VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie niezwłocznego przekazania śmigłowca w celu wzmocnienia ochrony granicy państwowej na obszarze działania Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 12544

w sprawie niezwłocznego przekazania śmigłowca w celu wzmocnienia ochrony granicy państwowej na obszarze działania Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 12 listopada 2009 r. (sygn. SPS-023-12544/09), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie niezwłocznego przekazania śmigłowca w celu wzmocnienia ochrony granicy państwowej na obszarze działania Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie wskazać należy, iż w grudniu bieżącego roku - o ile zostanie dopuszczony do eksploatacji przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego - na terenie służbowej odpowiedzialności Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej do eksploatacji zostanie włączony śmigłowiec typu PZL ˝Kania˝, na którym obecnie finalizowane są prace obsługowe wynikające z wypracowanego resursu. Ponadto w rejonie służbowym Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej zadania z zakresu ochrony granicy państwowej i bezpieczeństwa publicznego wykonywane są przy użyciu samolotu typu PZL-104M ˝Wilga 2000˝, który wyposażony jest w system obserwacji lotniczej. Lotnictwo Straży Granicznej dąży do zabezpieczenia w każdej swojej bazie lotniczej co najmniej dwóch statków powietrznych.

   Odnosząc się do kwestii przekazania na stałe do woj. podlaskiego śmigłowca z innego województwa lub zakupu nowego śmigłowca, uprzejmie informuję, iż w resorcie spraw wewnętrznych i administracji przeprowadzona zostanie analiza wykorzystania jednostek latających w woj. podlaskim oraz w innych rejonach kraju. W przypadku stwierdzenia, iż na podlaskim odcinku Straży Granicznej jest niezbędna dodatkowa jednostka, nastąpi jej przesunięcie z innego rejonu.

   Pragnę jednocześnie zapewnić, iż w ramach lotnictwa Straży Granicznej w okresach zwiększonych zagrożeń bezpieczeństwa publicznego na danym obszarze lub czasowych wyłączeń z eksploatacji statków powietrznych - w celu zagwarantowania zabezpieczenia lotniczego dla podmiotów realizujących zadania w zakresie bezpieczeństwa publicznego - były i będą realizowane czasowe przekazania statków powietrznych pomiędzy jego wewnętrznymi komórkami.

   W odniesieniu do kwestii zakupu nowych śmigłowców dla lotnictwa służb porządku publicznego uprzejmie informuję, iż - z uwagi na ograniczenia finansowe wynikające z trudnej sytuacji ekonomicznej kraju - w budżecie resortu spraw wewnętrznych i administracji na 2010 r. nie zostały zaplanowane środki finansowe na realizację ww. zadania. Zaznaczyć należy, iż zakup nowych śmigłowców to przedsięwzięcie bardzo kosztowne, dlatego też obecnie nie można jednoznacznie określić ram czasowych na realizację przedmiotowego zadania. W przypadku podjęcia decyzji o zakupie nowego śmigłowca, wybór producenta uzależniony będzie od wyników postępowania o zamówienie publiczne, przeprowadzonego w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.). W toku ww. postępowania zostanie wybrany typ śmigłowca, a tym samym producent, który spełni wymagania określone w specyfikacji opracowanej dla śmigłowca z uwzględnieniem technicznych i operacyjnych wymagań. W chwili obecnej nie można jednoznacznie określić, czy będzie to śmigłowiec wyprodukowany w Polsce, czy też poza jej granicami.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, iż obecnie w skład wyposażenia lotnictwa Straży Granicznej wchodzi 13 statków powietrznych (w tym 7 śmigłowców i 5 samolotów). W ramach floty śmigłowcowej eksploatowanych jest 5 śmigłowców typu PZL ˝Kania˝, z których jeden został wyprodukowany w 1996 r., drugi - w 2002 r., natomiast trzy pozostałe - w 2006 r. Ponadto na wyposażeniu formacji Straży Granicznej znajduje się wyprodukowany w 1992 r. śmigłowiec typu PZL W-3 ˝Sokół˝, który w 2009 r. poddany został remontowi głównemu po 3000 godzin lotu, oraz śmigłowiec w wersji morskiej typu PZL W-3AM ˝Sokół - Anakonda˝ wyprodukowany w 2006 r. W skład floty samolotowej wchodzą cztery samoloty typu PZL-104M ˝Wilga 2000˝ wyprodukowane w 1998 r., jeden samolot typu PZL M-202 ˝Mewa˝ wyprodukowany w 1995 r. oraz jeden samolot typu PZL M-28 ˝Skytruck˝ wyprodukowany w 2006 r. Wszystkie statki powietrzne wyposażone są w system obserwacji lotniczej, przy czym na śmigłowcach i w samolocie typu PZL M-28 ˝Skytruck˝ system ten sprzężony jest z reflektorami typu szperacz. Ponadto statki powietrzne wyposażone są w oprzyrządowanie spełniające wymagania określone do wykonywania lotów w dzień i w nocy oraz posiadają wyposażenie umożliwiające załodze w trakcie lotu określenie dokładnej pozycji statku powietrznego.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Adam Rapacki

   Warszawa, dnia 2 grudnia 2009 r.