VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 14477
w sprawie określania zasad udzielania i wysokości upustów przy zbywaniu lokali komunalnych
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Grzegorza Roszaka przekazaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 17 lutego 2010 r., znak: SPS-023-14477/10, dotyczącą zasad udzielania i wysokości upustów przy zbywaniu lokali komunalnych uprzejmie przedstawiam informacje w zakresie zagadnień poruszonych w interpelacji pana posła.
Odnosząc się do wątpliwości pana posła dotyczących zakresu kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, uprzejmie informuję, że zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego, w tym regulujące w szczególności podział kompetencji między organami gminy zawarte zostały w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Przepis art. 18 ww. ustawy konstytuuje radę gminy jako organ stanowiący i kontrolny. Natomiast art. 26 tej ustawy przypisuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) funkcję organu wykonawczego. Należy zatem zauważyć, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest organem wykonującym uchwały podejmowane przez radę gminy.
Określając szczegółowy zakres kompetencji rady gminy w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym, ustawodawca upoważnił radę gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Z powyższego wynika zatem, że rada gminy posiada wyłączną kompetencję do określania norm i wytycznych obowiązujących przy nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu nieruchomości stanowiących własność gminy. Przy czym z zakresu kompetencji rady gminy należy wykluczyć możliwość regulowania materii już uregulowanej przez ustawę. Tym samym podejmowanie przez radę gminy uchwał określających zasady nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność gminy powinno następować z zachowaniem odrębnych przepisów, które szczegółowo regulują zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność publiczną. Z kolei wykonywanie ustalonych w powyższy sposób norm i zasad gospodarowania mieniem gminy należy, jak wyżej wspomniano, do właściwości organu wykonawczego gminy, czyli wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
Do wynikającego z ww. ustawy o samorządzie gminnym podziału kompetencji pomiędzy wójtem (burmistrzem lub prezydentem miasta) a radą gminy nawiązuje treść zdania wstępnego art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.), określającego przesłanki udzielania bonifikat przy sprzedaży nieruchomości stanowiących własność publiczną, w tym własność gmin. Ustawodawca wskazuje bowiem, że w przypadkach określonych w tym przepisie organ wykonawczy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) może udzielić bonifikaty od ceny sprzedawanej nieruchomości, jednak udzielenie tej bonifikaty następuje na podstawie i z uwzględnieniem szczegółowych wytycznych zawartych w uchwale rady gminy. W uchwale tej bowiem, zgodnie z art. 68 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami, rada gminy określa warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych.
W świetle powyższego odnosząc się do wątpliwości poruszonych w interpelacji pana posła Grzegorza Roszaka, pragnę poinformować, że wójt (burmistrz lub prezydent miasta) uprawniony jest do dokonania sprzedaży nieruchomości będących w gminnym zasobie nieruchomości, jednakże kompetencje w zakresie przeznaczenia nieruchomości do sprzedaży oraz określenia warunków udzielenia oraz wysokości stawek procentowych bonifikaty od ceny nieruchomości zostały zastrzeżone do wyłącznej właściwości rady gminy. Jednocześnie rada gminy, podejmując uchwały w powyższym zakresie, zobowiązana jest uwzględniać zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność publiczną wynikające z odrębnych przepisów prawnych, w tym w szczególności z przepisów ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Odnosząc się natomiast do wątpliwości pana posła dotyczących inicjatywy uchwałodawczej w zakresie określenia zasad udzielania oraz wysokości bonifikat przy zbywaniu nieruchomości komunalnych, uprzejmie informuję, że ustawa o gospodarce nieruchomościami nie zawiera postanowień, które normowałyby zasady i tryb zgłaszania projektów uchwał rady gminy. Problematyka inicjatywy uchwałodawczej została uregulowana w sposób fragmentaryczny w ustawach ustrojowych samorządu terytorialnego, w tym m.in. w ustawie o samorządzie gminnym. Kwestie dotyczące inicjatywy uchwałodawczej nie należą zatem do kompetencji ministra infrastruktury. Organem właściwym w tych sprawach jest minister spraw wewnętrznych i administracji.
Powołując się zatem na odpowiedź udzieloną na zapytanie pana posła z dnia 18 listopada 2009 r. przez pana Tomasza Siemoniaka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, należy podkreślić, że kwestia inicjatywy uchwałodawczej (jako zagadnienia z zakresu wewnętrznej organizacji gminy oraz trybu pracy jej organów) powinna zostać zatem unormowana w statucie danej jednostki samorządu terytorialnego. W szczególności winno się określić podmioty, które będą posiadały uprawnienia do zgłaszania projektów uchwał, a także obowiązujące w tej materii wymagania formalne, jakim te projekty powinny odpowiadać. Przy ustalaniu właściwych wymogów formalnych przedmiotowych uchwał należy posiłkować się również właściwymi w danej materii aktami prawa.
Przedstawiając powyższe informacje, wyrażam przekonanie, że pozwolą one na wyjaśnienie wątpliwości przedstawionych w interpelacji pana posła Grzegorza Roszaka.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Olgierd Dziekoński
Warszawa, dnia 12 marca 2010 r.