VI kadencja

Interpelacja w sprawie wymogów stawianych zakładom pracy chronionej

Interpelacja nr 4031

do ministra pracy i polityki społecznej

w sprawie wymogów stawianych zakładom pracy chronionej

   Od kilku lat systematycznie spada liczba firm zainteresowanych otrzymaniem statusu zakładu pracy chronionej. Zgodnie z art. 28 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawca prowadzący działalność może ubiegać się o status zakładu pracy chronionej, jeśli w jego zakładzie pracy: ˝wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi: a) co najmniej 40%, a w tym co najmniej 10% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo b) co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności˝. Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Komisji Europejskiej: ˝zatrudnienie chronione˝ oznacza zatrudnienie w zakładzie, w którym przynajmniej 50% pracowników to pracownicy niepełnosprawni niebędący w stanie podjąć pracy na otwartym rynku pracy. Implementując rozporządzenie Komisji nr 2204/2002 do prawa krajowego, będziemy zmuszeni podnieść wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych o 10%, co może zniechęcić potencjalnych pretendentów do uzyskania statusu zakładu pracy chronionej. Podniesienie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych spowoduje także odebranie statusu zakładu pracy chronionej znacznej liczbie spośród tych, które już funkcjonują na polskim rynku pracodawców. Od 2004 r. 443 firmy posiadające status zakładu pracy chronionej straciły go, mimo iż postanowienia Komisji Europejskiej jeszcze nie obowiązują. Firmy nie są zainteresowane taką formą organizacji, gdyż pomoc państwa jest z roku na rok coraz niższa. Zakład pracy oferujący pracę chronioną oprócz wymogu dotyczącego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych musi także zapewnić pracownikom według art. 28 pkt 1 ust. 2 obiekty i pomieszczenia, które: ˝a) odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy, b) uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich˝, a także, co jest szczególnie istotne dla niepełnosprawnych pracowników, zakład pracy zobowiązany jest do zapewnienia specjalistycznej opieki medycznej, a także usług rehabilitacyjnych. Pomoc państwa w zakresie zapewnionym art. 31 i 32 niniejszej ustawy nie stanowi wystarczającej zachęty do prowadzenia zakładu pracy chronionej dla zainteresowanych taką formą działalności.

   W związku z powyższym proszę Panią Minister o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy można zaoferować firmom wyrażającym zainteresowanie prowadzeniem zakładu pracy chronionej dodatkowe ulgi, które będą stanowiły zachętę do przekształcenia firmy w zakład pracy chronionej, w sytuacji gdy większość osób niepełnosprawnych pozostaje bez zatrudnienia, mimo iż mogłyby one znaleźć zatrudnienie w takim przedsiębiorstwie?

   2. Czy w związku z malejącym zainteresowaniem formą organizacji w postaci zakładu pracy chronionej nie należy rozważyć uwzględnienia w ustawie narzucenia na pracodawców działających na otwartym rynku pracy wymogów podobnych do tych stawianych zakładom pracy chronionej, aby ułatwić pracę osobom niepełnosprawnym wyrażającym gotowość podjęcia pracy?

   3. Czy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych właściwym nie byłoby zorganizowanie kampanii zakrojonej na szeroką skalę, także z wykorzystaniem mediów elektronicznych, połączonej z targami pracy, odbywającymi się całej Polsce, zapewniającymi bezpośredni kontakt pracodawców i pracowników, która to kampania zachęciłaby osoby niepełnosprawne do podjęcia pracy?

   Z poważaniem

   Poseł Waldemar Andzel

   Warszawa, dnia 26 czerwca 2008 r.