VI kadencja

Interpelacja w sprawie stanu technicznego pojazdów powypadkowych, w szczególności sprowadzanych z zagranicy

Interpelacja nr 2072

do ministra infrastruktury

w sprawie stanu technicznego pojazdów powypadkowych, w szczególności sprowadzanych z zagranicy

   Szanowny Panie Ministrze! Ogromna liczba sprowadzanych z zagranicy starych, uszkodzonych i niespełniających wymogów bezpieczeństwa, pojazdów jest dopuszczana do ruchu drogowego na terenie Polski. W szczególności problem dotyczy samochodów powypadkowych. Taki stan rzeczy wynika z nieprecyzyjnych badań technicznych, które powodują znaczące obniżenie bezpieczeństwa na drogach, a w konsekwencji wzrost kosztów związanych ze skutkami wypadków.

   Przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów powinny rozszerzyć się o rozporządzenie mające na celu wprowadzenie obowiązkowych badań punktów bazowych płyt podłogowych we wszystkich pojazdach używanych sprowadzonych z zagranicy oraz pojazdów powypadkowych, które posiadały uszkodzone elementy konstrukcyjne nadwozia. Takie badania przeprowadzają tylko nowoczesne warsztaty rzemieślnicze, wyposażone w specjalistyczny sprzęt do badania geometrii podwozia.

   Wprowadzenie rygorystycznych kontroli oraz obowiązek rozszerzenia wyposażenia w stacjach kontroli pojazdów o urządzenia do komputerowego badania płyty podłogowej powinno w znaczącym stopniu zmniejszyć odsetek pojazdów, które nie powinny poruszać się po drogach publicznych. Innym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy z cechami rzemiosł, które dysponują bazą danych nowoczesnych warsztatów, wyposażonych w specjalistyczny sprzęt i nadanie im uprawnień do przeprowadzenia kontroli podwozia pojazdów powypadkowych.

   W związku z powyższym kierujemy do Pana Ministra następujące pytania:

   1. Czy można w najbliższym czasie spodziewać się zmian w przepisach dotyczących wprowadzenia szczegółowych badań punktów bazowych płyty podłogowej w samochodach?

   2. Czy w trosce o małą i średnią przedsiębiorczość nie wydaje się zasadne podjęcie współpracy z cechami rzemiosł celem wytypowania i nadania uprawnień rzemieślniczym warsztatom wyposażonym w specjalistyczny sprzęt do przeprowadzania badania kontroli podwozi pojazdów powypadkowych?

   3. Czy nie należałoby wystąpić z inicjatywą ujednolicenia przepisów kontroli technicznej w całej Unii Europejskiej, żeby np. badania przeprowadzone przez niemiecki TÜV czy inne stacje kontroli technicznej pojazdów strefy Schengen były respektowane z wzajemnością przez polskie stacje kontroli technicznej?

   4. Jak dodatkowe badania wpłyną na ilość sprowadzanych samochodów z zagranicy oraz bezpieczeństwo na drogach publicznych?

   Z wyrazami szacunku

   Posłowie Marek Krząkała,

   Ryszard Zawadzki i Jarosław Pięta

   Warszawa, dnia 14 marca 2008 r.