kraj w związku z tymi wydarzeniami jest zobowiązany do modernizacji infrastruktury drogowej łączącej ośrodki, w których odbywać się będą przyszłe mecze. Uzasadnionym jest więc rozpoczęcie budowy obwodnicy Olkusza, która spowodowałaby upłynnienie ruchu samochodowego w kierunku wschód - zachód i północ - południe.

   Mając na uwadze powyższe argumenty, zwracam się z prośbą do Pana Ministra o odpowiedź na poniższe pytania:

   1. Czy GDDKiA zamierza w 2009 r. rozpocząć działania zmierzające do zaprojektowania i wybudowania północnej obwodnicy Olkusza w ciągu DK 94?

   2. O jakim standardzie byłaby projektowana droga? Czy przewidywane jest współfinansowanie ze strony miasta i gminy Olkusz lub starostwa powiatowego?

   3. Ile czasu mogłaby trwać procedura projektowania, pozyskiwania gruntów oraz budowy ww. drogi?

   4. Jakie są przewidywalne koszty realizacji tej inwestycji?

   5. Czy GDDKiA o. Kraków rozpoczęła już rozmowy z UMiG Olkusz w sprawie konsultacji dotyczących przebiegu planowanej obwodnicy?

   Z poważaniem

   Poseł Jacek Osuch

   Warszawa, dnia 3 listopada 2008 r.