VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 615
w sprawie postępowania MEN wobec pracowników odpowiedzialnych za wielomiesięczne opóźnienia w procedurze dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika do języka polskiego ˝Nowe To lubię!˝ dla klasy V szkoły podstawowej
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją posłanek Pani Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz i Pani Domiceli Kopaczewskiej (SPS-023-615/08) w sprawie postępowania o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika do języka polskiego ˝Nowe To lubię˝ dla klasy 5 uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Pismem z dnia 20 kwietnia 2007 r. Wydawnictwo Edukacyjne Sp. z o.o z siedzibą w Krakowie złożyło do ministra edukacji narodowej wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego Podręcznika do języka polskiego dla klasy 5 ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-literackie autorów: Zofii Agnieszki Kłakówny, Krzysztofa Wiatra i Marii Jędrychowskiej. W dniu 18 maja 2007 r. do ministerstwa wpłynął wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-językowe dla klasy 5 autorstwa: Zofii Agnieszki Kłakówny, Iwony Steczko i Krzysztofa Wiatra.
Zgodnie z art. 22 a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli uzyskał pozytywne opinie rzeczoznawców wskazanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania spośród rzeczoznawców wpisanych na listę rzeczoznawców prowadzoną przez tego ministra. Stosownie do postanowień § 7 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220) warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika przeznaczonego do kształcenia ogólnego - do jednego przedmiotu lub ścieżki edukacyjnej jest uzyskanie czterech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców, w tym:
1) dwóch opinii merytorycznych, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod względem merytorycznym, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,
2) jednej opinii dydaktycznej, zawierającej szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego,
3) jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym.
W dniu 12 lipca 2007 r. minister edukacji narodowej wyznaczył do zaopiniowania podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-literackie następujących rzeczoznawców: prof. dr. hab. Marię Korytkowską oraz dr. Marka Gumkowskiego, zlecając im opracowanie opinii merytorycznych, prof. dr. hab. Barbarę Myrdzik do sporządzenia opinii dydaktycznej oraz dr. Dorotę Zdunkiewicz-Jedynak do wydania opinii językowej. Do zaopiniowania podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-językowe wyznaczeni zostali: mgr Agnieszka Szołucha i dr Wojciech Kaliszewski - opracowanie opinii merytorycznych, mgr Klemens Stróżyński do sporządzenia opinii dydaktycznej oraz prof. dr hab. Krystyna Waszak do wydania opinii językowej. Wszyscy rzeczoznawcy są wpisani na listę prowadzoną przez ministra edukacji narodowej.
Podręcznik ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-literackie otrzymał jedną pozytywną opinię merytoryczną dr. Marka Gumkowskiego, pozytywną opinię dydaktyczną i pozytywną opinię językową. Druga z opinii merytorycznych autorstwa prof. dr. hab. Marii Korytkowskiej była opinią negatywną.
Podręcznik ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-językowe otrzymał jedną pozytywną opinię merytoryczną - dr. Wojciecha Kaliszewskiego, oraz pozytywną opinię dydaktyczną mgr Klemensa Stróżyńskiego. Natomiast ostateczne opinie: merytoryczna mgr. Agnieszki Szołuchy i językowa prof. dr. hab. Krystyny Waszak są opiniami negatywnymi.
Stosownie do § 12 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zlecić rzeczoznawcy właściwemu ze względu na rodzaj programu lub podręcznika sporządzenie dodatkowej opinii, w szczególności gdy w stosunku do programu lub podręcznika wydano:
1) opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami;
2) negatywną opinię - w przypadku gdy warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego jest uzyskanie jednej opinii w danym zakresie.
Dodatkowa opinia jest podstawą dopuszczenia albo odmowy dopuszczenia do użytku szkolnego programu lub podręcznika.
Na podstawie powołanego przepisu minister edukacji narodowej wyznaczył dr. Annę Cegiełę do sporządzenia dodatkowej opinii merytorycznej podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-literackie oraz dr. Franciszka Nieckułę do wydania dodatkowej opinii merytorycznej o podręczniku ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-językowe.
W przypadku podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturowo-literackie dodatkowa opinia merytoryczna dr. Anny Cegieły była pozytywna i decyzją Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2007 r. podręcznik został dopuszczony do użytku szkolnego.
Dodatkowa opinia merytoryczna podręcznika ˝Nowe To lubię!˝ Kształcenie kulturalno-językowe opracowana przez Pana dr. Franciszka Nieckułę jest negatywna, co w świetle § 12 ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia stanowi przesłankę wydania przez ministra edukacji narodowej decyzji o odmowie dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.
Pragnę jednak zapewnić, że przed wydaniem decyzji w sprawie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia tego podręcznika do użytku szkolnego sprawa zostanie rzetelnie zbadana i przeanalizowana, a postępowanie zakończone w możliwie najkrótszym terminie.
Informuję również, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło kroki mające na celu usprawnienie podejmowania decyzji w sprawie dopuszczenia podręczników do użytku szkolnego, tak aby odbywało się ono zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz bez zbędnej zwłoki. Przeprowadzane są bowiem zmiany organizacyjne mające na celu racjonalizację zatrudnienia i poprawę efektywności pracy w urzędzie, tak aby zadania wykonywane były przez urzędników w sposób kompetentny, zgodnie z obowiązującymi procedurami i terminowo.
Informuję również, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad przygotowaniem koncepcji zmian programowych, w tym także zmian w zakresie dopuszczania programów nauczania i podręczników do użytku szkolnego. Planowane jest przeprowadzenie szkoleń i seminariów dla rzeczoznawców wpisanych na listę prowadzoną przez Ministra Edukacji Narodowej oraz wypracowanie koncepcji nadzoru nad pracą rzeczoznawców.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Krystyna Szumilas
Warszawa, dnia 6 lutego 2008 r.