VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie planowanego zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie we wrześniu 2010 r.

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 6191

w sprawie planowanego zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie we wrześniu 2010 r.

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Stanisława Lamczyka w sprawie planowanego zamknięcia Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie (pismo znak: SPS-024-6191/10) przedstawiam odpowiedź na zadane przez pana posła pytania oraz aktualne informacje w przedmiotowej sprawie.

   Na wstępie pragnę zauważyć, iż zgodnie z ustawą z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym ˝Porty Lotnicze˝ (Dz. U. Nr 33, poz. 185, z późn. zm.) PPL jest samodzielną jednostką zarówno pod względem prawnym, jak i ekonomicznym. Naczelny dyrektor zarządza przedsiębiorstwem, samodzielnie podejmuje decyzje oraz ponosi za nie odpowiedzialność, a Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania PPL.

   Mając na względzie powyższe oraz odnosząc się do pytania pana posła dotyczącego przeprowadzenia analizy finansowej wysokości ewentualnych strat poniesionych przez podmioty z branży turystycznej, lotniczej oraz pasażerów w związku z zamknięciem EPWA oraz zabezpieczenia przez resort infrastruktury środków finansowych na pokrycie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych, uprzejmie informuję, iż kwestie te leżą poza kompetencją Ministerstwa Infrastruktury.

   W wyniku podjęcia przez PPL ostatecznej decyzji w sprawie terminu przebudowy skrzyżowania dróg startowych Port Lotniczy im. F. Chopina będzie zamknięty dla ruchu lotniczego w następujących okresach września br.:

   - od 3 września 2010 r. (piątek), godz. 23.30 LMT - do 6 września 2010 r. (poniedziałek), godz. 5.00 LMT,

   - od 10 września 2010 r. (piątek), godz. 23.30 LMT - do 12 września 2010 r. (niedziela), godz. 8.00 LMT,

   - od 17 września 2010 r. (piątek), godz. 23.30 LMT - do 19 września 2010 r. (niedziela), godz. 8.00 LMT.

   Przebudowa skrzyżowania dróg startowych na warszawskim lotnisku Okęcie związana jest z koniecznością:

   - spełnienia wymogów określonych w przepisach prawa krajowego i międzynarodowego,

   - realizacji przez PP ˝Porty Lotnicze˝ zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynikających z audytów certyfikacyjnych oraz spełnienia warunku uzyskania certyfikatu na lata kolejne,

   - dostosowania infrastruktury lotniska do przyjęcia statków powietrznych typu B 787 i A 380,

   - zapewnienia przez PPL bezpieczeństwa przyszłych operacji lotniczych.

   O ile zakres bieżących remontów dróg startowych i skrzyżowania dróg startowych, przeprowadzanych na EPWA co roku w nocy, pozwala na ich etapową realizację, o tyle nie jest to możliwe wobec tegorocznej inwestycji mającej na celu gruntowną przebudowę skrzyżowania dróg startowych z równoczesną zmianą niwelety. Jest to pierwsza w historii lotniska Chopina tak poważna przebudowa dróg startowych.

   Zgodnie z opinią ekspertów z Instytutu Budowy Dróg i Mostów, potwierdzoną przez Boeing Airport Technology Group i Asphalt Institute w Kalifornii, zaproponowany powyższy harmonogram i czas prac jest optymalny. Potwierdzono, iż nie ma innej, szybszej technologii przeprowadzenia tak znacznej korekty niwelety skrzyżowania dróg startowych bez zamykania lotniska. Przyjęty termin realizacji modernizacji drogi startowej w trzech kolejnych weekendach września 2010 r. jest optymalny ze względu na warunki atmosferyczne. Październik niesie ze sobą wysokie ryzyko opadów i zbyt niskie temperatury, zwłaszcza w nocy.

   Działania informacyjne PPL nt. planowanego zamknięcia lotniska w Warszawie zostały rozpoczęte we wrześniu 2009 r. Wówczas przekazana została pisemna informacja przewoźnikom (członkom AOC) operującym z/do Warszawy, rozesłano kopie depeszy SITA do 86 adresów SITA, z których zgłaszane są informacje o rozkładach lotów przewoźników, przesłano pisma do 63 przewoźników regularnie korzystających z lotniska. Ponadto w listopadzie ubiegłego roku przekazano stosowną informację przewoźnikom za pomocą sieci AFTN oraz na 125. konferencji slotowej w Vancouver. W grudniu 2009 r. zamieszczono informację w zbiorze informacji lotniczej (AIP) w formie suplementu z terminem obowiązywania od 14 stycznia br.

   Powyższe terminy przekazania informacji podmiotom korzystającym z lotniska Chopina w Warszawie o jego zamknięciu umożliwiały wszystkim podmiotom podjęcie odpowiednich starań w celu zachowania ciągłości działania. Należy podkreślić, iż linie lotnicze, których koordynacja w tym zakresie wymagała największego wysiłku, otrzymały informacje z ponadrocznym wyprzedzeniem.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 23 marca 2010 r.