VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie wadliwego funkcjonowania systemu rozliczeń - jednorodne grupy pacjentów

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6741

w sprawie wadliwego funkcjonowania systemu rozliczeń - jednorodne grupy pacjentów

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana Pawła Poncyljusza, posła na Sejm RP, z dnia 25 listopada 2008 r., przesłaną przy piśmie pana Krzysztofa Putry, wicemarszałka Sejmu, z dnia 2 grudnia 2008 r. (znak: SPS-023-6741/08), w sprawie wadliwego funkcjonowania systemu rozliczeń - jednorodne grupy pacjentów, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Zasady i tryb finansowania ze środków publicznych świadczeń opieki zdrowotnej zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ, dotyczących szczegółowych warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach.

   Zgodnie z art. 97 ww. ustawy do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia należy m.in. określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto, zgodnie z art. 146 ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określa przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, kryteria oceny ofert oraz warunki wymagane od świadczeniodawców.

   Odnosząc się do kwestii dotyczącej finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w systemie jednorodnych grup pacjentów (JGP), uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż Narodowy Fundusz Zdrowia, przygotowując system JGP, oparł się na posiadanej bazie danych z realizacji świadczeń opieki zdrowotnej i wydatków w latach 2006-2007. Grupy poszczególnych świadczeń zostały scharakteryzowane w oparciu o doświadczenia brytyjskie, a następnie zweryfikowane na podstawie dyskusji klinicznej z dostosowaniem do polskich warunków.

   Ponadto proces tworzenia polskiego JGP był przedmiotem szerokiej konsultacji w środowisku konsultantów krajowych z poszczególnych dziedzin medycyny, a jego wdrożenie zostało poprzedzone pilotażem, który rozpoczął się w marcu br. w wybranych 44 szpitalach.

   Odnosząc się do kwestii wyceny poszczególnych grup świadczeń opieki zdrowotnej, uprzejmie informuję, iż przy określaniu wartości kosztowej poszczególnych grup Narodowy Fundusz Zdrowia posłużył się wartościami dotychczasowych świadczeń katalogowych, które zostały przypisane, o ile było to możliwe, do odpowiednich grup, z uwzględnieniem liczby świadczeń i częstości ich występowania w poszczególnych dziedzinach medycyny. Wartości grup zostały następnie dostosowane do poziomu finansowania w 2008 r.

   Jednocześnie pozwolę sobie wyjaśnić, iż każda grupa posiada znaczenie kliniczne, które kojarzy się ze zbliżonym sposobem leczenia oraz określoną charakterystyką leczonych pacjentów (w odniesieniu do czasu pobytu w szpitalu, rodzaju wykonanych procedur zabiegowych, diagnostycznych, leków itd.). Ponadto poszczególne grupy pacjentów obejmują procedury o podobnej kosztochłonności w sensie zużycia zasobów szpitala, związanego z leczeniem danego pacjenta, oraz każda grupa jest definiowana na podstawie ogólnodostępnych danych występujących w dokumentacji szpitala, które odnoszą się do stanu pacjenta lub zastosowanej terapii.

   Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż system jednorodnych grup pacjentów jest tak skonstruowany, że przyporządkowuje różnych pacjentów z różnymi dolegliwościami do grup o podobnym podejściu diagnostycznym i leczniczym oraz o podobnej charakterystyce kosztowej.

   Odnosząc się natomiast do podnoszonych przez pana posła w interpelacji kwestii finansowania w systemie JGP świadczeń realizowanych w szpitalach wysokospecjalistycznych, uprzejmie wyjaśniam, iż przedmiotowa problematyka była wielokrotnie dyskutowana w Ministerstwie Zdrowia z udziałem przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, konsultantów krajowych, świadczeniodawców, w tym Instytutu ˝Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka˝, a także przedstawicieli środowisk medycznych. Niezaprzeczalnym faktem jest, iż specyfika szpitali wysokospecjalistycznych wymusza ich indywidualne traktowanie z uwagi na złożoność rozpoznań oraz najwyższy poziom referencyjności udzielanych świadczeń.

   W związku z powyższym uprzejmie informuję, że prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zobowiązał się do weryfikacji i dostosowania systemu JGP do krajowych potrzeb. Prace w tym zakresie są prowadzone w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, natomiast za przykład podjętych już działań mogą posłużyć zmiany w systemie jednorodnych grup pacjentów, które zostały wprowadzone zarządzeniami nr 43/2008/DSOZ, 49/2008/DSOZ, 67/2008/DSOZ i 94/2008/DSOZ.

   Ponadto uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż płatnik świadczeń opieki zdrowotnej prowadzi ustalenia z dyrektorami szpitali klinicznych i instytutów naukowo-badawczych w zakresie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na 2009 r. Jak informuje prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, ostatnie spotkanie w tym zakresie odbyło się w dniu 4 grudnia br., na którym:

   - zaproponowana została korekta taryf w zakresie specjalistki pediatrycznej;

   - ustanowiono dwa poziomy referencyjne dla oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii (wyższe o 12% finansowanie oddziałów z II stopniem referencyjności);

   - ustalono, że wspólnie z dyrektorami szpitali klinicznych i instytutów naukowo-badawczych zostaną utworzone grupy JGP, które są realizowane przy użyciu najnowszych, kosztownych technologii medycznych; na bazie dodatkowych kodów potwierdzających zastosowanie tych technologii wycena takich grup będzie korygowana do poziomu zapewniającego adekwatne finansowanie;

   - ustalono, iż zostanie dokonana korekta algorytmu wyceny punktów TISS dla intensywnej terapii dziecięcej, opracowane zostaną metody finansowania drogich terapii przeciwgrzybiczych w zakresie hematoonkologii i transplantologii, a także dokonane zostaną niezbędne korekty taryf w oparciu o rzetelne dane kosztowe dostarczane przez szpitale.

   Mając na uwadze powyższe, pozwolę sobie zapewnić Pana Marszałka, iż Narodowy Fundusz Zdrowia oraz minister zdrowia podejmują wszelkie niezbędne działania, których nadrzędnym celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa finansowego po stronie świadczeniodawców oraz prawidłowe zabezpieczenie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Jakub Szulc

   Warszawa, dnia 18 grudnia 2008 r.