VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 13401
w sprawie zmiany podległości Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo (znak: SPS-023-13401/09) z dnia 11 grudnia 2009 r., przy którym przekazano interpelację pana posła Andrzeja Ćwierza z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie włączenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej do administracji zespolonej, przekazuję następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Państwowa Inspekcja Sanitarna wykonuje zadania z zakresu zdrowia publicznego, w tym promocji zdrowia oraz sprawuje bieżący i zapobiegawczy nadzór sanitarny. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753) nie zakłada zmiany co do istoty działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w warunkach zespolenia.
W odpowiedzi na pierwsze pytanie uprzejmie informuję, iż reorganizacja Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie powinna powodować destabilizacji jej funkcjonowania, gdyż w dalszym ciągu zgodnie z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 a ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851) w dalszym ciągu inspekcja podlegać będzie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, a główny inspektor sanitarny jako centralny organ administracji rządowej będzie nią kierować, ustalając ogólne kierunki działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz nadzorując działalność tych organów. W tym zakresie kompetencje głównego inspektora sanitarnego również nie ulegną zmianie.
W kwestii środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie Państwowej Inspekcji Sanitarnej w 2010 r. uprzejmie informuję, że minister zdrowia nie będzie już dysponentem środków dla wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. Dysponentem środków dla wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych będzie wojewoda. Jednocześnie budżet na 2010 r. został zaprojektowany na poziomie 2009 r. Tym samym więc nie przewiduje się specjalnych środków finansowych na reorganizację i uchwalenie odpowiednich aktów wykonawczych.
Odpowiadając na drugie pytanie pana posła, uprzejmie wyjaśniam, iż minister nie ma bezpośredniego wpływu na zmianę przepisów dotyczących administracji publicznej.
Podkreślić należy, iż minister zdrowia identyfikuje się z inicjatywą Komisji Zdrowia w zakresie tworzenia nowej ustawy o zdrowiu publicznym, która byłabym kompleksowym rozwiązaniem legislacyjnym w przedmiotowym zakresie.
W odpowiedzi na trzecie pytanie pana posła uprzejmie wyjaśniam, iż ustawodawca zabezpieczył organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej przed uzależnieniem ich od samorządu terytorialnego, co przejawia się w zapisie art. 12 ust. 1a pkt 1. ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a mianowicie: państwowy wojewódzki inspektor sanitarny jest organem właściwym w stosunku do podmiotów, dla których powiat jest organem założycielskim lub organem prowadzącym lub w których powiat jest podmiotem dominującym.
Odpowiadając na pytanie czwarte pana posła, uprzejmie informuję, iż założeniem jest, że zmiana podporzadkowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dniem 1 stycznia 2010 r. nie zakłóci pracy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, gdyż nadal będzie ona podlegała ministrowi zdrowia i będzie nią kierował główny inspektor sanitarny (o czym mówi zapis art. 7 ust. 1 oraz art. 8a ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985 r.)
W odpowiedzi na pytanie piąte uprzejmie informuję pana posła, iż w świetle obowiązujących przepisów nie jest konieczne podejmowanie działań, które miałyby łagodzić negatywne następstwa reorganizacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w tym skutki reorganizacji w zakresie prowadzenia kontroli urzędowych. Natomiast, tak jak podkreślono uprzednio, bardziej efektywne będą działania zmierzające do stworzenia nowej ustawy o zdrowiu publicznym.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Jakub Szulc
Warszawa, dnia 4 stycznia 2010 r.