VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie sytuacji w policealnych szkołach niepublicznych

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 20879

w sprawie sytuacji w policealnych szkołach niepublicznych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Edwarda Siarki (SPS-023-20879/11) dotyczącą dotowania szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, uprzejmie informuję:

   Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.

   Przepisy prawa nie ograniczają słuchaczy w wyborze szkoły ani liczby kierunków kształcenia realizowanych w tym samym czasie. Jeśli uczeń pobiera naukę jednocześnie w dwóch różnych szkołach (jest uczniem dwóch różnych szkół), nie ma podstaw, by odmówić udzielenia dotacji na ww. ucznia dla poszczególnych szkół do czasu wykreślenia go z listy słuchaczy.

   W związku z sygnalizowanymi nieprawidłowościami w funkcjonowaniu szkół niepublicznych dla dorosłych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym m.in. w dokumentacji przebiegu nauczania, w celu przeciwdziałania nieuprawnionemu pobieraniu przez te szkoły dotacji na słuchaczy, którzy nie uczęszczają na zajęcia edukacyjne, rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) wprowadzono m. in. następujące zmiany:

   1) wprowadzono dla słuchacza obowiązek uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych (§ 24 ust. 2 i 4);

   2) zrównano zasady klasyfikowania w szkołach prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej i w formie zaocznej - wszystkie szkoły dla dorosłych powinny klasyfikować słuchaczy na podstawie egzaminów semestralnych (§ 24 ust. 1);

   3) skrócono termin przystąpienia do egzaminu semestralnego słuchacza, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do tego egzaminu - dyrektor szkoły może wyznaczyć mu dodatkowy termin do 31 sierpnia, a nie, jak dotychczas, do 15 września;

   4) nałożono na dyrektora szkoły dla dorosłych obowiązku skreślenia słuchacza z listy słuchaczy w przypadku opuszczenia przez niego w danym semestrze więcej niż 50% godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w szkolnym planie nauczania lub obowiązkowe konsultacje lub słuchacza, który nie zdał wszystkich egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania (§ 25a ust. 1);

   5) wprowadzono możliwość powtórzenia semestru przez słuchacza, jeden raz w okresie kształcenia, wyłącznie na jego pisemny wniosek uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych, natomiast możliwość powtórzenia semestru po raz drugi w okresie kształcenia będzie zależna od decyzji dyrektora poprzedzonej zasięgnięciem opinii rady pedagogicznej (§ 25a ust. 4).

   Ponadto w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty, które dotyczyć będą m.in. zmiany zasad dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego niepublicznych szkół dla dorosłych, w szczególności szkół policealnych. Projekt nowelizacji zakłada, że podstawę kalkulacji kwoty dotacji dla niepublicznych szkół policealnych będą stanowić wyniki kształcenia mierzone liczbą słuchaczy, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a nie, jak dotychczas, liczba uczniów pobierających tam naukę.

   Odnosząc się natomiast do pytania o nakłady poniesione ze środków publicznych na działalność szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, informuję, że w 2009 r. wykonanie wydatków przez powiaty i miasta na prawach powiatu w paragrafie 254: Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty, w dziale 801: Oświata i wychowanie, w rozdziale 80130: Szkoły zawodowe wynosiło 413 816 tys. zł. Należy zauważyć, że w rozdziale tym ujmowane są dotacje zarówno dla szkół dla młodzieży, jak również dla szkół dla dorosłych. W klasyfikacji budżetowej nie wyodrębnia się rozdziału odnoszącego się tylko do szkół policealnych.

   Zweryfikowane dane w omawianym zakresie dotyczące roku budżetowego 2010 będą dostępne na przełomie kwietnia i maja w związku z terminami składania sprawozdań Rb-28S - roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, określonymi w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Krystyna Szumilas

   Warszawa, dnia 16 marca 2011 r.