VI kadencja

Interpelacja w sprawie budowy obwodnicy północnej miasta Kędzierzyna-Koźla

Interpelacja nr 2809

do ministra infrastruktury

w sprawie budowy obwodnicy północnej miasta Kędzierzyna-Koźla

   Szanowny Panie Ministrze! Na podstawie art. 191 i 192 regulaminu Sejmu składam interpelację w sprawie budowy obwodnicy północnej miasta Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Czy w budżecie państwa na rok 2009 będą przewidziane środki na to zadanie?

   Uzasadnienie. Kędzierzyn-Koźle, drugie co do ilości mieszkańców miasto w województwie opolskim i największy ośrodek przemysłowy na Opolszczyźnie, wciąż nie ma obwodnicy pozwalającej skierować ruch tranzytowy, pomijając ścisłe centrum miasta. W ostatnich latach na Opolszczyźnie zbudowano kilka obwodnic dla znacznie mniejszych miejscowości, np. Dobrodzień, Ozimek, Otmuchów, Paczków, Prudnik. Natomiast Kędzierzyn-Koźle, 65-tysięczne miasto o profilu przemysłowym, czeka na swoją obwodnicę już całą dekadę. Co prawda pod koniec lat dziewięćdziesiątych wybudowany został odcinek obwodnicy północnej miasta, który jednak nie rozwiązał problemu komunikacyjnego Kędzierzyna-Koźla. Pozwolił tylko odciążyć z ruchu ścisłe centrum Kędzierzyna, ale pozostała większa część miasta nadal cierpi z powodu nadmiernego ruchu pojazdów. Aby całkowicie rozwiązać problem ruchu tranzytowego przez miasto, należy wybudować obwodnicę południową miasta wraz z przeprawą mostową na Odrze i zrealizować drugą część obwodnicy północnej miasta. Władze miasta od końca lat osiemdziesiątych starały się o realizację tych przedsięwzięć, niestety do tej pory brakowało środków na tak ważną dla Kędzierzyna-Koźla inwestycję.

   Wszystko jednak wskazuje na to, że w najbliższym czasie wreszcie sytuacja się zmieni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła wykup gruntów pod inwestycje i zapewniła, że jeszcze w bieżącym roku rozpocznie się budowa obwodnicy południowej Kędzierzyna-Koźla. W trasę jej przebiegu będzie wchodzić most na rzece Odrze, który będzie drugą przeprawą mostową w mieście i najbliższej okolicy. Alternatywna przeprawa mostowa rozwiąże nie tylko problem związany z tzw. drogowym wąskim gardłem na moście w Koźlu, ale również zagrożeniem odcięcia dojazdu do miasta np. w wyniku uszkodzenia lub zawalenia się jedynego mostu.

   O niedogodnościach płynących z braku obwodnicy południowej i części obwodnicy północnej mówi prezydent Kędzierzyna-Koźla Wiesław Fąfara: Transport niebezpiecznych substancji chemicznych z pobliskich zakładów przemysłowych odbywa się przez wąskie ulice Kłodnicy i Koźla, co znaczy, że materiały te przejeżdżają właściwie przez serce Kędzierzyna-Koźla. Poza tym tereny, które ucierpiały w wyniku powodzi, np. domy przy ulicy Piastowskiej i Chrobrego w Koźlu na skutek wzmożonego ruchu pękają czy też siadają w nich fundamenty. Przed godz. 15 aż do 16 tworzą się korki, które blokują przejazd na trasie Opole-Racibórz-Gliwice. Kolejnym ważnym argumentem jest to, że każdy inwestor, który dociera do Kędzierzyna-Koźla i chce zainwestować w mieście, bierze pod uwagę układ komunikacyjny oraz to, jak szybko można wjechać i wyjechać z miasta, nie tracąc zbyt dużo czasu. Istniejący kawałek obwodnicy północnej kompletnie nie rozwiązuje tych problemów, ponieważ transport i tak przebiega w Kędzierzynie przez kolejne zaludnione osiedla: Piastów, Lenartowice i Blachownię. Natomiast planowana budowa obwodnicy południowej i dokończenie północnej załatwi ten problem.

   Na obwodnicę czeka również wielu mieszkańców miasta cierpiących wskutek zakorkowania miasta, hałasu, drgań czy nawet uszkodzeń ich domów wskutek ciężkiego ruchu kołowego.

   Gizela Piechorowska, mieszkanka bloku przy al. Jana Pawła II: Tylko obwodnica odciąży ruch przy tej głównej ulicy miasta, a jest on bardzo uciążliwy. Pamiętam, jak było dawniej, gdy od czasu do czasu przejechał samochód albo bryczka. Mimo że mieszkam tu już dosyć długo, nie mogę przyzwyczaić się do tego szumu i hałasu. Poziom decybeli jest za duży. Gdy rozmawiam przez telefon, często nie słyszę, co mówi do mnie rozmówca, a znajomi, którzy do mnie przychodzą, dziwią się, że wytrzymuję ten hałas.

   Krystyna Przymus, al. Jana Pawła II: Obwodnica jest potrzebna, bo duży ruch zaczyna się już około godz. 7, gdy ludzie zaczynają dojeżdżać do pracy, i trwa praktycznie do wieczora.

   Starosta powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego Józef Gisman zwraca uwagę na jeszcze inne korzyści płynące z budowy obwodnicy miasta: Inwestycja przyczyni się nie tylko do zmniejszenia poziomu średniodobowego ruchu w centrum miasta oraz do poprawy stanu środowiska naturalnego w mieście, ma to szczególnie znaczenie ze względu na przekroczone stężenia benzenu pochodzącego także z ruchu pojazdów. Idąc dalej, obwodnica umożliwi znacznie szybszy dojazd do autostrady A4 przez pobliski węzeł autostradowy Olszowa, co z kolei przyczyni się do wzmocnienia pozycji gospodarczej miasta i powiatu.

   Zgodnie z obietnicami GDDKiA w Opolu w 2008 r. ma ruszyć budowa obwodnicy południowej miasta. Na łamach ˝Nowej Trybuny Opolskiej˝ Ireneusz Dyła z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnił, że w 2008 r. planuje się wykonać odcinek drogi o wartości 55 mln zł. Ten odcinek drogi ma połączyć rondo położone w Kędzierzynie przy ulicy Wyspiańskiego poprzez most na Odrze z ulicą Głubczycką.

   Wszystkie przedstawione argumenty powinny spowodować bezwzględne przystąpienie do tego zadania i niezwłoczne rozpoczęcie prac z tym związanych.

   Z poważaniem

   Poseł Robert Węgrzyn

   Warszawa, dnia 19 kwietnia 2008 r.