VI kadencja
Interpelacja nr 12787
do ministra infrastruktury
w sprawie perspektyw funkcjonowania firmy Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o.
W ostatnich tygodniach media krajowe informują o niepokojącej sytuacji w spółce Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. Spółka ta działa m.in. w oparciu o ustawę z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Ustawa ta zobowiązuje PKP SA do przekazania Telekomunikacji Kolejowej majątku niezbędnego do prowadzenia przez nią działalności gospodarczej, z czego się jednak pierwszy z wymienionych podmiotów nie wywiązał.
W latach 2000-2006 TK przynosiła straty, zaś dług firmy narastał. W tym czasie podjęto, nie bez uzgodnień z załogą, kosztowną restrukturyzację - m.in. nastąpiła redukcja zatrudnienia o około 40%. To, a także inne przedsięwzięcia inwestycyjne i organizacyjne spowodowało wypracowanie zysku w latach: 2007 - na poziomie 500 tys. zł i 2008 - na poziomie 1,96 mln zł. Na 2009 r. zarząd spółki planował jeszcze w styczniu br. wypracowanie zysku na poziomie 1,8 mln zł, wliczając w to wzrost płac całej załogi liczącej ponad 2100 osób. Jednak od lutego do załogi zaczęły napływać informacje o redukcji zatrudnienia w 2009 r. o 350 etatów, a w 2010 r. o około 40% etatów. Już obecnie wyodrębniono w spółce dwa osobne podmioty gospodarcze - m.in. Operatora Rynku Otwartego (ORO), który ma funkcjonować tylko na rynku zewnętrznym. Powoduje to nierówne traktowanie poszczególnych członków załogi TK i dodatkowo podgrzewa już i tak napiętą atmosferę.
W związku z powyższym mamy do Pana Ministra następujące pytania:
1. Jakie stanowisko zajmuje Ministerstwo Infrastruktury w sprawie istnienia i dalszego rozwoju spółki Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o.?
2. Czy Ministerstwo Infrastruktury kontrolowało sposób przekazania majątku spółce Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. przez grupę PKP SA - zgodnie z zapisami ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe? Jeżeli tak, to jakie były efekty tej kontroli?
3. Czy Ministerstwo Infrastruktury jest zainteresowane utworzeniem państwowego operatora telekomunikacyjnego na bazie sieci Telekomunikacji Kolejowej?
4. Jak będzie wyglądało zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w przypadku osłabienia lub nawet likwidacji wyspecjalizowanego kolejowego operatora telekomunikacyjnego?
Poseł Andrzej Mikołaj Dera
Ostrów Wielkopolski, dnia 5 listopada 2009 r.