VI kadencja
Interpelacja nr 2072
do ministra infrastruktury
w sprawie stanu technicznego pojazdów powypadkowych, w szczególności sprowadzanych z zagranicy
Szanowny Panie Ministrze! Ogromna liczba sprowadzanych z zagranicy starych, uszkodzonych i niespełniających wymogów bezpieczeństwa, pojazdów jest dopuszczana do ruchu drogowego na terenie Polski. W szczególności problem dotyczy samochodów powypadkowych. Taki stan rzeczy wynika z nieprecyzyjnych badań technicznych, które powodują znaczące obniżenie bezpieczeństwa na drogach, a w konsekwencji wzrost kosztów związanych ze skutkami wypadków.
Przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów powinny rozszerzyć się o rozporządzenie mające na celu wprowadzenie obowiązkowych badań punktów bazowych płyt podłogowych we wszystkich pojazdach używanych sprowadzonych z zagranicy oraz pojazdów powypadkowych, które posiadały uszkodzone elementy konstrukcyjne nadwozia. Takie badania przeprowadzają tylko nowoczesne warsztaty rzemieślnicze, wyposażone w specjalistyczny sprzęt do badania geometrii podwozia.
Wprowadzenie rygorystycznych kontroli oraz obowiązek rozszerzenia wyposażenia w stacjach kontroli pojazdów o urządzenia do komputerowego badania płyty podłogowej powinno w znaczącym stopniu zmniejszyć odsetek pojazdów, które nie powinny poruszać się po drogach publicznych. Innym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy z cechami rzemiosł, które dysponują bazą danych nowoczesnych warsztatów, wyposażonych w specjalistyczny sprzęt i nadanie im uprawnień do przeprowadzenia kontroli podwozia pojazdów powypadkowych.
W związku z powyższym kierujemy do Pana Ministra następujące pytania:
1. Czy można w najbliższym czasie spodziewać się zmian w przepisach dotyczących wprowadzenia szczegółowych badań punktów bazowych płyty podłogowej w samochodach?
2. Czy w trosce o małą i średnią przedsiębiorczość nie wydaje się zasadne podjęcie współpracy z cechami rzemiosł celem wytypowania i nadania uprawnień rzemieślniczym warsztatom wyposażonym w specjalistyczny sprzęt do przeprowadzania badania kontroli podwozi pojazdów powypadkowych?
3. Czy nie należałoby wystąpić z inicjatywą ujednolicenia przepisów kontroli technicznej w całej Unii Europejskiej, żeby np. badania przeprowadzone przez niemiecki TÜV czy inne stacje kontroli technicznej pojazdów strefy Schengen były respektowane z wzajemnością przez polskie stacje kontroli technicznej?
4. Jak dodatkowe badania wpłyną na ilość sprowadzanych samochodów z zagranicy oraz bezpieczeństwo na drogach publicznych?
Z wyrazami szacunku
Posłowie Marek Krząkała,
Ryszard Zawadzki i Jarosław Pięta
Warszawa, dnia 14 marca 2008 r.