VI kadencja

Interpelacja w sprawie planowanej restrukturyzacji i reorganizacji PKP Cargo SA

Interpelacja nr 18046

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie planowanej restrukturyzacji i reorganizacji PKP Cargo SA

   Komisja Międzyzakładowa NSZZ ˝Solidarność˝ PKP Białystok oraz Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Białymstoku otrzymały informację o kolejnej planowanej restrukturyzacji i reorganizacji zakładów pracy w spółce. Zainteresowani wyrażają stanowczy sprzeciw wobec przedstawionych zmian.

   W wyniku proponowanych zmian Podlaski Zakład Spółki ma być połączony z Mazowieckim Zakładem Spółki i wszystko na to wskazuje, że siedzibą połączonych zakładów ma być Warszawa. Przedmiotowe propozycje Zarządu PKP Cargo SA wprowadzają duże zaniepokojenie i obawy wśród pracowników białostockiego zakładu.

   W 2009 r. przeprowadzono restrukturyzację zatrudnienia i reorganizację spółki, w wyniku czego z 42 zakładów po połączeniu pozostało 16 zakładów, zaś z podlaskiego zakładu odeszło 240 pracowników.

   W ramach ograniczania kosztów zarząd spółki pozbawił podlaski zakład trzech hal naprawczych przy ul. Kopernika 60 w Białymstoku, związanych i wyposażonych w pełną linię technologiczną do napraw rewizyjnych i bieżących wagonów towarowych, ponadto przekazano do PKP Nieruchomości halę napraw lokomotyw w Ostrołęce i Ełku, został zlikwidowany Dział Napraw Wagonów i Sekcja Eksploatacji Drużyn Trakcyjnych w Ostrołęce, co skutkowało dodatkowymi zwolnieniami pracowników. Na tych działaniach miała zakończyć się restrukturyzacja w podlaskim zakładzie.

   Niestety w lipcu 2010 r. Komisja Międzyzakładowa NSZZ ˝Solidarność˝ PKP Białystok otrzymała nowe materiały opracowane przez zarząd na temat dalszej reorganizacji spółki i pracownikom trudno zgodzić się z takim rozwiązaniem, gdyż w wyniku wybrania takiej koncepcji w Podlaskim Zakładzie Spółki pracę może stracić ponad 300 pracowników. Wszystkie najważniejsze jednostki organizacyjne zostaną powołane w Warszawie, a do tego dojdzie redukcja i ograniczenie pracy utrzymaniowo-naprawczej, co skutkować będzie zwolnieniami na stanowiskach robotniczych.

   Pracownicy czują się oszukani, gdyż Zarząd PKP Cargo SA twierdził, że zakłady będą tam, gdzie jest nadanie i przybycie pociągów towarowych obsługiwanych przez spółkę oraz że do zakładów dobrych będą dołączane słabsze, proponowane zaś obecnie zmiany idą w przeciwnym kierunku.

   Załoga Podlaskiego Zakładu Spółki to doświadczeni pracownicy, większość to ludzie w wieku powyżej 40, 50 lat, wykształceni w kierunkach kolejowych. Tym osobom szczególnie trudno będzie znaleźć zatrudnienie na terenie województwa podlaskiego, gdzie bezrobocie kształtuje się na poziomie 18%.

   Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Białymstoku negatywnie ocenia proponowane zmiany i proponuje zwiększenie obszaru działania Zakładu Centralnego o zachodnią część obecnego CT Mazowieckiego i utworzenie granicy zakładów od zachodu do stacji Tłuszcz i na południe od stacji Pilawa i obecnej granicy z Zakładem Wschodnim. Zdaniem związku przedmiotowe rozwiązanie da możliwość realizacji zapisu o efektywnym czasie pracy maszynistów w obszarze działania macierzystego zakładu, ponadto umożliwi to właściwą pracę i funkcjonowanie dyspozytur zakładowych. Dodatkowo zwiększenie obecnie małego obszaru działania zakładu centralnego w proponowanych powyżej granicach wyrówna w sposób właściwy dysproporcje obszarowe, zachowując możliwości realizacji zadań Zakładu Centralnego na zbliżonym poziomie.

   Związek wskazuje, że lokalizacja punktów utrzymania w Łodzi i Białymstoku doskonale wpisuje się w program zwiększenia czasookresu wykonywania pk. zwiększonego do 120 godzin, eliminując przy tym olbrzymie koszty dzierżawy i opłat eksploatacyjnych punktu utrzymania Warszawa-Odolany. Jak podnoszą zainteresowani, w zestawieniu z pomysłem likwidacji stacji rozrządowej w Warszawie, ruch pociągów skierowany zostanie na trasy z pominięciem Warszawy, co powoduje, że ich propozycja wydaje się mieć pełne uzasadnienie. Z uwagi na możliwość maksymalnego obniżenia kosztów dzierżawy nieruchomości i mediów w Warszawie związek proponuje, aby ograniczyć się w tym mieście tylko do siedziby 11 zakładu, tj. centrali spółki.

   Jak wskazuje związek, wskazane i sprawdzone jest, aby siedziby zakładów uruchamiających pociągi w relacji międzynarodowej usytuowane były jak najbliżej granicy, z uwagi na możliwość szybkiej reakcji w sytuacjach wymagających interwencji bądź osobistego wyjazdu na teren sąsiedniego kraju. W wielu przypadkach takie rozwiązanie eliminuje możliwość powstania konfliktów z kontrahentami zagranicznymi, a co za tym idzie, unikanie dotkliwych dla spółki kar dotyczących naruszenia zasad ruchu zagranicznego. Związek podkreśla, że na obszarze proponowanego połączenia dzisiejszego CT Mazowieckiego oraz CT Podlaskiego znajdują się cztery czynne przejścia graniczne, przez które odbywa się wzmożony ruch, a przy proponowanej granicy połączonych zakładów na zachodzie w związku z panującym ruchem z innych kierunków trudno będzie zapanować jednej dyspozyturze zakładowej nad sprawnym ruchem pociągów.

   Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Białymstoku uważa, że jego propozycja zmian daje możliwości realizacji założeń planu naprawczego dla spółki z maksymalnym obniżeniem kosztów, wykorzystaniem maszynistów oraz sprawnego taboru i punktualności kursowania pociągów.

   Na uwagę zasługuje fakt, że punkt utrzymania taboru trakcyjnego w Białymstoku znany jest z wysokiej jakości wykonywanych napraw i przeglądów pojazdów trakcyjnych, co daje gwarancję pracy pojazdów w przedziale czasowym do 120 godzin wykonywania przeglądów kontrolnych. Ponadto utrzymanie nieruchomości, infrastruktury oraz wyposażenie punktu utrzymania w obecnym CT Podlaskim nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych w przeciwieństwie do punktu utrzymania w CT Mazowieckim Warszawa-Odolany.

   W związku z powyższym proszę o poinformowanie mnie:

   1. Jakie są merytoryczne przesłanki i kryteria do wprowadzania tak daleko idących zmian w spółce PKP Cargo SA?

   2. Czy restrukturyzacja spółki była konsultowana ze związkami zakładowymi działającymi w spółce?

   3. Czy słuszne propozycje zmian postulowane przez związki zawodowe zostaną uwzględnione przy ewentualnej restrukturyzacji spółki?

   4. Czy Pan Premier podejmie działania w celu zatrzymania niekorzystnych zmian w PKP Cargo SA?

   Poseł Krzysztof Jurgiel

   Białystok, dnia 13 września 2010 r.