VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 5414

w sprawie rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną przy piśmie, nr SPS-023-5414/08, z dnia 7 października 2008 r. interpelację pani poseł Bożeny Sławiak uprzejmie informuję:

   1. Obowiązującym dokumentem rządowym w zakresie rozwoju transportu wodnego śródlądowego w Polsce jest ˝Polityka transportowa państwa na lata 2006-2025˝, przyjęta, na wniosek Ministerstwa Infrastruktury, przez Radę Ministrów w dniu 29 czerwca 2005 r.

   Należy zwrócić uwagę, iż poprawa warunków funkcjonowania transportu wodnego śródlądowego przez modernizację wybranych części infrastruktury oraz wspieranie przedsiębiorców w odnowie floty jest jednym z dziesięciu najważniejszych priorytetów polityki transportowej państwa zawartych w omawianym dokumencie.

   W kierunkach rozwoju transportu wodnego śródlądowego ujętych w dokumencie rządowym zakłada się zwiększenie roli tej ekologicznej gałęzi w wybranych segmentach rynku, takich jak: obsługa portów morskich, przewozy międzynarodowe oraz przewóz towarów masowych.

   W tym celu należy:

   - podwyższyć standard wybranych dróg wodnych,

   - wspierać odbudowę floty dla przewozów towarowych,

   - promować i wspierać inicjatywy lokalne w zakresie żeglugi śródlądowej.

   Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury stagnacja żeglugi śródlądowej w Polsce spowodowana jest głównie pogorszeniem żeglowności dróg wodnych oraz wysokimi opłatami za korzystanie z infrastruktury transportu wodnego śródlądowego. W tej sytuacji część przewoźników śródlądowych przenosi działalność żeglugową na drogi wodne Niemiec.

   Zgodnie z zakresem swojego działania Ministerstwo Infrastruktury prowadzi aktywne prace regulacyjne nad przygotowaniem i wdrażaniem w Polsce europejskich wymogów technicznych statków śródlądowych oraz bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej. Jedną z ostatnich decyzji w tym zakresie jest przystąpienie do budowy polskiego segmentu europejskiego systemu informacji rzecznej RIS na odcinku dolnej Odry.

   Kontynuowana jest działalność Funduszu Żeglugi Śródlądowej, który wspiera finansowo działania armatorów śródlądowych w zakresie modernizacji floty.

   Z inicjatywy ministerstwa do Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ wprowadzono finansowanie 13 zadań w zakresie modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej, w tym jej przystosowania do wymogów III klasy drogi wodnej. Łączne nakłady wyniosą 570 mln zł, w tym 485 mln zł z funduszy europejskich.

   Ministerstwo prowadzi też prace nad udziałem Polski w realizacji przyjętego przez Unię Europejską Programu na rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych w Europie - NAIADES.

   2. Projekt Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami 2030 (z uwzględnieniem etapu 2015) jest opracowaniem przygotowanym, na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przez firmę PROEKO CDM sp. z o.o. z Warszawy. Opracowanie zostało zamieszczone na stronie internetowej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej jako dokument do konsultacji społecznej.

   Opracowanie jeszcze nie jest dokumentem rządowym, który podlega uzgodnieniom międzyresortowym. Dotychczas obowiązuje dokument rządowy ˝Strategia gospodarki wodnej˝, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 13 września 2005 r.

   Do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynął do chwili obecnej projekt dokumentu rządowego w sprawie Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami 2030.

   Jednocześnie zwracam uwagę na fakt, iż zgodnie ustawą z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej za budowę, modernizację oraz utrzymanie śródlądowych dróg wodnych odpowiada minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, czyli minister środowiska, za pośrednictwem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

   Ministerstwo Infrastruktury deklaruje gotowość pełnej współpracy z KZGW oraz z Parlamentarnym Zespołem ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej w celu rozwiązywania problemów żeglugi śródlądowej w Polsce.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Anna Wypych-Namiotko

   Warszawa, dnia 23 października 2008 r.