VI kadencja
Odpowiedź ministra pracy i polityki społecznej
na interpelację nr 8977
w sprawie wprowadzenia zmian w rozporządzeniu do znowelizowanej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
W związku z przekazaną przy piśmie z dnia 15 kwietnia 2009 r., znak: SPS-023-8977/09, interpelacją pana posła Wojciecha Pomajdy w sprawie wprowadzenia zmian w rozporządzeniach do nowelizowanej ustawy o promocji zatrudniani i instytucjach rynku pracy uprzejmie informuję.
Na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) starosta ze środków Funduszu Pracy może zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.
W dniu 21 kwietnia 2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 62 pod poz. 512 zostało ogłoszone rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej. Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ministra pracy i polityki społecznej, zawartego w art. 46 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zgodnie z którym refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego stanowi pomoc de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007, str. 6).
Nowe rozporządzenie zawiera korzystniejsze rozwiązania dla przedsiębiorców, m.in. proponuje się odstąpienie od utrzymania stanu zatrudnienia w warunkach kryzysu gospodarczego i zobowiązanie podmiotu, stosownie do przepisów art. 46 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, do utrzymania przez okres 24 miesięcy skierowanego bezrobotnego w zatrudnieniu. Została także przyjęta oczekiwana przez przedsiębiorców regulacja polegająca na możliwości, w przypadku nieutrzymania zatrudniania na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy skierowanego bezrobotnego przez wymagany okres 24 miesięcy, proporcjonalnego zwrotu środków. Ponadto do przedsiębiorcy można kierować każdego bezrobotnego bez względu na okres posiadana statusu bezrobotnego. Przyjęcie powyższych rozwiązań ułatwi tworzenie nowych miejsc pracy przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
W dniu 16 stycznia 2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 5 pod poz. 25 zostało ogłoszone nowe rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, dostosowujące zasady udzielania pomocy publicznej do nowego rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 traktatu (Dz. UE L 214 z 9.08.2008, str. 3). Należy stwierdzić, iż kategorie osób, które w ramach refundacji wynagrodzeń mogą być kierowane do pracodawcy, wskazane w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z dnia 7 kwietnia 2009 r., muszą być zgodne z kategoriami osób wskazanymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008.
Kategorie osób w szczególnej i bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku pracy określa i definiuje rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 i wszystkie kraje, w tym Polska, są tym aktem związane. Jednocześnie poza kompetencją ministra pracy i polityki społecznej jest dokonywanie zmian w rozporządzeniu Komisji (WE).
Abstrahując od powyższego, w opinii ministerstwa przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 nie wymagają, aby dla spełnienia warunku pozostawania bez stałego zatrudnienia za wynagrodzeniem w okresie ostatnich 6 miesięcy dana osoba koniecznie musiała przebywać w rejestracji jako bezrobotny. Może to zatem być osoba, która w rejestrze przebywa krócej, ale w okresie ostatnich 6 miesięcy nie pozostawała w zatrudnieniu. Natomiast z uwagi na to, że w definicji osoby w bardzo niekorzystnej sytuacji, zawartej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008, pojawia się określenie ˝bezrobotny˝, zasadnym jest uznanie, iż chodzi o okres 24 miesięcy przebywania w rejestracji jako bezrobotny.
Minister
Jolanta Fedak
Warszawa, dnia 7 maja 2009 r.