VI kadencja
Interpelacja nr 17867
do ministra infrastruktury
w sprawie wykupu lokali mieszkalnych należących do PKP SA
Szanowny Panie Ministrze! Ostatnimi czasy bardzo często docierają do mnie informacje od środowisk byłych i obecnych pracowników kolei o problemach z wykupem zakładowych lokali mieszkalnych. Prawo do wykupu przedmiotowych lokali należących do PKP SA dała ich najemcom ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Osoby, które się do mnie zgłosiły z terenu woj. lubuskiego, kilka lat temu składały wniosek o wykup lokalu mieszkalnego, który wynajmują od PKP SA. Do dziś jednak PKP nie sprzedało im tych mieszkań. Jest to zwyczajna nierówność wobec prawa, gdyż wielu byłym najemcom ˝kolejowych˝ mieszkań PKP SA sprzedała je. Osoby, które nie miały tyle szczęścia, nie będąc pewne przyszłości, nie mogą podjąć radykalnych remontów, których wymaga duża część budynków PKP SA o charakterze mieszkalnym.
PKP, nie zgadzając się na sprzedaż lokalu mieszkalnego, często powołuje się na zasadę o zakazie sprzedaży lokali mieszkalnych usytuowanych w odległości mniejszej niż 20 m od osi skrajnego toru. Lokatorzy jednak podnoszą, że taka sytuacja miała miejsce w wielu miejscowościach, gdzie jednak wyrażono zgodę na wykup mieszkań pracowniczych. Ponadto mieszkańcy zainteresowani kupnem lokali, które aktualnie zamieszkują, chcą wyrazić na piśmie zgodę na ich wykup mimo niedogodności wynikających z bliskości toru kolejowego.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Dlaczego PKP SA zgadza się na sprzedaż lokali mieszkalnych będących w jego zasobie tylko niektórym swoim najemcom?
2. Jakie przepisy regulują przytoczoną wyżej zasadę o zakazie sprzedaży lokali mieszkalnych usytuowanych w odległości mniejszej niż 20 m od osi skrajnego toru?
Z poważaniem
Poseł Bożena Sławiak
Sulęcin, dnia 25 sierpnia 2010 r.