VI kadencja

Interpelacja w sprawie negatywnego odbioru akcji ˝Idzie wiosna, będą warzywa˝ przez motocyklistów

Interpelacja nr 13748

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie negatywnego odbioru akcji ˝Idzie wiosna, będą warzywa˝ przez motocyklistów

   Z roku na rok w Polsce w znaczący sposób wzrasta liczba motocyklistów, którzy należą do grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego. Motocykl jest bardzo popularnym środkiem lokomocji zwłaszcza wśród młodych ludzi. W miarę jak poprawia się pogoda, na polskie drogi wyjeżdża coraz więcej miłośników jednośladów. Większość motocyklistów to pasjonaci, którzy kochają jazdę motocyklem. Bardzo często za tę samą cenę mogliby kupić samochód, jednak wielu z nich nigdy nie zamieniłoby swoich wymarzonych dwóch kółek na cztery.

   Statystyki z ostatnich lat wykazują, że jeszcze w 2005 r. w Polsce było zarejestrowanych 754 tys. motocykli, w 2007 r. zaś już 825 tys., a zatem tylko w ciągu dwóch lat ich liczba zwiększyła się o ponad 71 tys. Natomiast w samym 2008 r. zarejestrowano ponad 59 tys. motocykli i 158 tys. motorowerów, czyli prawie o 40% więcej niż w 2007 r.

   Niestety więcej jest także wypadków z udziałem motocykli, co wykazują policyjne statystyki. W okresie wakacji na polskich drogach ginie codziennie jeden motocyklista, a siedmiu zostaje rannych. Od 2005 r. Policja odnotowała wzrost liczby wypadków z udziałem motocyklistów. W 2005 r. wypadków z udziałem motocyklistów było 1711, natomiast w 2008 r. ich liczba wzrosła do 2887. Jednak istotny jest fakt, że liczby te są o połowę mniejsze w przypadku wypadków, które są spowodowane przez motocyklistów. W 2005 roku było ich 820, a w 2008 r. było ich 1228. A więc jak pokazują powyższe dane, to nie zawsze motocyklista jest winny spowodowania wypadku drogowego. Trzeba również zauważyć, że mamy wzrost liczby motocykli na polskich drogach o ponad 40%, a w tym samym czasie liczba zabitych motocyklistów spadła z 215 w roku 2007 do 193 w roku 2008, czyli mówimy o spadku o ponad 11%. Jeśli te dwie wartości zestawimy ze sobą, to możemy dojść do dość optymistycznych wniosków, choć trudno zaakceptować wspomnianą wyżej sytuację, iż każdego dnia wakacji na drogach umiera motocyklista.

   W kwietniu tego roku wystartowała akcja policyjna ˝Idzie wiosna, będą warzywa˝, której celem jest przypominanie o zagrożeniu ze strony nieodpowiedzialnych motocyklistów.

   Policja tłumaczy taki styl przekazu koniecznością dotarcia do grupy docelowej oraz zwrócenia uwagi młodych ludzi. Ale czemu akcja wymierzona jest w motocyklistów? Przecież jak pokazują dane statystyczne, bardzo często winę za spowodowanie wypadku z udziałem motocyklisty ponosi kierowca samochodu. Akcja ta jest dyskryminująca dla motocyklistów, gdyż generalizuje się ich jako bezmyślnych piratów drogowych, a sama misja tej akcji, czyli zwiększenie bezpieczeństwa motocyklistów na polskich drogach i zmniejszenie liczby wypadków z ich udziałem, będzie z pewnością trudna do zrealizowania, gdyż w żaden sposób nie jest ona skierowana do pozostałych użytkowników ruchu drogowego. ˝Idzie wiosna, będą warzywa˝ - tym właśnie hasłem Policja dała przyzwolenie kilkudziesięciu milionom Polaków traktować wszystkich posiadaczy motocykli jako niepotrzebne zło i zagrożenie na drodze.

   W związku z powyższym chciałbym uzyskać odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy ministerstwo planuje stworzyć akcję społeczną skierowaną do kierowców samochodów uświadamiającą ich o korzystaniu z ruchu drogowego przez motocyklistów?

   2. Czy ministerstwo nie uważa, iż akcja ˝Idzie wiosna, będą warzywa˝ jest dyskryminująca dla motocyklistów, gdyż buduje się ogólną opinię, że całkowita wina spowodowania wypadków drogowych znajduje się po stronie użytkowników motocykli?

   Poseł Waldemar Andzel

   Warszawa, dnia 15 grudnia 2010 r.